Zer0 3 Postad 31 Mars , 2009 köpte en mercury 85hk(850) 1975 för några veckor sen vi slängde i den i en tunna o skulle testa den, tog över en halv timme o få igång den o det var med hjälp av startgas som vi sprutade i hela tiden, den ryckte till flera ggr o sen till slut startade den, kom inget vatten så vi plockade bort motorn från riggen bytte kopparrör,packningar,impeller,etc slängde ihop den igen o testade den igår nu funkar kylningen men får ingen gnista på tändstiften istället har varit i fördelaren o kollat där. stiften såg väldigt ner slitna ut men kan inget om det där så kanske ska vara så, hur mäter man alla kablar o så hur funkar det? aldrig haft elfel på någon motor tidigare, Senast ändrad av Zer0 | 31 mars 2009 | 23:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 1 April , 2009 Hur tror du att den startade om du inte har någon gnista? Du vet väll att du måste hålla kransen av tändstiftet mot blocket för att den skall få jordning den vägen. Se upp så inte tiotals kV kniper dig, vet inte om det är farligt men känns inte speciellt trevligt. Kabalrna skall väll ända till ända vara nån ohm i reseistans. Slitna tändstift skall man väll aldrig ha, putsa åtminstone dem och kolla att gapet är rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 1 April , 2009 ingen båge på tändstiften, dom är helt platta, vet ej vad sådana heter, o jag testade mot blocket, hände inget på nått av stiften Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 1 April , 2009 Byt stift! Kolla också så att ni inte har råkat rycka av några kablar någonstans. Senast ändrad av cerber0s | 01 april 2009 | 09:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 1 April , 2009 vi kollade alla kablar o dem är hela, läste nån tråd att man kunde tabort en skarvad kabel i för o testa var typ dödmanssak kommer inte ihåg vad den heter, hittade en kabel som var ihop lödd med en annan, enda skarvade vi kunde hitta, röd kabel, sitter på den stora boxen o sen i en liten under, men ska köpa nya tändstift idag, om inte det skulle hjälpa kan man mäta kablarna med typ voltmätare eller nått? kan inget om det där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 1 April , 2009 Du kan ohmmäta tändkablarna. Jag har för mig att de ska ligga på 20 ohm per fot (ca 30 cm). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 1 April , 2009 hur mäter man? så man inte gör fel o byter allt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 1 April , 2009 enohmmätare, brukar finnas i en digital voltmeter eller multimeter. Plocka av tändkabeln helt och hållet och ohmmät från ände till ände. Det låter väldigt otroligt att alla tändkablarna skulle vara helt döda. På något sätt borde den tända eller hosta till, i alla fall på någon cylinder. Är det så att det saknas gnista på samtliga stift så brukar det vara tändspolen eller fördelaren. Vet inte hur mercury ser ut, men är där en fördelardosa och den är från 1975 så är brytarspetsarna ett mycket hett tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 1 April , 2009 då ska jag köpa en sådan, brytarspetsarna är det dom stiften som sitter i locket på fördelaren där tändkablarna går upp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 1 April , 2009 Japp. Kolla avståndet mellan spestarna och att de är helt rena. Ingen ärg, ingen smuts och de ska inte se brända ut. Vad avståndet ska vara är olika för olika motorer, men någonstans emellan 0.3-0.5 mm. Det är ganska så noga. Just det. Kolla också så att de inte har bränt ihopa och fastnat i varandra, med kortslutning som resultat. Köp en tändningsprovare på Bilbuttricks. Ser ut som en liten glaslampa på en tändkabel. Den kopplar du mellan tändkabel och stift och ser om det blixtrar. Jag hade nog börjat i den änden och kollat fördelardosa och tändspole. Det vore skumt om alla tändkablar var dåliga. Senast ändrad av cerber0s | 01 april 2009 | 10:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 1 April , 2009 Kom ihåg att du inte imisstag mäter spänning på tändkabel då du försöker starta, kommer det spänning ända fram så är det adjö med mätaren, de brukar klara 10kV , men tändningens spänning är långt över det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victorzz 0 Postad 1 April , 2009 Du får gärna skriva ett inlägg när du vet vad tändstiften heter, och vart du köpte dom, har nämligen också platta, men har inte kollat någonstans ännu vart de går att köpa. Senast ändrad av Victorzz | 01 april 2009 | 13:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 1 April , 2009 Jag hade också lite tändningsproblem på min Volvo Penta AQ131D som jag hade på min förra båt. Bytte tändstift, brytarspets och mätte kablar. Inget hjälpte. Började sedan undersöka genom att mäta och kom fram till att kondensatorn måste var söndrig. Den jordade hela tiden, vilket på något sätt gjorde att det inte fungerade. Många säger att tändningen skall fungera även utan kondensator men på min motor var det Bullshit. Bytte kondensator och då gick den bra igen. Provade sedan igen att ta bort kondensatorn för att kolla om den verkligen skulle fungera utan den, men nix. Kondensatorn är egentligen till för att släcka gnistbildning vid brytarspetsen, så den inte med tiden brinner fast. Kan säkert fungera på vissa utan kondensator (vissa är väll helt utan kondensator). Bytte nästa år till brytarlöst, IGNITOR, som gjorde att man inte behövde underhålla spetsar och annat mer. Sätter in bild på hur jag minns att det såg ut.. Rätta mig om jag har fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 1 April , 2009 ska ner till hugesmarina o köpa tändstift sen fråga efter dom där delarna se om dom finns, här är elschemat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 April , 2009 tändstiften heter ringelektrodstift skräp stift dyra inte tillförlitliga, ersättnings stift NGK B8HS,tips har ni kopplat bort kviksilverströmbrytaren den kortsluter tändningen om motorn skulle tippa upp vid grundkörning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 April , 2009 Den här motorn har inga brytarspetsar brytarlöst system med cdbox,switchen siter till höger vid cd boxen enl schema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 1 April , 2009 vart sitter den då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 April , 2009 det är lite olika ibland på avgasluckan men har för mig att den sitter alldeles i närheten av cdboxen i framkanten en liten rund plastbit som sitter med en skruv det kommer 2st korta kablar ur den ena kabeln är svart o går i jord den ena tror jag är brun o eller orange o går till cdboxen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 1 April , 2009 ska se om jag hittar den, tack för alla svar, skriver tillbaka efter jag testat lite Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 4 April , 2009 bytte tändstift o vipps så hade man gnista igen =) en sak till kan man sätta dit en tempgivare/mätare på en så gammal motor? skulle behöva det, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 4 April , 2009 Titta om det finns en mässing nippel vid kylmantelluckan vid tändstiften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 4 April , 2009 det enda som finns där är en liten plast krök sen slang ut på sidan skvalerstrålen, stötte på litet problem, motorn gick riktigt fint men, när vi gasade så försvann skvallerstrålen, bara droppade ut, men motorn verkade inte varm eller så, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 4 April , 2009 ta rensa med en tråd så funkar det säkert ,kylning har du på motorn i allafall,sitter det en plast nippel på blocket då får du sätta dit en nipel med flera utgångar för tempmätare o kylvattenkontroll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 4 April , 2009 kanske skulle lära mig lite om dessa gamla motorer köper ju bara sådana =) men det som kommer med avgaserna är alltså kylningen o skvallerstrålen är bara där för o visa att kylningen funkar? vart kan man få tag på det du sa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 4 April , 2009 just så är det med kylningen,sätt dit en t-nippel på kylvatten kontrollslangen för tempmätaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 4 April , 2009 tack då ska jag leta lite //jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser