Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Ballad_kopian

MÖRE 30 forstättning, renov del 2 bottenstockar gammal grundstöttnings skada.

Rekommendera Poster

Hej allihopa. det var ett tagsen. har hänt mkt det senaste, som stört lite i mitt projekt. Har ifs  forstsatt lite och har varit igång mkt nu dom senaste veckorna.  lite trubbel runtomkring  typ där båten står. men det är löst.

Har blivit pappa för första gången så man får se hur mkt man hinner framöver.

iaf så prioterar jag att få i motorn. så jag är på gång ihop med far att köpa en svets ihop som man kan svetsa rostfritt med.  då kan jag svetsa allt det rostfria jobben själv. typ om svetsning av tankar och s ånt. men framförallt motorbädden som skall kläs med 10mm tjock rostfritt plattjärn. m.m

men BMW tanken måste in innan . för att när motorn väl är på plats så är tanken fast i sittrunns ytrymmet, så jag priotera sittbrunns ytrymmet. där ville jag ha en balk som jag kan bygga  hylla  och göra så att det är lättar att använda ytrymmet. ofta är det bara ett stort hål där allt är huller om buller. så vill jag inte ha det. på mitt jobb på Najad så har vi uppdelat med bottnar och ev hyllor m.m i sittbrunns facken som gör det lätt.

börjar med jobbet i sittbrunnsfacket, sen vidare inne i båten .

bilden visar dinyvicell balk med plastlim.

post-26564-1394235840,3489_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och balken är på plats. den är i 2delar blir ihopsatt ca 2.2mlång. är satt i samma nivå som sittbrunnens golv, för inne i sittbrunnsfacket finns gamla balkar som är fäst där. så tanken är att använda dom för att kunna ha ett hyll plan där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

här ser man att den går in en bit, och skarven som inte riktigt blev prefekt men duger åt mej,

den blir som en kopia  på den lika långa balken som jag gjorde på motsvarande sida=stick kojen. finns  undre rubriken(äntligen är min möre30 omlackerad ) elelr nåt sånt.

fast denna balk hamnar aningen högre upp. nån dc äver vattenlinjen istället för stickojens balk som hamnade ca 1dm under.

bägge balkarna når ända bak till roder infästningen. så stabilt bör det bli. börjar man att gör abåten styv så måste man fortsätta.annars  kan det bli knäck punkter där man inte har förstärkt.

post-26564-1394235840,4651_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

föröver. har även plastat och förstärkt det befintliga skottet som var uppsågat men som jag bomma igen med ett nytt skott på 18mm björk plywood.  tror jag slipat  här för att måla med grå topcoat

post-26564-1394235840,5906_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

taket inne i sittbrunnsfacket. detta är innuti sargen där vincharna sitter uppe på.  så allt får grå topcoat.

post-26564-1394235840,823_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är svårt att fota för att man skall kunna förstå var man är i båten . det är så trångt.

här är ifa ittbrunns golvet. här inne skall bmw tanken vara .

så var sittbrunns facket m.m och balken  färdig. så nu skall jag fixa fästen så tanken sitter fast. och så skall aden prov monteras. kommer kort på det i samband med motor installationen.  delar väl upp det så.

fortsätter med salongen nu.  och  gjorde klart  styrbords sidan, som inte var färdig pastad. över rutorna behövde  nån matta till på sina ställen. och sen plasta jag fast skrov med däck inne i salongen , den absolut sista lilla biten sen är hela båten sdäck ihop plastat med däcket. så ev läckage ej kan förekomma.

post-26564-1394235840,8754_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

här förstärker jag med några mattor röstjärns sk´ ´ lådan. i den är alla 3 st röstjärnen infästa i. har märkt att dom slipat dåligt när dom för 30årsen  plsata fast denna. så det blev förstärkning för säkerhets skull.

post-26564-1394235840,9301_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt jobbat! Det ser väldigt proffsigt ut, vilket kanske inte är så konstigt ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skarven mellan däck och skrov. hade glömt  mitt system för att det skulle gå lättare att plasta upp o ner så det blrv lite bökigt.

post-26564-1394235840,987_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skarn däck underifrån. passa på att göra som jag gjorde på andra sidan. borra 30mm s hål varannat hål där skotskenan går. jag borrar enbart igenom det undre plastlagret och balsan men sparar det översta lagret. sen spacklar jag igen hålen från undersidan. sen plastar nån remsa läng hela skotskenas skruvrad. sen när jag borrar upp hålen igen för skotskenan så kan jag dra hårt utan att jag pressar ihop balsa trät

post-26564-1394235841,0318_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tackar .. det duger för mej iaf. målet är att båten skall se bra ut och inte se hemma gjord ut. men fuktion går före

post-26564-1394235841,082_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

här ser ni remsan jag plasta som följer skotskenas bult  rad. vrannat hål är borrat och igen spacklat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ni ser även att jag la på nån matta även där fönstrena är.  på vissa ställen hade jag inte fått det jämnt. utan det var lite tunnare.  så jag fixa det

post-26564-1394235841,8913_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och sen var allt målat. grå topp coat. seg som sirap i kylan. men hur tjockare det är hur säkrare härdare det

post-26564-1394235841,9489_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja då var det klart.

i detta skede tänkte jag att när jag ändå höll på med plast o skit.

så kanske jag skulle börjat med bottenstockarna.  vill ha dom in dinyvicell  istället för röttet trä. som har lossat på sina stället innan var det en slags ram mer än bottenstockar. en ram för durken att ligga på.

började med att ta bort det gamla det mesta gick bara att sparka loss.

post-26564-1394235842,0568_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

upptäckte efter en dags slipning att det kom fam delameneringar. det gul aktiga. när man slipar plast och man går igenom många lager så skall det se ut som att det är homogent.  men blir det en skarv som är vit gul aktig som inte går bort. så har plasten släppt där. och det hitta jag runt hela min köl kaka.  precis i skarven mellan skrov och köl plattan.  så jag  slipa i 3dagar  slipa ner ca 15-25mm runtom kölen.  som ett V typ

post-26564-1394235842,1908_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nja.. medelhavet iaf. kanalerna ner och sen möjligtvis grekland har jag o min sambo pratat om. och trivs vi på havet så stannar vi så länge vi kan.

post-26564-1394235842,2523_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tjockt. och det gick åt många slipskivor. men sen läste jag i praktiskt båtägare att det finns metall slipskiva med 16korn. som typ var outslitlig. det skulla man ju haft.

post-26564-1394235842,3091_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kom på att det skulle bli så mkt bättre att plasta fast bottenstockar om jag tar bort kölbultarna. så sagt o gjort.   dom lossa snällt.

post-26564-1394235842,3653_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

prov borra ett 35mm hål. som ni ser höge sida om köl plattan ca 2 dm bakom. där skall det nya kylvatten intaget var till motorn. men det var oxå ett borr test för att kolla att det inte fanns några delameneringar bakom kölen. tog med borr pluggen till jobbet och lätt dom oxå kolla den för säkerhetsskull ., men det var homogent. vi kunde inte dela borr pluggen .  laminatet är ca 30mm tjockt här.

post-26564-1394235842,4777_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...