Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Bahari

Nån som vill tjäna en extra slant?

Rekommendera Poster

Har du tid över och kan meka? Behöver hjälp med service av 2 st utombordare. En Evinrude 60 hk -96:a och en Evinrude 40 hk -98:a (båda är 2-taktare). Motorerna finns i Saltsjöbaden (Nacka). Impellerbyte, filter och allmän översyn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara tipsa om Bill von Post vid Statoil Stavsnäs. verkligen seriös.

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Killarna på Långholmen är duktiga. Iofs är det svårt att få tid hos dom under brinnande säsong, men nu skulle det säkert gå.

 

www.hammarbymarinservice.se


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för tipsen. Det jag hade tänkt mig var om det fanns någon som kunde komma och göra jobbet på plats i och med att det är 2 båtar med 2 motorer. Material och sådant kan jag skaffa innan. Det är skruvandet jag inte känner att jag behärskar riktigt. Framför allt impellerbytena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite som kimnordinform skriver, högsäsong.. Skruvare finns det gott om, men varför inte ringa till Bill och kolla, få tips på duktiga skärgårdsskruvare? (om han fortfarande har kvar macken/verkstaden)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hobbyskruvare på gamla motorer kommer nog mest att få skäll för alla sönderdragna skruvar. Det är nog bästa att skruva själv eller lämna till en seriös skruvare.

När jag seglade in med vår gamla Mariner som fått vattenstopp till verkstan och undrade om man kund snabbfixa den då vi behövde komma vidare sa man att den kunde man möjligen använda som bojsänke.

Nu har väl dina motorer bytts impeller på varje år men har du väntat några år så är det sannolikt flera timmars jobb med kunnig mek som gäller. Finns iofs kunniga hobbymekar men att meka i kunden garage där alla svordomar avlyssnas kan inte vara ett bra sätt att få sig en slant.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det finns också fler skruvare än kompetenta och ansvarstagande mekaniker. Går man till ett etablerat företag köper man dessutom lite garantier på att arbetet är bra utfört. Jag har erfarenhet av skruvare som tog betalt för saker som aldrig byttes på mina Mercruisers. Inget kul när man är ute i skärgården och huvudimpellern skär, som nyligen skulle vara bytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att byta impeller på utombordare är ett väldigt lätt jobb.det är gjort att vara hyffsat enkelt att byta. och det kräver inga avancerade verktyg.  bör vara gjort på nån timma eller 2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8 st inlägg ( inkl detta ) som inte har ett smack att göra med frågan?

 

Varför?

 

Tvivlar ni så mycket på hans förmåga att avgöra en människas seriositet, eller vill ni bara desperat hjälpa honom att byta åsikt kring serviceförfarandet?

 

Om ni bara vill få folk att tänka om, hoppa på den stackarn i mekforumet som vill bonntrimma gammal utombordare ist, han får ju inte ens ett hån till svar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog inte att svaren på frågan är så särskilt konstiga. Signaturen Forgus tycker jag träffar mitt i prick. Rostfritt på aluminium är ingen lek och risken för sönderdragna gängor avsevärd på motorer som är 10-13 år gamla. Det är troligt att det fordras mycket svordomar, tålamod, blåslampor och till sist helecoilgängor...

Riggen kanske tar stryk och blir ful och ägaren missnöjd.

Kanske är jag värdelös på att skruva, men jag kan tänka mig nära 100 andra sätt att tjäna pengar på som känns både enklare och roligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att man som hantverkare  dagligen får förfrågningar om svartjobb vid sidan av trotts att inga garantier/försäkringar gäller


Att sätta stämjärnet i en 1800tals ek-dörr borde vara lika riskabelt som att byte impeller på en båtmotor.

Sorry! har inte några kontakter i saltsjöbaden, om det gällt norra vättern kanske jag kunnat förmedlakontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Chronic och hur kreativ var du i dina åsikter?   Finns ett talessätt bränt barn skyr elden, det är precis därför svaren blir som dom blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jäklar vicken skruv den enkla frågan tog :-)

Nej, jag förväntar mig inga garantier. Frågan handlar mer om någon snäll själ, mot ersättning, kan visa hur man gör. Eller vara handledare om ni så vill. Byta impeller i en utombordare kan ju vara rätt bra att kunna om man sitter med 4 st.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hör av dig till danjeln(snabela)gmail.com

Kan hjälpa dig med lite tips och instruktioner.

MVH

/danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte skruvat så mycket båt men destomera bil och min allmäna uppfattning om bilmekar lämpar sig inte i skrift. Jag har under 25 år endast träffan en ända som verkligen kan något annat än att bara byta de delar datorn säger är trasiga. En seriös hobbymek är ofta 10 ggr bättre än en sk bilmek. Varför då? Jo han är intresserad av det han gör och inte bara av att tjäna pengar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...