Axxet 0 Postad 29 Mars , 2009 Hej! Någon som har ovanstående båt och vill dela med sig av erfarenheter av den så vore jag mycket tacksam, har tänkt att köpa en sådan. Finns mycket info på maringuiden om 9000 modellen men ingenting om 10000 / 36 fly. Har hört att de tidigare med kad 42 motorn inte räcker till, vad tycker ni? Kad 44 och helst kad300 skall vara passande, eller? Även tips om båtar som är till salu mottages. Mvh Axxet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 30 Mars , 2009 har ingen 10000 eller 36. Däremot kollat på en 36DC i somras. Enligt säljaren (på huges)är många båtar på det skrovet utrustade med Kad300 vilket är en helt ok motor. Har man möjlighet att välja ett relativt nytt ex som oftast har en D6 är det dock grym skillnad både i acc, komfort och ljudnivå, trots samma eller tom lite lägre förbr. De som har svagare motorer än Kad300 rekommenderade han inte. På senare år har det oxå byggts vissa ex med dubbla D3 or vilket kanske kan vara bra om man absolut vill ha dubbelmontage. Tror även det finns vissa äldre ex med dubbla Kad 32. AV det jag sett av båtarna verkar det vara mycket bra båtar som i sammanhaget känns väldigt prisvärda, dock inte enkla eller snikna på något sätt. Den större 40 modellen är nog min drömbåt när det gäller fly båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axxet 0 Postad 9 April , 2009 Hej igen, är det verkligen ingen Forbina ägare som vill/kan dela med sig om vad ni tycker om er båt? Har sett många som har åsikter om båten på andra inlägg men inte från någon som äger en båt själv....tack Thundergod för din åsikt i alla fall. Senast ändrad av Axxet | 09 april 2009 | 12:03 Senast ändrad av Axxet | 09 april 2009 | 12:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axxet 0 Postad 9 April , 2009 Claes, tack för dit mail, men du går inte at nå tillbaka....jag är intresserad av båten, maila mig din e-post eller tele nr så får vi höras! Du når mig även på thomas_varmland@hotmail.com Mvh Axxet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kad44 1 Postad 6 Maj , 2009 Hej Forbina köpare, Har en forbina 10000 från -00. Vi köpte den -05. Den har gått 450timmar och har en kad44 motor med DP290drev. Vi är nöjda med båten som har ett praktisk funktions tänk i konstruktionen. Kad44 funkar utmärkt med grön diesel. Med miljödieseln tappar man effekt och kan då få svårare att komma upp i planing om man är flera familjer ombord under dan. Jag har därför monterat en KCR trim box som då gör att båten riktigt snabbt kommer upp i planing. Forbinan har normalt ingen värre planingströskel. Boxen gör sedan ingen skillnad när man dragit av efter att man kommit upp i marschfart. Båten gör lätt 30knop om man vill. Vi ligger normalt i 24-25knops fart. Drar mellan tankningarna 2l/NM. Om man vill kan man bränsleoptimera genom att inte tanka i 500liter så får man den att gå lättare och därmed billigare. Orginal satt det A2 propellrar men volvo avråder när det är en kompressormotor och rekomenderar därför de 3bladiga b alt c. Har provat B3 som är helt rätt samt har numera rostfria C3 som kan varva till 3800. Toppade med full tank i helgen 32knop. Kommer upp i plan på 5-8 sekunder. Angående elektronikboxar så är elektroniken helt ingjuten och därmed inte känslig för fukt. Elektronik som är rätt dimensionerad kan hålla hur länge som helst i stort sätt. Enda problem är att det kan vara svårt att få ur skvalpvatten som det finns många ställen det kan läcka in på när man tvättar med slang. Båten består av insattser och under motorn är det en stor innerliner så man inte kommer åt det vatten som ligger mellan botten och innerlinern. Det lilla vattnet som kan ligga kvar där kan orsaka lukt då det är svårt att få ur det. Båten har en dubbelhytt som är mycket bra samt en bäddbar soffa i v framme i fören där våra 2st barn får sova med draperi mot köket. Båtmodellen finns med hytt framtill men på dagarna är det bra för barnen att kunna ha en egen platts att vara på. Har varit inne på att byta till Forbina 40 men där har man inte den förliga sittplattsen och inte det stora kylskåpet samt att de brukar sakna ugn? Sen kostar den 1miljon till utan att ge något extra? Det är riktigt läckert att sitta på flybridge både vid lungt väder och i hård sjö. Är mjukare och tystare där. kan ligga i 24knop på havet i 10m/s med hyfsad sjö när båten är semester packad. Härligt en varm sommardag. MVH Erik 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser