cripz 0 Postad 1 April , 2009 Hej! jag har funderar på hur bra det går att kapp segla med shipman 28, när båten skaffades hadde jag inga planer på att kappsegla men efter att jag kapp seglat en sommar utanför halmstad så väktes intesset (kappsegla IF)... den känns rätt snabb när man semäster seglar och jag har sett att edel säger att det seglar ricktigt bra för sitt LYS. tack för tankar och funderingar ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 1 April , 2009 Hej! Det är en utmärkt båt att tävla med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 April , 2009 Du har väl läst allt som skrivits här om Shipman 28, även länkarna. http://www.sailguide.com/Shipman_28.htm tommy Senast ändrad av toaen | 01 april 2009 | 14:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kappseglarn 0 Postad 1 April , 2009 Shipman 28an är rätt så populär kappseglingsbåt, finns i de flesta båtklubb seglingar. Kör med spinnaker, och om du har en fast propeller så byt den till en folding propeller. Med spinnaker får du ut mer av lystalet. Iallafall nu när Lys systemet har ändrats. Hoppas det går bra. Meddela hur det går sen bara;) Hälsningar Wille:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cripz 0 Postad 1 April , 2009 jo jag ska byta den och köpa nya segel när det finns pengar... men får köra utan det ett tag ... jag har en nästan oandvänd spinnaker men problemet är att jag knappt seglat spinnaker... så vet knappt hur man får upp den ... men får man inte olika lys om man kör med eller utan spinnaker och fast propeller eller inte ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kappseglarn 0 Postad 1 April , 2009 Enligt det nya lys systemet ska du fixa ett mätbrev, sen är Shipman 28an en klass båt så jag vet inte dess klassregler för det har entyper, som tex Safiren får inte segla med annat segelmatrial än dacron. Men jag tror Shipman är en mer fri klass som du får ha fritt segelval och sånt. Men jag menar om du vill få ut max av din Shipman 28, med en fast propeller så bromsar det mer än vad lystalet hjälper. Jag har hört de som har seglat såna båtar, de startar motorn istället, för det går ingen fort känslan blir sämre. om jag ser båtar på land jag bara ÅH NEJ. Men läs på (SSF) om lys systemet, jag kanske uppfattar det nya lys systemet fel. Kolla upp: så får du se hur det är, sen är väl det bara att köra:) //Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 2 April , 2009 Jag försöker dra lite spinnakerkörning basics då, men det är ytterst svårt att förklara, man måste få en känsla för spinnaker, som tar ett par år att få. (ännu en av mina illustrationer i paint) Bild 1: En normal spinnakergång under familjesegling. Notera här att spinnakern ligger bakom focken och storseglet, vilket betyder att den täcks. På större båtar eller vid normalt väder kan man ta ner focken på länsen, om det är lite vind så kan focken hjälpa till, är det mycket så kanske man inte vill gå ut till fördäck och ta ner den under kappsegling på grund av ex. vågor. Bild 2: En kappseglare försöker få ut spinnakern mot lovart så mycket som möjligt. Man måste dock undvika att det undre liket på spinnakern tar i förstaget! (svårt för ovana). Bild 3: Vid hård vind får detta båten att rulla, iochmed att spinnakern drar masten mot lovart -> ex. 606or kan kantra i lovart om det går tokåt. (eller så drar den upp, sedan broachar den i lä, det har jag varit med om i 11-12 m/s kappsegling). Bild 4: Under en gipp kopplar man bommen normalt sätt bort från masten, man står i lä om storbommen, och sedan under gippen kopplar man bort blivande lä, dåvarande lovart skot och sätter den ändan mot masten (Bild 5) Bild 6: Man skotar nu ut spinnakern igen. Det är ytterst svårt att förklara spinnakersegling, det är en konst som man lär sig som gast. MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 2 April , 2009 ...ähum, brukar man inte spira spinnakern åt lovart och ha storseglet åt lä..? Eller har jag missförstått dina skisser, ser ut som om vinden kommer från babord på bild nr 3 nämligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser