Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
thomas_sundberg

Solceller, Storlek och pris

Rekommendera Poster

Hej

Hittade denna länk här på forumet: http://solarlab.se/handla/catalog/index.php?cPath=22

Det verkar som priseran är avsevärt lägre än de på tex; SeaSea, Watski, Hjertmasn osv. Är det någon skillnad på de som är avsedda för marina applikationer eller är det någon annan skillnad? Är 40W alltid 40W ??

Jag är normalt rätt övertygad om att man får vad man betalar för men när det gäller marintillbehör så känns det ibland som om dom saltar på priserna lite väl mycket.

Ger en 40W panel alltid 40W (givet sol och sånt) eller heter dom 40W och vissa leverarar 20 och andra 39 W?

Erfarenheter inom området välkommnas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40W är 40W. Panelen ska då ge ganska precis 40Watt vid ganska optimala förhållanden, dvs klarblå himmel, midsommarsol mitt på dagen och panelen riktad mot solen. Oftast är det alltså lite mindre effekt att räkna med. Allt mellan 0 och 40Watt.

Jag har sett en tabell nånstans med riktvärden på sommartider men minns inte var.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tabeller på vad en panel ger finns på just solarlab.

40Wattare http://solarlab.se/handla/catalog/product_info.php?cPath=22&products_id=87

Jag skulle inte tveka att köpa där, mycket bra pris och kvaliteten är säkert inte sämre än annorstädes.

Mina Solara paneler är inte nå't marin-special utan helt normala standardpaneler inköpta på Hjertmans (julrea) men plast, glas och aluminiumram håller i *evighet*.

Har haft dom i tre år, båten i sjön hela tiden (Göteborgsområdet) syns inte en tillstymmelse till korrosion eller annan skada på dom.

Det är nog precis som dom säger..dom har väldigt låga omkostnader och då behöver man inte så stort påslag.

Marinbutikerna kan ju lätt ge 20% i rabatt vid mässor etc..som nu i helgen Hjertmans.. så visst finns det en förklaring till att dom kan ha lägre normalpris.

Senast ändrad av Gunnar_ | 01 april 2009 | 20:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara värt att kolla på totalkostnaden, dvs även inklusive de pryttlar som behövs för montering. Särskilt när det gäller mindre paneler kan det bli stora skillnader. Standardpaneler (oavsett fabrikat och inköpsplats) är limmade på en glasskiva som är monterad i en aluminiumram. För att montera sådana säljs diverse lister och fästen för räckrör eller dylikt i aluminium. Eftersom det är båtgrejer är priserna satta därefter. Det finns också särskilda marinpaneler som är lätt böjbara. Dessa är dyrare per watt men kan vara enklare att montera på lätt krökta underlag.

Sen ska du ha regulator också, kostar från någon hundring till ca 1000 sek för en Naps MaxPower som anses bra.

Kolla priset per watt. På mässan sålde Bryggan paneler för 50 kr/watt, dvs 50-wattare för 2500 kr. Här brukar kostnaderna vara ganska linjara, dvs en 50-wattare kostar hälften av en 100-wattare. Ska du fynda kan det vara värt att kolla efter stora 24-voltspaneler, men då är det paneler som är på uppemot 200 Watt och stora som en garderobsdörr. Det har funnits lite annonser om sådana på blocket. De är främst avsedda för fastighetsinstallationer och kräver dessutom särskilda regulatorer som omvandlar spänningen till 12 volt. Har själv köpt en sådan som jag ännu inte monterat, priset för den var 25 kr per watt.

Eftersom det utöver panel tillkommer en del kringkostnader kan det vara klokt att gå upp i storlek, marginalkostnaden är förhållandevis låg. Monteringstillbehören blir ju sällan dyrare för att panelen är en storlek större.

Här är en sökning på blocket, obs! inte på båttilbehör utan på prylar för hus. Finns lite olika varianter.

http://www.blocket.se/li?ca=11_s&md=th&q=solpanel*&cg=2000&w=3

Senast ändrad av Flipperskeppare | 01 april 2009 | 20:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...