Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Nicke_Picke

Galvanisk korrosion på utombordare

Rekommendera Poster

Ingen båt i hamnen (en liten hamn med ca 10 båtar) har landström och ingen båt sitter med kätting alla sitter med rep. Närmsta granne till mig är en styrpulpetbåt som ligger typ 4 meter bort.

post-10008264-1394235844,5472_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, jordkabeln(minuskabeln) på motorblocket då, har den riktig kontakt, kan hända att motorn jordar genom skrovet vidare till batteri minus, (bara en tanke)

 Jag själv hade på en plastbåt förstärkning av akterspegeln med en rostfri(syrafast) plåt, den enda korrosionen som blev på den var att fästbultarna fick bytas vart 3-4e  år, dom var av galvat, hade från början syrafasta m12 bult, men dom ärga fast i motorfästet på en säsong,

 



Senast ändrad av wetallt | 01 april 2009 | 12:53



Senast ändrad av wetallt | 01 april 2009 | 12:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Du har en Suzuki från -06 !! Är det inte så att huvudströmbrytaren endast bryter båten medan motorn fortfarande är inkopplad? Jag har en DF50 -08 på en AMT och där är det kopplat så (för att startspärren skall vara spänningssatt)

Bryter jag huvudströmen så fungerar fortfarande tilt och jag kan t o m starta motorn och så är det kopplat från fabrik!

Det ser verkligen inte bra ut och Du bör nog inte sjösätta innan Du hittat orsaken....

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jordkabeln är kontrollerad och sitter som den ska.

Det är en -07:a och jepp, från fabriken så är det så att du kan köra tilten utan nyckel. Jag har dock satt en egen huvudströmbrytare som bryter strömmen helt.

I morgon skall den in till vår lokala Suzuki-handlare.., skall bli intressant att se vad de kommer fram till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur salt är vattnet? Är både rostfria akterspegeln och riggen (motorns nederdel och prop.) nere i vattnet? Brukar batteriet hålla laddningen helt perfekt mellan längre tids bryggliggning? Är bultarna som håller motorn i den rostfria akterspegeln av rostfritt?

Jo Landskräcken, visst finns det anledning att skruva fast zink i stålkölen! De skyddar skapligt mot rostning. Nu kan det vara onödigt med så mycket material som en köl ändå har men t.ex stålbåtar skyddar man med zinkklumpar lite här o där. Eller är det bara för att skydda propelleraxel och propeller?

T.ex skyddar zinken på en förzinkad spik på ytorna där man slagit hål på zinkskiktet. Det blir en liten galvanisk verksamhet vid det trasiga stället och spiken lagar zinkskiktet själv.

Men det är sällan man ser zinkklumpar på järnkölar faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet är bräckt, jag bor på Åland.

Ja, både akterspegeln och riggen ligger i vattnet.

Jag har aldrig haft problem med att batteriet.

Jag har för mig att bultarna är galvade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjligen målat på någon antifoulingfärg på riggen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt ut rostfria akterspegeln mot en i aluminium eller ännu bättre plasta upp den så den håller ändå. Det är väl som en förstärkning den rostfria plåten sitter där nu. Tokigt val av material!

Vinkla upp motorn ur vattnet om det går. Det blir ett jättebatteri av plåten och motorn som är av olika material. Dessutom kortslutet. Du skulle kunna isolera motorn från akterspegeln, t.ex med några lager byggplast och mäta upp spänningen med en voltmeter. Men det är väl lättare sagt än gjort då motorn är bultad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med sådana skador på så kort tid så *måste* det väl ändå vara ativt drivet (batteriet) ?

Kapa bort nedre delen av rosfria plåten så den inte når ner i vattnet borde fixa symtomet, men troligen inte grundorsaken ??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kan meddela att orsaken till det omfattande skadorna får jag nog skylla på det rostfria gaveln. Efter lite mejlkonversation med Suzuki Finland som skickade dom nytt drevhus och gavelbyglar, det var faktiskt snällt måste man säga!

Nu skall gaveln isoleras från snurran, har funderat på en plastskiva mellan snurran och gaveln och plastbrickor till bultarna, vad tror ni om det?

 

Mvh,

Nicke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blir nog bra.

Som ett litet test skulle du sedan kunna mäta upp strömmen mellan rostfria plåten och motorn. Ställ instrumentet på mA-området så får du se hur mycket cellen klarar av att ge. Den strömmen har ätit på drevet så länge det varit nedsänkt i vattnet.

Spänningen hamnar väl på omkring en halv volt kan jag tro.

Några fler båtar med likadana akterspeglar seriekopplade vid bryggan så har man ström till bryggljuset mörka kvällar. Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det faktum att rostfria plåten och motorn varit galvaniskt förbundna och i kontakt med varandra har skapat ett galvaniskt element tillsammans med vattnet som elektrolyt. Och lite salt i vattnet på Åland ger högre ström än rent sötvatten.

I detta fallet otur att det blev motorn som blev offeranod pga att aluminuim är oädlare än rostrfritt.

Se spänningslistan i länken.

Sen gäller det att se till att plåten verkligen blir isolerad från motorn alternativt utbytt mot aluminiumplåt.  

Mäter du 0 mA med rostfria plåten kvar och isolering kan man misstänka dålig isolering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...