Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
ajonsson

Hjälp/nödmotor till Ryds 560 HT/Ryds Camping

Rekommendera Poster

Har en Ryds 560 ht -90 (= sen Ryds Camping) och tänker skaffa en nödmotor till den.

Har hört att 5 hk fungerar utmärkt men nu har jag ett tillfälle att komma över en fräsch Honda 2 hk 4-taktare.

Skulle den kunna räcka som ren nödmotor eller blir den för klen?

Någon som har erfarenhet?

Härjar mest i Stockholm innerskärgård.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Ryds Camping med nödsnurra på 6hp vilket naturligtvis fungerar bra, men jag har också en segelbåt som väger ca 500 kg, på den har jag en 2hp evinrude och det går jättebra. Segelbåten är säkert mer lättdriven och har mindre vindfång än Campingen men jag tror absolut att den kommer att röra på sig. Du får förståss problem att gå mot kraftig sjö men man får väl väga fördelarna med en liten lätt motor mot en stor tung. Jag tycker absolut att motorn ska ha lång rigg, annars blir det väldigt svårt att hantera den och går det lite sjö så är risken att den drunknar där nere. Om Hondan är billig och har lång rigg så gör köp den och prova en sommar.

mvh Waxholm4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror nog du ska leta en tvåcyl 4 taktare, har satt på en yamaha 9,9 4t på min och den går tyst och utan vibrationer. Den drar ca 0,7 l/tim. Encylindriga vibrerar lite för mycket och är mer högljudd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är bättre att satsa på 2 cyl tvåtakt istället för en 1 cyl fyrtakt.provade med en honda 2hk på min flipper 580 o det vart för klent.nästan maxa den lilla fyrtaktaren o då lät den ganske mycket.satte senare på en yama 2 takt 2 cyl 6 hk o den hördes knappt.o det lilla som du kommer att köra med den har det ingen betydelse angående soppa förbrukningen.jag trollade mycket med 6 hk o den lilla soppan som gick åt för mig var inget att bråka om.ska du ha den som nöd o hjälp motor så kommer den att gå en bråkdel mot en trollingsbåt extra motor.jag hade höj o sänkbart extra motor fäste o det behöver du oxå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag satte ett extra fäste och köpte en 4 hk mercury och det fungerade bra som nöd motor. Inget problem att få fart på min ryds camping. Se bilder på länken hur jag gjorde.

http://www.lulealv.se/batar/vikingII_rep.html

Nu har jag dock en fyrtaktare på båten och nödmotorn får vara hemma. Ska man använda motorn ofta så rekommenderar jag att man kan styra med ratt istället för rorkult som är besvärligt trots förlängare.

//opto med 0,5 meter i vid bryggan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Har ev.möjlighet att tesa Hondan (2hk) innan jag köper den villket väl kan anses som ett bra deal, ska bara kolla om det är lång eller kort rigg.

Alternativet är att köpa en ny snurra, du i Luleå villken storlek har du på din 4-taktare och villka erfarenheter har du av den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du menar mej, så står båten i Luleå men jag är från Boden.

Egentligen ingen bättre erfarenhet av 60 hk, den är lite klen med nuvarande propeller men jag skall byta till sommaren från 13 till 11. Hoppas att det blir bättre men bortsätt från det är jag helnöjd. Motorn är supertyst och jag kan trolla efter öring utan problem.

//opto
Boden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det klart!

Det blir en Kines <:->, fick tag på en ny 5 hk Parsun med lång rigg för under 7 000 kr och den får duga.

Detta är ju under kåpan en kopia av Yamahas dito även o man inte vet kvaliten på materialet. Men med tanke på hur ytterst lite jag kommer att behöva använda den kommer inte slitagefaktorn att påverka mig.

En test i tidningen Praktiskt Båtägande gör väl också syn för sägen att dom som nya är lika bra som dom kända originalmotorerna men hur det fungerar efter några år kan man inte i dag sia om.  Mycket talar säkert för att originalen är bättre men ingen vet väl ännu och det oroar mig inte med tanke på, som sagt, mitt behov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...