cripz 0 Postad 1 April , 2009 Hej hallå... jag såg packat och klart på tv och dom va på Gotska Sandön och det va otroligt vackert där. Är det nån som seglat dit? hur är det med natur hamnar där? eller hamnar överhuvetaget.kanman segla dit hursomhällst det är väll ett Natur område? hur långt är det att segla dit? hoppas jag kan får lite svar på mina frågor och kanske lite tips =) Mvh Krille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 1 April , 2009 På denna utmärkta sida kan du läsa om Gotska sandön och andra långväga resmål. Länk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tocce 0 Postad 2 April , 2009 Jag har seglat dit. Det är otroligt vackert där! Vi hade lite problem med att komma in hela vägen men hade en jolle som tog oss sista biten. Det tog några timmar från trosa som vi seglade men det var härlig segling. Hoppas du åker ut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davy_Jones_Locker 0 Postad 3 April , 2009 Hur det är med hamnar är att det finns inga hamnar. Du ligger totalt oskyddad, det enda du kan göra är att ligga på läsidan. Så väderprognosen bör vara bra. Botten är i princip bara sand så det är inget superfäste för ankaret. För övrigt är det ett paradis på jorden och du bör absolut åka men planera det väl och var beredd att dra vidare om vädret förändras. Mvh DJL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 3 April , 2009 Har inte varit där men skulle också gärna segla dit. Eftersom det är dålig ankarbotten och oskyddat så hade vi förut tankar om att segla några stycken tillsammans och sedan gå i land i omgångar så någon alltid finns som ankarvakt. Att få ihop flera båtar som har lust/möjlighet att segla dit samtidigt har dock visat sig omöjligt hittills. Nu har vi kommit på att vi kommer att kunna använda vårt båtlarm som ankarvakt. Man ställer in det på lagom avstånd och så skickas ett sms om båten kommer utanför det - smart va! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 April , 2009 Hur långt måste båten flytta sig för att larmet skall aktiveras? Om man då skulle råka va i andra ändan av ön kan man ju ha en mil att gå innan man uttröttad kommer fram till gummibåten. Vad för ankringsteknik är lämpligast vid Gotska Sandön? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 6 April , 2009 Nu har jag aldrig ankrat utanför just Gotska Sandön, men väl på andra hårda sandbottnar, även i relativt oskyddade vatten och i vindar upp till 12 m/s. Det helt obegripligt populära Bruceankaret har visat sig vara helt värdelöst på hårda sandbottnar eftersom det bara lägger sig på rygg och glider. Danforth har för mig funkat utmärkt. Det lägger sig alltid på rätt håll och de vassa flyna gräver bra även i hård sand. Jag använder kätting, gärna lite mer än vad som kanske egentligen behövs. Till vår 31-fots, 6 ton tunga segelbåt har vi legat stadigt ankrade med 14 kg danforth och ca 25 meter kätting på 4 meters djup i 12 m/s. Sandbotten och relativt sjölä. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 April , 2009 Angående oron att dragga vid Sandön. Ett ankare som lagts och sedan backats fast ordentligt draggar inte om inte förutsättningarna ändras radikalt. Med ordentligt menar jag: Lägg ut ankartåg minst 5ggr djupet med enbart kätting eller 7 ggr djupet med lina (med en kättingstump närmast ankaret). Eftersom man ankrar på grunt vatten, jag brukar ligga på 3-3,5 m för att inte behöva ro så långt, måste man ut med relativt sett mer ankartåg än på djupare vatten. Observera också, mät ankartågets längd från däck, inte från vattenytan! Backa försiktigt med fören mot den väntade vindriktningen tills ankartåget är sträckt. Inga ryck! Öka sedan gradvis varvtalet till minst 50 % av maxvarv med en inombordsmotor och fast propeller, eller 75% med en folding samtidigt som ni syftar . Ligger båten still då har ankaret grävt ner sig och har bra fäste och man kan lugnt lämna den och gå iland om inte vinden ökar kraftigt, eller framför allt ändrar riktning. Vi de vindstyrkor man normalt kan ligga vid Sandön innan rullningen blir för jobbig skall ett bra , nedgrävt ankare garanterat hålla. Vid vindar över 10-12 m/s blir det i vilket fall som helst svårt att ligga kvar, sjögången snor runt ön och när man ligger i lä får man sjögången i sidan och rullar som en dåre. Men man bör kanske påpeka, som sagts tidigare är det sandbotten och många ankaren som Bruce, Brucekopior, Danforth, draggar och plättar har svårt att gräva ner sig på sand. Och då blir läget naturligtvis ett annat. Ett ankare som inte backats fast och bevisligen håller för det kan man naturligtvis inte lita på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 7 April , 2009 Hur djupt är det vid gotska sandön på lämpligt avstånd från stranden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 7 April , 2009 Red knows larm kan ställas in på valfritt avstånd. Det är dock inte så smart att ställa in den på för kort avstånd då båten ju svänger runt den del och då man har en viss felmarginal i systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 April , 2009 Det är otroligt långgrunt. Var där för några år sedan med en grundgående motorbåt, och det var bra långt ut vi fick ankra. För en segelbåt blir det än värre. Men tyvärr blir det inga fler resor för mig eftersom jycken inte får gå iland ens för minsta kissning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 April , 2009 Så här nära låg vi sist, inte mer än 200 meter från land och djupet var ca 3 m. Cia! Var inte så orolig! Segla dit och dra fast ankaret ordentligt så går det garanterat bra! Ön är för fin för en massa veligheter. Skulle det blåsa upp vill du ändå inte ligga kvar! Och skall du segla till Skottland måste du börja lita på dina ankardon! Senast ändrad av Eilean | 07 april 2009 | 21:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser