Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Gäst MS RÖJ

Mercuty ELPTO 60 HK 2-takt

Rekommendera Poster

Gäst MS RÖJ

Hej ! Är nära ett köp av ovan motor som är en 2002:a. Tänkte nu höra om någon har några kommentarer ? Är det en bra motor ? vad är dåligt ? Finns det något test mot andra liknande motorer att läsa någonstans ? Tack på förhand !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Mercury är en chansning i alla lägen. Är inte kända för att vara nåt bra. Satsa på en Evinrude eller Johnson. Eller varför inte en Tohatsu. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Harry B

Hej! Har tagit mig fram på sjön i 40 år med hjälp av Mercury motorer och jag har hitills aldrig behövt ta till årorna.Det känns tryggt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ehumm jag skulle vilja säga tvärtom!! Inte om Tohatsu då eftersom alla japanare är bra, men OMC nej usch! Kolla runt på annonser lite här och var så ser du att de flesta 70-talare som finns i livet är Mercury!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Daniel

Hej, Har nyss köpt en Mercury 30 ELPTO -02 och jag måste säga att den går som en dröm. Snacket om att Mercury skulle vara opålitlig är som tidigare konstaterats bara snack. Powertrim är inte heller en dum idé, då slipper du fler utgifter som trimplan mm. Mvh/ Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två-takt är inte kul. Satsa hellre på en fyrtakt. Har haft en Mercury 60 hk fyrtakt 2001 några år. Kanonmotor som går mycket fint även på tomgång vilket inte två-taktare brukar göra. Betydligt trevligare att starta en fyrtaktare då man slipper två-taktarens host och ryk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De moderna 2-taktarna är långt ifrån hostiga och rykiga och har blivit mycket effektiva. Finns klara skillnader mellan 2-takt och 4-takt. 2-takt: Billigare i inköp, betydligt lägre vikt, bättre acceleration. 4-takt: Bränslesnålare, miljövänligare. Nyare 2-takt är nästan lika tysta och behagliga som 4-taktare, så jag skulle inte stirra mig blind på det. Så en 2-takt från 2002 är defenitivt ingen dålig motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kompis har en 75 hk Mercury två-taktare 2002, jag hade en 60 hk fyr-taktare 2001. När vi startade våra motorer var det mycket stor skillnad på rök och hur motorerna startade. Fyr-taktaren startade lugnt utan massa rök, hans startar med host och massa rök vilket tvåtaktare brukar göra. Dessutom när vi låg och fiskade på tomgång bluddrade två-taktaren ner sig medans fyr-taktaren gich fint. Mercury har dock moderna två-taktare (Optimax) vilka går mycket fint. Liknande motorer finns hos andra fabrikat. Mitt tipps, jämför själv hur de går. När det gäller bensinförbrukning är det stor skillnad. Dessutom har tvåtaktarna problem med dagens bensinvarianter och vissa rekomenderar högre oljeinblandning för att unvika att de skär ihop. Hur detta stämmer har jag inga egna belägg för. Vill man värna lite om miljön (hur det nu går ihop med bensinmotorer) så välj en fyr-taktare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst macke

Evinrude har nya 2-taktare som har kommit i år de är lika tysta och rena som fyrtaktarna. Evinrude e-tec hetter de.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Per Jonsson

Tycker personligen att Mercury/Mariners 2-takts 60hk går alldeles underbart för att vara 2-taktare. Mycket motor för pengarna. mvh pjo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...