keihin 0 Postad 31 Mars , 2009 Dags för impellerbyte på Evinrude 30hk 1989. Har lättat på de fyra bultarna muttern till växelhuset och känt lite på det men jag undrar om man ska släppa på växelföraren någonstans? Vart? När jag tar ut huset en liten bit så åker backen i... Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 31 Mars , 2009 Sitter kanske en lucka på riggens ena sida eller innanför vattenintaget. JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 31 Mars , 2009 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=5&path=BRP~A0000003~M0003289~M0003390~M0003394~C0056670&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ&hideLinkOnPath=false&docId=&docName=&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0056670 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 31 Mars , 2009 Lossa på mutter nr 66 innanför kylvatten intagets sil sedan så delar du på den koniska plast bussningen för att få bort muttern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
keihin 0 Postad 6 April , 2009 Impellern byttes förra veckan enl. era tips, många tack! MEN idag skulle vidare arbete utföras och nu har växelhuset börja läka olja ganska ordentligt! Har demonterat växelhuset och lyft bort impellehuset och inspekterat synliga tätningarna utifrån, oljan kommer inifrån trumman. Kan det vara o-ringen nr.40 som har pajat helt plötsligt? Har jag gjort nåt fel när jag monterade ihop det förra veckan? OM nr.40 visar sig vara en vettig gissning, är det svårt att ta isär och byta denna? Hur gör man? Nåt speciellt att tänka på? Har tagit isär ett växelhus förut med lyckat resultat, Suzuki DT55... Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waxholm4 0 Postad 6 April , 2009 Verkar så otroligt att det plöttsligt börjar läcka ut olja. Kan det inte vara så att du råkat spilla ner olja i avgaskanalen brevid pumphuset?, avgaserna leds ju ut i propellercentrum. Waxholm4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
keihin 0 Postad 6 April , 2009 Otroligt håller jag med om men läker det gör den, har inte spillt olja, avgaskanalen uppåt är torr och fin. Jag hällde och torkade ur oljan ur trumman innan jag gick in och bytte om, när jag kom ut igen så va det en pöl där nere igen... Är det ovanligt att nr.40 går sönder? Någon som vet mellan tummen och pekfingret vad en tätningssats till växelhuset kostar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waxholm4 0 Postad 6 April , 2009 Fyra packboxar och några oringar, mellan tummen och lillfingret 3-6 hundra kronor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
keihin 0 Postad 6 April , 2009 Ok tack för det. Nu till det praktiska, är det speciellt svårt att byta på denna modell? Något särskilt att tänka på? Antar att man släpper på bultarna nr5 för att sedan dra ut nr1 på lämpligt sätt, den har två gängade hål vilka gissningsvis är för nån sorts avdragare, borde inte vara så klurigt att tillverka en egen? Drar man ut den å lämnar propelleraxeln eller följer alltihopa med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 April , 2009 Det är faktiskt rätt så vanligt att oringen pajar faktiskt byt även oringarn nr 6 2st,lagerhuset dras rakt ut med propelleraxel kvar i växelhuset de 2st gängade hål är till att gänga in 2st bultar o annvända en avdragare tumgänga 1/4 ,håll propelleraxeln kvar i sitt läge annars kan du få riva hela växelhuset för det finns 2st kulor som är fjäderbelastade markerar clutchen som kan åka ur sitt läge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
keihin 0 Postad 7 April , 2009 På Marinshopen kostar kompletta Seal Kit 885:-, jag beställde en nr.40 och två nr.6 en packning under vattenpumpen för under hundringen, så vi börjar där få se hur långt det räcker. När man drar lös 1an med avdragare, kan man pressa på propelleraxeln? Hur hårt brukar det sitta? På Suzukin jag gjort räckte det med att peta/bryta lite lätt med en skruvmejsel så kom hela paketet ut... Tackar för hjälpen hittils! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 April , 2009 Det beror på om lagerhuset sitter fast pga korrision,annars lite fett på ändan på propelleraxeln o en avdragare så brukar de gå rätt så bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser