Niclas_O 3 Postad 31 Mars , 2009 Hej. Hur ofta ska man byta bälgar, jag har ett vp280 drev och en v8:a? /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 31 Mars , 2009 på segelbåtar ca vart 7år borde vara nåt liknande med motorbåt. kanske oftare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 31 Mars , 2009 Vartannat år, se punkt 3 här: http://www.drevia.se/konsdrev.html Nu är det inte hela världen om det blir hål på avgasbälgen, det pyser bara ut avgaser på fel ställe. kan man fixa på vintern. Och byt till orginal, försumbar merkostnad jämfört med risken. Drivknutsbälgen får det inte gå hål på. När den blir vattenfylld går först drivknutarna. Märker man inte det kan (i värsta fall efter ett tag) drivknutarna dela på sig och slå hål på drevskölden så du tar in vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 31 Mars , 2009 Hej Fick rådet av en båtmeck att byta om de känns det minsta hårda alls, samt att absolut andvända orginaldelar. Blev lite orolig när jag läste om målning av drevet på länken. Håller på att lacka om mitt, och jag läste att man skulle ha Crc-zinkspray som grund. så jag har haft det nu, men blev orolig nu när jag läste om galvaniska strömmar och sånt på länken. Någon som provat att grunda med kallgalv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 2 April , 2009 Ok, jag ska klämma och känna lite på dom, är det svårt att byta? /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 April , 2009 Nej inte speciellt svåra. Som vanligt med båtmekande är det lite trångt och går åt lite svärande, men det är inte komplicerat, i klass med att byta däck på bilen. En viktig sak är att sätta bälgen rätt. Det finns en upp och en ner markering! Sätter man den fel så kan den inbyggda fjädern nöta hål vid stora roderutslag. Jag tar ändå av drevet varje vinter (stöldrisken) så jag kollar bälgarna nu på våren och byter om jag blir tveksam. Ladda ner en manual här och läs på:http://www.volvo.com.tt/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/publication_search.htm Det finns inte manualer för enbart drev, sök på din motorbeteckning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 2 April , 2009 Finns en gds-handbok från Volvo som kostar några hundralappar. Den ger lite mer info än den vanliga manualen. Du bör dessutom se till att ha en medhjälpare, drevet är tungt och grejerna kan sitta åt hårt. Sen behöver du insexnycklar i tum-storlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glastron25 0 Postad 16 April , 2009 Hej! bytte mina bälgar i år på ett SX drev och de hade suttit sedan 2005 och såg forfarande helt ok ut. Ligger iofs med båten i sötvatten som kanske är snällare mor gummit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 16 April , 2009 Har själv ett SX drev som var en barnlek att byta jämfört mot mitt tidigare 280 drev. I min manual pratar man om hårdhet i gummit. Mina var faktiskt mjuka, men har man väl rivit kan man lika gärna byta och spara dom gamla i en svart påse som reserv (som man troligen aldrig kommer att använda) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 16 April , 2009 Vartannat år är en rekommendation enbart för att få sälja mer bälgar. Skulle gissa på att allt under fem år är onödigt. Bälgarna är byggda för saltvattenmiljön m.m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 17 April , 2009 Hej. Bälgarna känns mjuka men jag har inget att jämföra med så lite osäker är jag på om dom är ok. Jag får nog ta en tur till handlaren och klämma lite på en ny bälg innan jag bestämmer mig för om jag ska byta eler ej. /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 April , 2009 Det du ska titta efter är början till små sprickor i gummit. Böj och vrid lite hårdhänt och kolla noga. Drivknutsbälgen har jag bytt nu vartannat år, nervös som jag är, men avgasbälgen bedöms inför varje säsong. Bälgarna är ju inte jättebilliga, men jämfört med vad allt annat kostar och konsekvensen om det går hål så.... Det är ju inte praktiskt möjligt att kolla läckage med båten i vattnet, det märker man först när man tar upp i höst eller det börjar skramla om knutarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 17 April , 2009 Det lustiga här är att det inte verkar vara någon som råkat ut för en trasig bälg. Eller? Ingen? Ingen som råkat ut för torrsprickor ens? Hur gammal var den bälgen i så fall? Skulle gissa på att vi svenskar byter bälgar och impellrar oftast i hela världen. Ang impellrar så är det lite lustigt med bytesintervallen. På de flesta inombordare byts det impellrar var och vart annat år. Men utombordare? Ytterst sällan. Likaså med Mercruiser Alpha drev. Visst är det en billig försäkring att byta impeller om det är enkelt men kvaliten på impellrarna i utombordare och Alpha dreven är densamma och de håller hur många år som helst... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 19 April , 2009 jag vet vad som händer och vad det kostar att inte kolla bälgen innan sjösättning, då blir det inte bara till att byta bälg, det blir till att byta drivknutar åxå ....... DYRT!!! Man hade satt på bälgen upp och ner från leverantör och då går det som det går, fjädern som ligger inuti bälgen nöter hål och så går det som det går ..... jag fick iaf leverantören att stå för notan ..... Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 20 April , 2009 Tycker att det är lite konstig att man vill tänja på gränserna, när det gäller byte av bälgarna (och andra förslitningdetaljer) Precis som Anders_ST skrev i början av tråden så är ju rekommendationen att byta vartannat år. Visst kan man väl tänja lite på det, typ ett år, kanske två. Men det är onekligen ett konstigt sätt att spara pengar. Byter själv vart tredje år, då jag ligger i Mälaren och då brukar de faktiskt ha stelnat till rejält i jämförelse med de nya (Volvo original till 280 drev). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 30 Maj , 2016 Hej! Jag väcker liv i den här tråden då jag inte hittar någon markering om vad som är upp på bälgen jag köpt. Finns det något annat sätt att lista ut hur den skall monteras för att fjädern inuti bälgen inte skall nöta hål på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeFo54 4 Postad 17 Juni , 2016 Jag har bytt bälgar vartannat år. Nu har jag snålat och köpt Biltemas som verkar helt ok tycker jag. De har dock ingen markering på up. För att förenkla monteringen byggde jag en kraftig vagn, visserligen i trä, men jag monterade på hjul som är justerbara på Jula. Drevet rider på på vagnen under montaget och man slipper tappa drevet. När allt är klar drar jag bara ut vagnen bort från drevet. Har du inte monterat drev förut tänkte jag ge lite tips. Så här monterar jag mitt VP 290DP drev äldre typen: Det finns tyvärr ingen bra video på Youtube som visar hur man gör. Kanske skall göra en när man är varmare i kläderna. Talar man med varv om tips säger de bara "det är ett helvete" . Se till att ha en pall att sitta på och ett knäunderlägg och välj ingen kall regnig dag. Du måste ha en medhjälpare som har lite kraft i nyporna. Välj en dag då du inte är stressad .Det tar mycket längre tid än du tror! Glöm inte ledbar skruvmejsel ( hylsa) för slangklämma och ficklampa. Läs hela denna instruktion innan du böjar montera så du inte måste börja om. Jag brukar börja ta bort drivknutsbägen från skölden innan montage. För provisoriskt in växelvajern genom drevet. Ta tag i konan som skall in på den "splincide" axeln från motorn. Lägg backslaget på neutral och dra runt knutarna så du får på konan på axeln. Försök nu lägga i en växel så du låser konan i rätt läge. Drag försiktigt bort drevet från båten. Montera knutbälgen på montagekransen på skölden enl instruktion.. Skjut försiktigt in drevet , dra igenom kopplingsvajern genom drevet, och jag brukar trycka på kylvattenslangen på drevet i detta läge. Stoppa in handen i bälgen och fatta konan . Har du tur har inte den rört sig och du kan trycka försiktigt på konan. Har den rört sig kan man behöva göra om tidigare procedur. Här lägger man ned mycket tid och massor av svordomar då det är jättetrångt och man ser inte vad man gör och knutarna gör att konan drar åt alla håll. Be medhjälpare lysa med ficklampan. När du till slut lyckats tryck in drevet på plats . Ha koll på växelvajern. Montera de två metall bussningarna på varje sida som håller drevet fast i skölden. Kan behövas tryckas lite här och där för att få den att passa. Använd gummiklubba så du inte skadar bussningarna. Lås med låsskruvarna Se till att drivknutbälgen går över spåret i drevet och dra noga fast slangklämman på rätt sätt. Återigen mycket trångt. Drag fast slangklämman runt kylvattenintaget på drevet. Trångt igen. Drag fram växelvajern på plats och se till att haken noga går i spåret på vajern . Lås med båda skruvarna bakom drevet som håller vajern. Har för mig det är 11 nyckel. Sa jag det var trångt? Lossar den i drift han du inte lägga ur växeln.. Dra ned huvan på toppen av drevet och montera fast den i bussningen i huvan med de två skruvarna in i drevet. Dra så de sitter. Nu kommer det roligaste . Jag hoppas du redan tidigare monterat avgasbälgen på skölden. Avgasbälgen är som ett dragspel som vill dra ihop sig hela tiden. Jag brukar lägga den med en träbit i som drar ut den innan så den spänns ut under någon vecka. Lyft upp drevet så det pekar uppåt (propelleraxeln) . Palla upp den på något som inte rasar .Det är väldigt tungt och stor klämrisk. Lägg slangklämman på rätt plats åt rätt håll på avgasbälgens drev sida. Lägg dig under drevet och få din medhjälpare ( det måste du ha) dra bälgen över flänsen i drevet samt hålla kvar den. Lägg slangklämman rätt och dra fast den. Här är det igen mycket trångt och du ser inte vad du gör utan måste känna dig fram . En ledad mejsel (hylsa) för slangklämma är ett måste!. Känn att bälgen sitter fast och inte släpper om du drar . Släpp ned drevet och montera fast hydraulcylindrarna i drevet. Montera fast "sockerbiten " på växelvajern på rätt ställe och sätt fast i växelföraren. Sätt på täcklocket och dra fast skruvarna. Nu är du både trött och känner som blivit påkörd av tåget och troligen genomfrusen om det är på våren. Trolig tidsåtgång mellan 4 till 5 timmar om du är amatör. Kan glädja med att du tar ned det på 30 minuter. Har du gjort det några gånger går det fortare, men det finns inga mirakeltrick att hitta genvägar. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 17 Juni , 2016 Problemet att det är sånt helv... att få på avgasbälgen är att den är rund och flänsen på 200-290 dreven är oval. Ibland går det lätt som en plätt medans andra gånger får man krupp på skiten, jag vet att jag hållit på timmar med avgasbälgen. Drivknutsbälgen tycker jag är ganska lätt att montera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 17 Juni , 2016 Ligger du i saltvatten ( västkusten ) byt vartannat år, ligger du sött ( mälaren ) vart tredje år. Min grannaes båt sjönk i höstas hade inte bytt på fem år. Han har ett mercruiser drev, och det hade gått hål på växelförar bälgen. Köp inte biltemas skit köp riktiga bälgar, inte värt risken med vatten intrång. Och skillnaden verses original och kina junk är försumbar. En knut är inte billig att byta ut eller reparera, det kostar skjortan om du slår sönder struten då lär motorn ur. Göra riktigt och köpa kvalitet blir billgt i längden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 17 Juni , 2016 Såg nu att det var en gammal tråd........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 17 Juni , 2016 Ligger du i saltvatten ( västkusten ) byt vartannat år, ligger du sött ( mälaren ) vart tredje år. Min grannaes båt sjönk i höstas hade inte bytt på fem år. Han har ett mercruiser drev, och det hade gått hål på växelförar bälgen. Köp inte biltemas skit köp riktiga bälgar, inte värt risken med vatten intrång. Och skillnaden verses original och kina junk är försumbar. En knut är inte billig att byta ut eller reparera, det kostar skjortan om du slår sönder struten då lär motorn ur. Göra riktigt och köpa kvalitet blir billgt i längden. Jag har råkat ut för ett litet hål i växelwirebälgen på mitt Mercruiserdrev. Men då var bälgarna verkligen jättegamla. Gissningsvis över 10 år. 5 år mellan bytena borde vara safe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiclasO 1 Postad 17 Juni , 2016 Gammal tråd men jag kan meddela att bälgbytet gick bra. Om inte minnet sviker så var det rätt enkelt. Det vekar vara bra mycket krångligare på alpha one gen 1 som jag har nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 17 Juni , 2016 Bytte drivknutsbälg på mitt DPS i fjol. Kollade den varje år och när den var fyra år så såg den fortfarande ny ut men efter femte året så var ytan full av torrsprickor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 17 Juni , 2016 Jag kan lägga till att de bälgarna hade massor av tydligt synliga sprickor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 18 Juni , 2016 Mina bytte jag efter 15 år på bägge bravo 2, dom skulle säkert gått 5 år till som dom såg ut. Har alltid varit noga med att aldrig tiltat upp så mkt vid upptagning och förvaring, jag tror det är där som dom förstörs och blir en massa torrsprickor, saltvatten spelar nog stor roll också. Det är 15 år i sötvatten, noggranna inspektioner varje år. Mina hade inte synliga torrsprickor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 18 Juni , 2016 Mina bytte jag efter 15 år på bägge bravo 2, dom skulle säkert gått 5 år till som dom såg ut. Har alltid varit noga med att aldrig tiltat upp så mkt vid upptagning och förvaring, jag tror det är där som dom förstörs och blir en massa torrsprickor, saltvatten spelar nog stor roll också. Det är 15 år i sötvatten, noggranna inspektioner varje år. Mina hade inte synliga torrsprickor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 19 Juni , 2016 Angående avgasbälgens monteringen så brukar jag ta den innan jag fäller ned hjälmen och monterar trimkolvarna. Jag trycker in drevet mot skölden och bälgen sedan styr/kränger jag på bälgen med en skruvmejsel och plattång. Det som jag tycker är svårast är att få knuten på plats, ibland går det av bara farten och ibland krånglar det ordentligt...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser