Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
frejo

Hur fylla fender med mässingsventil?

Rekommendera Poster

Köpte några fendrar där det var mässingsventil. Finns det något enkelt sätt att fylla dessa med hjälp av enkel cykel- eller bollpump? Någon form av adapter? Aldrig tidigare stött på dessa ventiler.

Att fylla dem i butiken är inget alternativ då volymen måste hållas till ett minimum tills de är ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte försäljaren av fendrarna svara på detta?!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan säga att försäljaren säger precis som i inslaget ovan, använd tryckluft. Men det är inget alternativ för mig då jag måste transportera dem i så litet skick som möjligt. Men med lite tur har jag sett att det kan finnas någon form av adapters på Biltema som kanske kan passa. Vi får se, annars får jag återkomma...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en bil med ett riktigt reservhjul fyller du det till på däcksidan max angivet tryck. Väl framme vid båten plockar du fram din luftslang med tillhörande bilventil och använder reservhjulet som kompressor.

Har inte en aning om det fungerar, men det vore ju en snygg lösning.Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte om det är exakt samma ventil som jag har på mina fendrar. Men hur som helst så skaffade jag en liten billig 12V kompressor för en hundralapp som gjorde det lätt fylla på de, för det visade sig att en cykelpump var jobbigt och tidsödande att använda.

Med kompressorn följde det med olika munstycken, men det var inget av de som var helt optimalt. Dock fungerade det rätt bra att fylla på fendrarna ändå.

Clas ohlson har en kompressor som jag tror är samma som jag köpte.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=57475157

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte Clas Ohlson-pumpen, funkar utmärkt. Men den är långsam och högljudd men vad kan man begära för 98 spänn.

Tack för tipset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fattar inte då jag måste transportera dem i så litet skick som möjligt.

Vad är det som gör det helt omöjligt att du kan blåsa upp dom och sen transportera dom till båten ??

Själv blåste jag upp mina 6 nyinköpta feta fendrar hemma i garaget och slängde in dom i bagaget på bilen, körde till parkeringen vid båten och tog dom över axeln..bar ner dom ( 2 minuters gångväg) ..klart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bor i Göteborg, båten finns i Stockholm. Ska köra upp allt inför hemtransporten, alltså ska verktyg, porslin, kläder, madrasser, täcken, lakan, tampar, flytvästar, färg mm. samsas om utrymmet i bilen. Att då ta plats för uppblåsta fendrar, framförallt som det är stora fendrar, är inget alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta en novis från norrland, men hos oss finns det kompressor för luftpåfyllnad i varenada bemannad bensinmack. Möjligen finns det i Stockholmstrakten också??? Åk till en sån när du kommit fram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, eller en gummiverkstad, eller vilken mekverkstad som helst, tryckluft finns på många ställen, brandstationer har extra ren dykluft Förvånad 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...