Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
IngemarE

Lurig prenumerationsfaktura !

Rekommendera Poster

Fick häromdagen en förnyelsefaktura på Praktiskt Båtägande. Priset för 12 nr 575:-. Vis av tidigare erfarenhet kollade jag vad t ex Tidningskungen tar, eftersom det förra året var mycket billigare att förnya via dem än direkt via Pressdata (den gången kröp f.ö. Pressdata ner i pris när man påpekade vad Tidningskungen tog).

Jodå, även de tog 575:- (spara 20% jämfört med lösnr). Då upptäcker jag att fakturan från Pressdata visserligen preciserar att den gäller 12 nr/utgåvor men på samma rad står det fr.o.m. nr 2009/5 t.o.m. nr 2010/2. Det blir ju bara 10 nr, inte 12 !  Kan man tänka sig att  de försöker kalla ev. framtida onumrerade bilagor eller liknande för nr, eller är det rent lurendrejeri ?

På fakturan finns också en liten text och hälsning, där det tydligt framgår att PB utkommer med just ett nr per månad. Betalar jag för 12 nr skall prenumerationen räcka 12 mån = 1 år, inte 10 mån. Antingen kan pressdata inte räkna, eller är det ett avancerat sätt att (återigen) blåsa oss tidningsprenumeranter på så mycket extra det går ?

(Jag väntar f.ö. på en förklaring från Pressdata).

Senast ändrad av IngemarE | 30 mars 2009 | 09:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du kan få svar här direkt.

Först vill jag bara påpeka att det inte är PressData som sätter priserna. Det gör Hjemmet Mortensen som äger tidningen. Vi är bara en servicebyrå.

Tidningen kommer ut med två specialnummer mellan de numrerade utgåvorna. Därav att det verkar vara 10, men det är 12 utgåvor.

Som sagt, alla synpunkter till Hjemmet Mortensen, dont kill the messenger...  

Hälsningar
Fredrik
PressData

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK. Då var det som jag misstänkte. Man räknar alltså för specialutgåvor/bilagor som kanske kommer, och som sällan är lika stora som ett nr av tidningen. Om man bortser från bilagorna hamnar prenumerationspriset för 10 nr nästan exakt på lösnummerpriset (10x60=600:- vs. 575:- ).

Rimmar onekligen heller inget vidare med texten på samma faktura, den att PB kommer ut med ett nr per månad. Och 12 nr (som det står på fakturan) skall då vara ett år.

Jag skall kanske inte klandra Pressdata denna gång. Vet bara hur det var förra gången - då var priset inte alls satt av förlaget utan en förhandlingssak. Men, men. Positivt är ju dock att fakturan från Pressdata i alla fall specar vilka nummer det gäller. Det är annat än mitt ena webbhotell, de har bara skickat en faktura på en klumpsumma, utan att speca för vilka månader den avser.

Senast ändrad av IngemarE | 30 mars 2009 | 12:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick också en en förnyelsefaktura i dag...på samma belopp.

25 april 2008 betalade jag 395:- för 12 nummer via Tidningskungen (Hjemmet Mortensen ville då ha 529:- ).
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=187561

Nu, ett år senare verkar det kosta 575:- oavsett var man köper.

Så, det blir ingen prenumeration för mig i år..såå bra är den inte (för mig) att en 45%-ig prisökning på ett år känns motiverad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Förra året gav jag 399:- för 12 nr. och det var exakt ett år som jag fick då. Att betala 575:- nu för 12 nr som inte sträcker sig över ett år... hm... Nej Tack !!! Det blir till att dela med grannen i år.... blåst var ordet Rynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lämnat synpunkter redan, och kreativa sådana oxå... Men efter att även förra året haft en konversation angående priset då på 399:- som jag gav, men hittade precis som länken ovan säger, alltså en pren. på 360:-. Detta ville inte dom kännas vid så jag tog den dyrare då men nu blev det droppen med 575:- som sagt. Jag kommer ju att läsa tidiningen ändå synd bara att man inte får ett eget ex. men allt har ett pris.

Mvh. Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag är fundersam på hur detta funkar!

Jag kollade förra årets faktura jag har betalat tom. 2009/9

Nu vill man ha betalt fom.2009/8 tom.SPC110

Alltså vill man ha betalt för nr. 2009/8 och 2009/9 en gång till,

Oberoende av om jag har fått extranummer, så har jag papper på att jag har betalat för nr 8 og 9 2009.

Jag har missat denna tråden tidigare, men jag kunde inte hålla mig, kännde mig tvungen att vara lite irriterad på PB.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr har själva tidningen PB inte mycket med det hela att göra - det är tydligen Pressdata som styr och ställer. Och vad som är nummer för dem är antalet tidningar som bärs hem till min brevlåda. Inte nummer på respektive tidning, tydligen. Eller hur det nu var.....Rynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte mer än hålla med om att det har blivit hutlöst dyrt, skall man ha ytterligare en tidning så blir man ju ruinerad. Med dagens prisbild kan ju likaväl köpa tidningen i butiken och då välja de nummer man vill ha.

En annan fundering jag har är om någon trogen prenumerant fått någon form av bonus/present, ofta ger tidningsutgivare special erbjudande som inte vi som är trogna prenumeranter får. Det kan tex vara 3 nummer inl ett par glasögon för 99:-. kan så vara att presenten är av ringa kvalitet. Men detta stör mig så mycket att jag funderar på att börja köra dessa 3 månaders prenumerationer istället vilket ger ett bra pris plus lite slit och läng prylar.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick mail från pressdata i går jag får 2 nummer till på min prenumeration!

Så nu är jag nöjd. Flört

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut inte! Det är helt och hållet tidningen som avgör vilka utgåvor som ni ska få.

Vem har meddelat dig att det är PressData som styr detta?

Ibland ändrar tidningen antal utgåvor. Då kan det bli som i Pentax fall utan att han faktiskt får färre antal tidningar i brevlådan.

Men även i det fallet är det helt och hållet tidningen som avgör vad som ska hända med kunderna som redan betalt till en viss utgåva. Ska de få den nya utgåvorna på köpet, eller ska perioden ändras så antal tidningar i lådan är detsamma.

PressData är en servicebyrå som gör det tidningarna vill. Vi gör inga utgivningscheman eller sätter priser. Vi hanterar bara tidningens register utifrån den information de ger oss.

Hälsn
Fredrik
PressData

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag avsåg var att ni (Pressdata) har en annan syn på begreppet nr än vad tidningen har. Enligt er själva (tänker dock inte klippa in mailet här) så räknar ni antalet alster som bärs hem till mig, medan tidningen är numrerad och DET är vad de flesta av oss tror det handlar om. Egentligen samma sak som du skriver.

Men sedan är det ju ett faktum att alla diskussioner om antal nummer, pris o.s.v. faktiskt skall tas med Pressdata - tidningen har föga med det att göra, i alla fall från min horisont som kund eftersom det är Pressdata som sköter prenumerationsärendena. Det är också Pressdata som sätter priset o.s.v.

Vem som meddelat mig det ?  Tja, det har ni ju själva gjort, t.o.m. mailvägen !   Det är också ni som justerade ner priset när jag kunde påvisa att jag kunde få prenumeration av PB till lägre pris via annan aktör. Och också uppenbarligen ni som ändrade er så att Pentax fick två nummer till på sin prenumeration. Inte tidningen.

Om felet sedan berodde på att ni har dålig kommunikation med tidningarna eller något annat hör knappast hit. Visst - det kanske är tidningarna som ger er uppgifter, men det är i så fall något ni får lösa internt mellan er och tidningarna.

Ditt svar är något motsägelsefullt just på det jag avsåg när tråden skapades - vad är utgåva, nr och tidning ?  Det är en sak ni skall kunna stå för på prenumerationsavtalet mot oss som Pressdatakunder. Det är inte så att kunden s.a.s. skall ta vad han får, t ex att ett riktigt nummer utan förvarning ersätts av ett tunt extranummer. Vet ni inte får ni ta reda på vad som komma skall. Skyll inte på tidningen utan gör er hemläxa. Ni måste inse att ni inte kan sälja en tjänst som ser ut som äpplen men där några äpplen sedan visade sig vara utbytta mot visserligen lika många men mycket mindre....hmmm...lingon Tungan. Tycker jag.

Senast ändrad av IngemarE | 16 september 2009 | 12:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ledsen, men ni har missuppfattat vår roll i det hela.

Vi kan och får absolut  inte göra något annat än det tidningen meddelar oss. Det är en mycket viktig del av vårt avtal med tidningen. Får vi ingen information av tidningen kan vi inget göra. Får vi dålig information kan det kanske bli fel, vilket händer.

Har ni uppfattat att vi på något sätt kan styra tidningens utgivning eller pris så måste vi reda ut hur detta har kommit fram.
Jag är mycket intresserad av att få ta del av den information ni har fått av det callcenter vi anlitar för kundtjänsthanteringen. Vi måste precis som du skriver reda ut detta internt.

Använd gärna E-postknappen här till vänster, eller maila mig direkt på fredrik.billig@pressdata.se

Men jag vet att flera har haft synpunkter på deras ändrade utgivning Om det kan jag bara säga, Please don't kill the messenger.. Flört

Om ni får ett bättre pris via en annan aktör så hamnar även den prenumerationen hos oss så småningom. PB har bara ett prenumerationsregister, och det ligger hos oss.
Men tidningskungen och andra liknande beställningssiter har oftast lägre priser än de ordinariepriser som tidningen meddelat oss. 
Så fungerar det på i princip alla de titlar vi hanterar. Och dessa priser har även kundtjänst möjlighet att registrera på en kund.

Hälsningar
Fredrik
PressData

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara så att ni fått påtryckning av chefredaktör på tidningen att ordna upp affärerna med prenumeranterna som har ordning på sina fakturor?

Nu ser jag mig tvungen att även spara mina mail från er och chefredaktör om diskutionen skulle ta fart om ca ett år igen.

Mail som skrivs ut och bevittnas måste väl gälla som bevis.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske lite Off-Topic men kommunikationen mellan Pressdata och Hjemmet Mortensen om vem som är prenumerant kanske *klickar* lite , typ kundnummer är en sak, men utskicksaddress kan-hända är ett bättre indexbegrepp)?

Exempel, jag fick detta i *inkorgen*:

Sent: Tuesday, November 04, 2008 9:57 AM
Subject: Erbjudande: 6 nr och praktisk premie

http://d9078.beepsend.com/?unveil=D3J7fHNmAwYKCRR4Nyw-ZSEuJTguJQs_LiciKmUoJCY

mitt svar:

Sent: Tuesday, November 04, 2008 9:57 AM
Subject: Erbjudande: 6 nr och praktisk premie

Ehh..jag är faktiskt fortfarande helårsprenumerant, men nu via Tidningskungen (skillnaden i pris var precis som förra året  avsevärd och jag orkade inte tjata med er i år igen om att få rätt pris så... :(

Så länge ni (anser jag)  lurar direktprenumeranter med ett mycket högre pris (30% eller mer!)  än man får via ombud (hur f*n är det ens möjligt, borde väl vara billigare ju närmare producenten man kommer??)  kommer i vart fall jag att fortsätta prenumerera via de billigare ombuden :()

/Gunnar_

------

Har inte en aning om svaret kom fram, för jag hörde inte av dom efter det. Tyst

Relationen Pressdata <-> Hjemmet Mortensen känner jag inte närmare till, det enda jag vet är att Pressdata i vart fall en gång svarat på en fråga ställd direkt till Hjemmet  Mortensen när det gällde prenumerationspris-differens.

Jag reflekterade inte då över att svaret faktiskt kom ifrån någon annan än den frågan ställdes till:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=187561

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...