Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Bittan

Vattenskoter forum

Rekommendera Poster

Bra Peter nu är det en mycket trevligare ton i din besvikelse på hur vattenskotern framförs på, nu börjar vi komma någonstans bättre att disskutera än att hata en hel grupp människor där det finns många som sköter sig och som älska att vara ute på sjön med sin farkost.

Själv så har jag varit ute i vår fantasiska skärgård dom senaste 36 åren och sätt hur båtlivet växt än så länge så finns det plats för alla om vi tar hänsyn till varandra och natur.

/Bittan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har personligen inget emot vattenskotrar. De låter, men de passerar snabbt och drar inte upp några svall. Men om de precis som små gummibåtar med utombordare framförs i cirklar i en lugn vik eller liknande är de lika irriterande. Som tur är finns det väldigt få som framför vattenskotrar så.

Samtidigt kan man undra varför INGEN på guppa-forumet i ett enda av de 25 inläggen undrar om det är riktigt rätt att köra så (utom faktiskt du själv, som mest verkar orolig att man kan åka på att få köra på inhägnat område eller att det blir fler förbud...), i stort sett alla hejar på och tycker att det är coooooolt och att alla som tycker annat är mesiga jävlar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattenskotrar är säkert väldigt trevliga farkoster, men det är ännu upp till dessa fakosters förare att visa att de är omdömesgilla skeppare, hitíntills så har då det stora flertalet jag mött här på västkusten misslyckats med detta, men jag lovar att betrakta de vattenskotrar jag möter i sommar med ett öppet sinne. Så vem vet? Kanske jag blir glatt överaskad i sommar?

Ha´ t pent S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den sista vattenskotern jag mötte i sommras framfördes mycket försiktigt. Ägaren till skoten är en arbetskompis (junior). Skotern släpades efter en annan arbetskompis (faderns) snipa i sådär 5 knop.Jag trodde att den yngre hade tagit vattenskotern tillsamman smed sin tjej och åkt ut till hans föräldrar, som låg ute på en holme och badade, och att man åkte i föräldrnas snipa hem bara för den trevliga sammvaron. Det såg riktigt pent ut.

När jag talade med den yngre ett par dar senare visade det sig att den ganska nya skotern hade gått sönder och att han släpades iland av fadern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har dock inte träffat på en enda vettig vattenskoterförare än.. i mina farvatten. Kör som svin och visar ingen hänsyn till någon, varken fågelliv eller människor.

Men å andra sidan så finns det idioter även i andra läger som t.ex. de som drar vattenskidor/wakeboard och får för sig att min bogvåg är en perfekt hopplats. Helt plötsligt har man en wakeboardåkare 3 meter åt barbord.. och måste samtidigt parera deras motorbåts svall.. Skrikandes 
Även om det inte händer så ofta, så händer det och skapar oro, farliga situationer och ett jag vill inte säga hat mot dessa kategorier.. men nästan.

Förra båtklubben jag var i hade de förbjudit vattenskotrar, men jag vet inte hur det är i den nuvarande. Skulle själv vilja ha en vattenskoter, men då användningsområdet är väldigt begränsat så kommer den nog bli mest stående.

Förövrigt om man vill främja ett gott sjömanskap på Guppa, så kanske man ska börja med att censurera sådana inlägg som Lat65 här innan beskrev. Fast då kanske det förloras för många medlemmar..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Censurera? är väl knappast någon bra debatt för det är väl bättre att diskutera om det istället med den som upp för sig illa på sjön om man har möjlighet. Sen finns det vissa som inte fattar bättre men så är det väl lite varstans i samhället. Men många fördömer dåligt uppförande på Guppa. Sen tycker jag det låter tråkigt Daniel att du inte har träffat en enda vettig vattenskoterförare än hoppas att du träffade någon i sommar som uppförde sig ok. Vi var ute i våras på ett PWC Endurance med 44st skotrar och då sköte sig alla förare sig mycket bra kan jag säga, här är en bild från eventet.

post-10008263-1394236529,3028_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antalet skotrar verkar ha ökat lavinartat i år. Jag har nog sett uppemot ett hundratal i vår och ingen har visat gott omdöme. Värst är nog de som kvällstid håller till i samma vatten och bara leker fram och tillbaka. Ljudet från motorer som hela tiden ändrar varvtal ekar mellan bergen gör en vansinnig när man vill sitta och njuta. Igår såg vi många och en förare som for förbi i 8 knopsområde var till utseende en kopia av en kändis från Ockelbo men han var det förstås inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...