Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
zolp

Bra ersättare för teak?

Rekommendera Poster

Hej,

Måste byta ut träet på min badplattform. Vad nuvarande plankor är för sort vet jag inte, men jag är säker på att det inte är teak.

Teak är dyrt och jag undrar om det finns något annat träslag som kan rekommenderas? Tips på eventuellt inköpsstället tas tacksam emot!

Mvh

Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du inte använda plast eller metall så är det nog teak du ska köra på. Lägger du teak så håller det i 20 år till. Räknar du på årskostnaden så blir det nog inte så farligt. Allt annat trä jag känner till ruttnar så småningom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Ek är, ur hållfasthetssynpunkt, lämpligt men svartnar om det kommer fukt på det. Sibirisk lärk är synnerligen lämpligt och tål fukt mycket bra och säljs till överkommligt pris. (blir dessutom som teaken grå om den lämnas obehandlad). Vidare finns det en mägd tropiska träslag som kan vara lämpliga, tex. Kirai. Mahoygny är kännsligt för frost så den måste förseglas om du skall använda den. Dock när det gäller tropiskt trä kan förståss miljösapketen diskuteras, om man känner att det är viktigt kan man leta FSC märkt trä.

En otippad vinnare både när det gäller miljö och pris är faktisk vår egen Furu, om du kan hitta riktigt fin norrlands furu som växt riktigt långsamt och då endast använder kvartsågat kärnvirke med mycket kåda, då har du en mycekt tåligt och billig lösning. Det är sånt virke du hittar i 200 åriga hus, då kan du ju fundera på varför dom forrtfarande står upp.

Inköp görs lämpligen här:

http://www.adeltralagret.se/

eller nämraste bygghandel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten synpunkt bara, Inget trä ruttnar om det får troka ut mellan det är fuktigt, Allt trä ruttnar om det inte får torka ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har ett bra alternativ till tre. Syntetisk teak som fås åtminstone här i Finland från ett företag som heter Treson. Dessa har bland annat gjort syntetiska teakdäck till bbland annat Yamarin. Jag har själv också tänkt skaffa det till min Yamarin 59DC, eftersom det är flera gånger billigare än teak. Samt håller betydligt längre. Och känns dessutom som riktig teak.

Kolla på hemsida. www.treson.fi

eller direkt broshyr för syntetiskt däck http://www.treson.fi/Aikona_english.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde en badbrygga i bastulav en gång. Betsade laven till önskad kulör, det blev hur bra som helst. bastulaven är ju som bekant ganska fukttålig och utan kvistar. La väl en sådär 7-8 lager lack. Mvh Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du ha en ersättare för teak som är billigare begränsar det ju alternativen. Personligen skulle jag kolla vad Biltema tar för teakbrädor och kolla vad det kostar totalt och fundera på om det inte är värt att lägga pengar på.

Vill man köra en snålvariant kan man ju bara köpa tryckimpregnerat virke på brädgården. Bara skruva dit - inte betsa, inte olja, inte lacka. Håller säkert i flera år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...