Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Gäst Klas Lundgren

Varningsljudet, vad är det?

Rekommendera Poster

Gäst Klas Lundgren

Hej på er, Gjorde ett par rejäla hopp i höga vågor i går kväll. i samband med det så aktiveras samma varningssignsal som vid brist på olja i den separata oljeblandaren. Olja finns dock! Någon som kan ge ett tips vad signalen varnar för. Motor Mercury 40 med separat oljetank

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst pelle

skulle kunna tänka mig att det är temperaturlarmet, motorn blir väl antagligen varm när den inte får kylvatten ordentligt, dessutom antar jag att den varvar för mycket när propellern tappar motståndet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Klas

OK, ja det kan ju låta troligt, men det fortsatte att låta även efter att jag stängt av ett tag och körde hemåt i lugnare takt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju för all del vara så att impellern gick sönder av att vara lite i luften, det brukar ju hända med impellrar som inte får vatten. Om det är kylningen är det ju lätt att kolla för då borde den inte larma direkt när du startar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är en utombordare så om det gäller kylvattnet så bör du se en skvallerstråle om vattenkylningen fungerar som den ska. Det är inte oljegivaren som har hängt sig, ibland är givaren en flottör som kan fastna eller så har kabeln lossat. Detta var bara några ideer som jag fick när jag läste ditt inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Klas

Tack för tipsen, jag skall ta en titt på detta i kväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tero

Troligen hakar oljevakten upp sig vid hoppet och därför larmar det. Mercury har larm på temperatur och låg oljenivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Klas

OK, precis så som jag tolkade det. Vid ett vetenskapligt test så stoppade jag ner ett verktyg i oljetanken mot oljevakten och varningsludet upphörde. Nu har jag kopplat ur en kabel till oljevakten och tänker köra på till att oljetanken är nästan tom. Därefter kan jag se vad det är som felar. Någon som har åsikter om detta, för det måste väl vara ett mekaniskt fel i oljetanken, eller?...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...