Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
surfamera

Använder ni akterlucka på Ryds 510gti?

Rekommendera Poster

Hej,
Är akterluckan och plattforman bak bra eller inte? Kan man sitta och meta/fiska krabbor i aktern?

Får jag ner min normalstora rumpa på plattformen? Jag är sugen på en 510 gti men har ingen att klämma på...

M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar den skarpt. Alltså plattformen, luckan använder jag inte - kliver bara över den. Jag gillar att sitta där och dingla med benen. Sen hur väl den lämpar sig för fiske är jag osäker på, jag använder den i första hand till bad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har visserligen en RYDS 568 , men med samma akterlucka. Jag använder den hela tiden, då jag mest har båten till att fiska ifrån, och då är det hur gott om plats som helst att stå där ute på bryggan i aktern.

Dock fick jag montera dit en dörrhållare, så det gick att ställa upp dörren, och ha den uppställd. Tyvärr är regeln till dörren inte så bra, då den skallrar en hel den när man kör, oavsett om dörren är öppen eller stängd. Dessutom har listen som sitter på dörren lossnat efter två säsonger, så nu måste jag leta rätt på nån annan list att sätta dit.

Men helt klart är det en kanonlösning att ha en brygga i aktern med en så smidig lucka att ta sig ut dit via.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej har en 568 också. Använder aktern till allt möjligt. Främst att bad i från. Jag har monterat dit ett ankarloina rulle på styrbordsidan och förvarar draggen i det lilla facket (finns det ett sådan på 510?). Problemet med luckan är dock att det inte går att ställa upp den, utan att det kravs en fastsättnings mekanism på något sätt som nafen skrev. Lucka kan även funka som ryggstöd om man sitter fyra i bredd.

/ magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 510 o trivs mycket bra med båten,plattformen fungerar mycket bra att ha som badplattform o fiska ifrån.Dörren brukar jag ha öppen även under färd för fartvinden träffar dörren o vänder så att det blåser på föraren.Lycka till med köpet.

Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...