Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
katla

Elmotor till gummibåten

Rekommendera Poster

Jag har köpt en 2,70 lång dingy till min stora båt. Dingyn(Gummibåt pontonmodell) kan utrustas med en motor på max 5Hk enligt den svenska återförsäljaren. Enligt den kinesiska tillverkaren, kan man sätta i en motor med upp till 10Hk.

Eftersom jag alltid har med mig ett nödbatteri på 100Ah på stora båten så känns det självklart att välja en elmotor då jag huvudsakligen använder dingyn till att ta mig ut/in vid långgrunda naturhamnar. Trots det så hade det varit trevligt att kunna ha dingyn till kortare fisketurer/utflykter.

Nu till frågan: Hur översätter man elmotorerna som oftast anges i lbs till motsvarande Hk hos en bensinmotor? Jag har sett 28lbs för 895:-, samt 55lbs för 1900:-. Det känns liksom lika bra att slå till på den stora varianten. Frågan är HUR STOR en 55lbs motor är...?

Kan någon hjälpa mig och förklara hur man räknarSkrattande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går aldrig att jämföra en elmotor med en bensinmotor, trots att jag testat de största är en 3,5 hk starkare. Du kommer sällan upp över 3 knop med en elmotor oavsett storlek. Detta tackvare propellrarna som har liten stigning.

Jag brukar säga att man inte skall köpa de minsta då man då får ligga på full gas hela tiden. Detta drar ur batterierna snabbare än om man kör på halv gas med en större motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inputen matsarna.

Det var nästan det jag befarade som du skriver att man sällan når över ett par knop. Jag har också resonerat som du nämner, att det är bättre o skaffa en ordentlig motor och inte tokbelasta den än att skaffa en liten som får ligga på fullt effektuttag hela tiden. 55lbs-motorn väger ju inte mer än drygt 20kg. Sätter man in en sån, så bör det ju finnas lite möjlighet att laborera med en vassare propeller..? 5-6knop hade ju vart trevligt att komma upp i...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer säkert upp i en 5-6 knop med en 55' motor på en lätt gummibåt. Jag kommer upp i c:a 3 knop med min båt som väl väger en 1000 kg allt som allt med samma motorstorlek. Fantastiskt vad elmotorerna har blivit billiga nu. Slå till direkt!

Förrsten. Jag köpte en trebladig prop till min motor. Funkar bra och går något snabbare, men inte speciellt mycket (kanske en halv knop på min). För att få motorn att gå med högre varv kan man tydligen lägga på några volt på elen. Såg en snubbe på nätet som testade det. Risken är förstås att motorn brinner upp. Men kan man det där med propellrar och stigningar, så kanske man kan karva till en prop som lägger till lite fart?! Men - som sagt - med en lätt gummibåt så kan du säkert komma upp i tillräcklig fart med en 55' - om du är ensam i jullen, förstås.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar med att bygga/utveckla maskiner som har en hel drös elmotorer monterade. För att skydda motorerna så bygger man in olika typer av temperaturvakter. De enklaste varianterna kostar endast några kronor... Jag har funderat lite på att ha ett högfartsläge där jag kortvarigt matar 24V eller mer i motorn. Eftersom motorn inte belastas så hårt (Jag, tjejen, en liten bebis, båten och motorn=200kg worst case) så tror jag att jag kan dubbla spänningen ganska länge utan att något händer... Det hela handlar ju om effektuttag. Dvs. Liten belastning=liten strömförbrukning, vilket medför att man kan öka spänningen motsvarande enligt P=UxI... Förresten borde väl en sån motor redan ha en inbyggd temperaturvakt alt överlastskydd..? Det kan tom. vara så illa att den har en spänningsvakt inbyggd så att den endast tillåtter nå´ n enstaka volts överspänning... Nåja, sånt går alltid o komma förbi.

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träffade på en Jolle i kanalen i somras med en elmotor av den dyrare varianten, mins ej fabrikatet, men det var en ganska kantig modell.
på en gummi jolle med tre yngre tjejer i ca14år kanske gjorde båten tillräcklig fart för att dra iriterande svall i kanalen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahaja. Men du vet ju vad dom säger: - Bättre lite svall i kanalen än en kall balle i analen.

(Förlåt! Jag kunde inte låta bli!) Foten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu ska laborera med att köra på överspänning m.m. så kan du lika gärna köpa en beg fyrtakts 2,3 hästare.

Kostnaden lär inte bli mycket större än om du ska ha 2 batterier a´ ca. 900:- en elmotor, då kan du också köra en hel del utan att behöva sätta batterierna på laddning efter en timmes gång.

Tro mig du kommer att använda jollen ganska mycket när du väl har en-kanon at kunna puttra runt i vikarna och fiska eller bara njuta, och när barnet/en blir tillräckligt stor/a så lär du inte få ha den själv speciellt mycket ( har själv en dotter på 12 år och de senaste 4-5 åren är det hennes favoritleksak när vi är ute på sjön ).

 

 

Roger

Rättat lite stavfel så jag inte får polisen på migFlört



Senast ändrad av PCP-Roger | 30 mars 2009 | 11:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför just 2,3hästare?? Betyder det att en 54lbs är ungefär detsamma?? Lite lustigt att du nämner begagnad 2,3 hästare... Från början kollade jag lite på blocket efter beg. utombordare.. Jag blev minst sagt förbluffad över vilka sjukt höga priser det är på gammalt skrot på blocket... Nå´ n dag senare så ser jag en tråd här på maringuiden som berör ämnet mycket skrot på blocket till hutlösa priser..:-)... Nåja, tanken är ju att jag gärna vill ha en luktfri motor som alltid startar. I min båt har jag alltid ett 100Ah nödbatteri precis vid badbryggan, så det är ju ingen extra investering eller besvär, tvärtom blir det en bra motion för batteriet att användas. Har beställt en motor som kommer imorgon... Nu ska det bli spännande och se vad den kan leverera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 2,3 hästare är väl den minsta 4.taktaren som finns och en sådan kan du nog få tag i för ca. 4.000:-

gamla 2-taktare finns det säkert för någon tusenlapp eller två (men det verkar du inte vara intresserad av -luktfri ).

Att jag nämnde just 2,3 hästar var också för att en större behöver du inte för att få samma eller större prestanda än med en el-motor.

Om du bara ska använda ditt extrabatteri så blir det ju ingen extra kostnad men det pratades om överspänning och då behöver du ju 2 st.

Tänk bara på att om du kör ur extrabatteriet-vilket inte lär ta så speciellt lång tid- så har du en laddningstid på åtskilliga timmat innan du kan köra med det igen, och det förutsätter att du laddar med generatorn, om du ska ladda med en solcell lär det ta betydligt längre tid.

 

Bara mina reflektioner- du verkar ju redan ha bestämt dig för en el-motor

 

Roger

 



Senast ändrad av PCP-Roger | 31 mars 2009 | 16:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo de e sant som du säger. Jag har ju redan beställt en elmotor. Trots det är det alltid intressant att höra andras åsikter och lösningar. Personligen så är jag eg. en förespråkare för bränslemotorer, gärna bensin, modell större... Trots det så är det intressant att testa en elmotor. Den kostar ju inte skjortan heller, så det blir en intressant erfarenhet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett 100A batteri innehåller i runda slängar 1200W under för en timmes förbrukning, men då är batteriet helt tömt.  Tar man ut 50% som egentligen är max för att batteriet ska hålla skapligt så har man tillgång till 600W i en timma, sen är det laddning som gäller.  1 hästkaft är lika med 735W.  Så skulle du ha en elmotor motsvarande 2,3 hästar så har du ungefär 20 minuters kraft, bättre då med en liten bensinare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men den motsvarar inte 2,3 hästar. Den drar 50 ampere på full patte om den är en 55'.

Kidsen kan alltså köra en timme på högsta hastighet. Men de gör sannolikt inte det. På halv hastighet kan de köra betydligt längre (alltså inte bara 2 timmar). En normal använding gör att de kan köra c:a 4 timmar per laddning, tror jag. Och så mycket längre brukar man väl inte nyttja en gummibåt per dag?! Se bara till att omedelbart ladda batteriet när det är färdigkört för dagen. Annars blir batteriet föråldrat i förtid.

Till petroleumpojkarna vill jag bara säga att är det inte betydligt trevligare att ta sig fram ljudlöst på böljan den blå? Och slippa bensinavgaserna. Eller vill ni vänja barnen vid livets djävligheter och ge dem hörselskador av motorljudet och cancer av bensinångorna? Härdas ska de, de små liven?!

 

post-29234-1394235844,2285_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungar i en jolle är väl inte ljudlöst? Flört Och jo, de kan köra mååååååååånga timmar, jag lovar.   Själv funderar jag på en drinkmixer med tvåtaktsmotor i år.  Sant? Javisst, den finns faktiskt.  Ryker, osar, låter som fan också, men vilka goda drinkar den blandar Skrattande

 

post-13907-1394235844,2859_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en MinnKota Endura 30 på min 2,4 meters gummibåt. Energin kommer från ett 55Ah batteri. Om man använder jollen till lite åkande i viken om kvällen så räcker batteriet otroligt länge. Dessutom är det ju enkelt att paralellkoppla det med batteribanken så det laddas när man har stora båtens motor igång.

Fördelarna med elmotor kontra någon gammal 2-taktarna är ju:

*bättre för miljön

*inget kladd när man förvarar motorn, kan stuvas var som helst

*luktfri

*lätt att hantera pga låg vikt

*tyst

*tyst

*tyst....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vad många intressanta synpunkter! Precis som det nämns, längre upp, så kommer motorn gummibåt endast att tjäna som landstigningsmedel vid långgrunda stränder. Antagligen så kommer den endast att snurra ett par timmar i veckan. Jag har redan förberett en laddstation uppe vid badbryggan där jag normalt förvarar nödbatteriet.

Idag hämtade jag ut motorn... Förvånansvärt att man kan få en så´ n för ett par tusenlappar... Trots det så ser den inte mkt. ut för världen. Hoppas få testa den i helgen och bilda mig en uppfattning. Jag är som sagt vän av bensin i vanliga fall, men eftersom motorn ska stuvas i stora båten så är elmotorn ett smidigt alt.. Återkommer med min objektiva bedömning av en 55lbs motor inom kort, ifall ngn. liksom jag, är nyfiken på vad en sån rackare kan levereraGlad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer säkert att bli jättenöjd.

Har själv en fladen 30 ? LBS på glasfiberdingen,  med 2*18Ah Biltema blyaccumulatorer (80-413) kan man köra med 3 personer i dingen i 2-3 knop i vart fall en timme utan att indikatorn på motorn går ner mer än ett snäpp, och då har man mycket god marginal kvar.

När man som jag mest utforskar naturhamnar är väl farten sällan över en knop och då hinner man bli rejält hungrig (så man återvänder till båten) innan batterierna är ens halv-urladdade Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...