Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Tribute

Drevolja alpha one gen II

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en mercruiser 4,3 från 2001 i båten. Skölden är orginal från 1993 och drevet från 2005 (alpha one gen II).

På motorn sitter en drevoljebehållare men den är inte inkopplad. På drevet och på skölden finns ett genomföringshål för drevoljan.

Jag undrar om man kan koppla in drevoljebehållaren använda denna? Min teori är att de inte kopplat in drevoljebehållaren för att det inte går med denna tidiga typ av sköld (1993).

Nån som har koll på detta?

Senast ändrad av Tribute | 30 mars 2009 | 10:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går så bra så.  Det finns de som till och med gör en genomföring genom akterspegeln för slangen, funkar det också.

Senast ändrad av Terrafobica | 30 mars 2009 | 13:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej det låter bra.

När jag tittat på en sprängskiss över alpha one gen II överhus och sköld på drev.se så ser det ut som en kulventil som skall sitta i oljegenomföringshålet (denna finns inte på min).

En kille jag pratade med nyss sa att det på någon tidig modell av alpha one gen II ej fanns möjlighet att koppla till drevoljebehållaren.

Var på insidan i motorrummet kopplar man på slangen till drevoljebehållaren i så fall?

Tack för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att koppla in så det blir som original. Det kan dock vara så att hålet för genomföringen i skölden inte är borrat. Med motorn monterad går det nog inte att komma åt att borra heller. Men från andra hållet om du demonterar bälgarna så går det. I det hålet ska det sen sitta en genomföring i plast som passar invändigt på slangen från oljebehållaren på motorn. (på tidiga gen II satt det en genomföring i mässing som inte passar på dina nya grejer, alla fall inte rakt av om du vill använda snabbkopplingen på slangen) Sen är det en slang på utsidan (1/4) från nämnda genomföring till en nippel på bälghuset och sen i andra änden en slags ventil som går in i själva drevet när man monterar det. Där i drevet sitter en stålkula med fjäder (den har du redan). Det är dessa två sistnämnda som gör att inte drevoljan eller oljan i burken rinner ut när man tar bort drevet från båten.. Alla dessa delar finns att köpa löst. Har själv gjort exakt denna installation på en båt från -93 förra våren. På de tidiga gen II 91-93 var det inte standard med oljebehållaren i motorrummet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...