Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
honda45

Rib 600 med 100 eller 130 fyrtakt?

Rekommendera Poster

Hej! Undrar om det är ngn som har lite erfarenhet av en rib 600.Hur fort går båten med en 100hk respektive 130hk fyrtakt?Orkar båten en 130hk ??

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Hade en rib 700 innan. Om du ska välja 4-takt ska du kolla noga på vikten. Den som ska vara bäst i förhållande till vikten är suzuki 130 hk -4t. På 100hk hade jag valt yamaha, det var den som jag hade på min 700. Då gjorde den 49.5knop. Frågan är behver du åka fortare. Finns en stor tråd om detta på fendern.se. För varje extra 30/40 kg i båten minskar den 2knop. Båten ska hålla upp till 150hk enl uppgift, dock kan den bli svårkörd.

 

Mvh

 

Carl

 



Senast ändrad av Carlf | 31 mars 2009 | 21:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Jag had tidigare en RU 600 men en Yamaha F80, (samma motor som F100) & jag skulle inte rekomendera någon tyngre motor.

Den gjorde med en Pro series propeller 13x23, 42 knop men då varvade bara ca 5400rpm om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren det blir en Yamaha 100 4-takt då farten räcker gott och väl.Lätt att spåra iväg då det är så roligt med många hästkrafter:) Någon som har något förslag på propeller?propulse?är det bra ?Har en sådan fyrbladig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...