frejo 0 Postad 30 Mars , 2009 Köpte några fendrar där det var mässingsventil. Finns det något enkelt sätt att fylla dessa med hjälp av enkel cykel- eller bollpump? Någon form av adapter? Aldrig tidigare stött på dessa ventiler. Att fylla dem i butiken är inget alternativ då volymen måste hållas till ett minimum tills de är ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 30 Mars , 2009 Kan inte försäljaren av fendrarna svara på detta?!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Concorde 0 Postad 30 Mars , 2009 Använd tryckluft o ett vanligt tryckluftsmunstycke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 31 Mars , 2009 Man kan säga att försäljaren säger precis som i inslaget ovan, använd tryckluft. Men det är inget alternativ för mig då jag måste transportera dem i så litet skick som möjligt. Men med lite tur har jag sett att det kan finnas någon form av adapters på Biltema som kanske kan passa. Vi får se, annars får jag återkomma... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 31 Mars , 2009 Har du en bil med ett riktigt reservhjul fyller du det till på däcksidan max angivet tryck. Väl framme vid båten plockar du fram din luftslang med tillhörande bilventil och använder reservhjulet som kompressor. Har inte en aning om det fungerar, men det vore ju en snygg lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 31 Mars , 2009 Jag vet inte om det är exakt samma ventil som jag har på mina fendrar. Men hur som helst så skaffade jag en liten billig 12V kompressor för en hundralapp som gjorde det lätt fylla på de, för det visade sig att en cykelpump var jobbigt och tidsödande att använda. Med kompressorn följde det med olika munstycken, men det var inget av de som var helt optimalt. Dock fungerade det rätt bra att fylla på fendrarna ändå. Clas ohlson har en kompressor som jag tror är samma som jag köpte. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=57475157 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 1 April , 2009 Köpte Clas Ohlson-pumpen, funkar utmärkt. Men den är långsam och högljudd men vad kan man begära för 98 spänn. Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 1 April , 2009 Jag fattar inte då jag måste transportera dem i så litet skick som möjligt. Vad är det som gör det helt omöjligt att du kan blåsa upp dom och sen transportera dom till båten ?? Själv blåste jag upp mina 6 nyinköpta feta fendrar hemma i garaget och slängde in dom i bagaget på bilen, körde till parkeringen vid båten och tog dom över axeln..bar ner dom ( 2 minuters gångväg) ..klart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 2 April , 2009 Jag bor i Göteborg, båten finns i Stockholm. Ska köra upp allt inför hemtransporten, alltså ska verktyg, porslin, kläder, madrasser, täcken, lakan, tampar, flytvästar, färg mm. samsas om utrymmet i bilen. Att då ta plats för uppblåsta fendrar, framförallt som det är stora fendrar, är inget alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 65 Postad 2 April , 2009 Ursäkta en novis från norrland, men hos oss finns det kompressor för luftpåfyllnad i varenada bemannad bensinmack. Möjligen finns det i Stockholmstrakten också??? Åk till en sån när du kommit fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 2 April , 2009 Jepp, eller en gummiverkstad, eller vilken mekverkstad som helst, tryckluft finns på många ställen, brandstationer har extra ren dykluft Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser