Micke100 0 Postad 29 Mars , 2009 Funderar på att dra om några kablar i sittbrunnen och lägga dem i VP-rör. Har läst någonstans att det inte är att rekomendera pga kondensbildning i rören. Vad blir konsekvensen? Korroderar kablarna? Om man använder förtenta kablar, kan man ha dem då i VP-rör. Någon som har dragit kablar i rör och kan dela med sig av sina erfarenheter? /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 29 Mars , 2009 Varför bildas kondens? pga av temperaturskillnad - är det lika varmt inne i röret som utanför bildas ingen kondens. I ett hus kan man få lite problem vid installation i vindsbjälklaget. Rör kommer från varmt utrymme inne i huset och går på vinden. Man brukar försöka att undvika detta men i ombyggnader brukar det göras så pga av att det är lättats (iställer för arr lyfta all isolering och lägga ner rören under). / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 29 Mars , 2009 Hmm kablarna är väl isolerade och dessa dras ju hux flux i flexslang på dom flesta fordon och farkoster. Så har jag gjort i min båt, d mesta ligger i flexslang. Samma sak i maskinerna jag förfogar över även där ligger d mesta i flexslang. Man gör ju så för att skydda kablarna från slitage och göra d möjligt för framtida instalationer. Men där inte sagt att man måste pressa hela slangen full i kabel. Man ska inte heller dra spänning och jord eller singnalkabel i samma slang och inte närliggande.. Har iförsig inte tagigt reda på hur d är med vp-rör men tycker inte att dessa är trevliga att jobba med så dom har jag helt strukit från listan, dom är bra i hus, väggar etc. Men i fordon nä där blir d bara besvärligt med alla krökar och skit man måste kapa till.. Flexslangen är så fin att den går att böja runt hinder och lätt o kapa o skarva och förhållandevis billig. Köper själv på Swedol men tror att den finns på jula eller bauhause eller hur d nu stavas.. Där kan man oxå köpa rostfria klämmor att snickra fast slangen med.. Har föv ett kallgarage där kablar ligger i Vp-rör i väggarna, således isolerat men med temperaturförändringar dock aldrig under 0an men bara några enstaka plus för att håla prylarna isfria och d har då aldrig strulat. Men ärligt talat fattar jag inte hur en plast/gummi isolerad tät kabel kan korrodera inne i ett rör. Äldre blyisolerade eller helt nakna kablar kan jag tänka mig kan korrodera om man lägger dessa i rör. Men en isolerad tät kabel kan jag faktiskt inte riktigt förstå hur den skulle kunna korrodera pga att den ligger i rör, i en båt så ligger d mesta i kabelväg ändå fuktigt med kondens borde ju vara lika illa då.. Någon med andra synpunkter.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 Mars , 2009 Kondensproblemet gäller säkert hus där varma luften stiger i röret till vinden eller annat kallt utrymme där det då småningom blir rejält blött. I ett hus kan det säkert åtgärdas bara man tänker på det. Det är ju bara att förhindra luften att luften att röra sig uppåt. En propp i röret nånstans. I en båt kan det inte vara nåt problem så länge det är raka rör. Men var har man det i en båt? Jag har funderat på att snygga till elsystemet och flexslang låter bra. Jag antar att det är den typen där man i en slits kan stoppa in kabel och flopp så återsluter den sig och håller ledningarna på plats. Kan det bli bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 29 Mars , 2009 Flex slangen har inte slits utan du får mata i kabeln i ena enden och ut i den andra. Kabelskyddet du talar om går säkert också bra att använda på befintlig installation, men vid nyinstallation rekomenderas nog riktig flex slang från el-butiken. Har för mig att svart eller grå slang ska användas i fordon och vid ingjutning, den vita är sprödare och kan inte ta upp rörelser så bra. (eller är jag helt ute och cyklar nu??) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 29 Mars , 2009 Blev lite nollad nu men ska försöka att inte missförstå, rätta gärna om ja e ute o cyklar nu. Men jag använder svart flex med skarvar och kopplingar, vit används ofta vid husmontage, och jag kan inte komma på att jag sett varken grå eller svart i byggnader så d är nog rätt.. Kan ha fel nu men har för mig att den svarta ska vara högre klassad och även tåla krävande miljöer så som oljespill väder och vind samt solljus.. Slits?? Nu blir jag riktigt nyfiken på vad du avser, man drar ju i en dragfjäder och drar i hela kabelknippet i slangen och monterar eller?? samma sak har jag gjort där jag använt vp-rör dvs först slängt upp rören och luckorna och sedan dragit i kabelknippe med hjälp av fjädern. Den är ju föv 25m lång så den räcker ju bra mkt längre än vad man avser dra rören. Några enstaka gånger har den inte räkt till men då plockar man fram stålfjädern en hemmasnickrad variant som räcker lite över 30 meter.. Har aldrig gjutit in någon flexslang men väl rör i samband med armering av grunder kommer dock inte ihåg om d var vanliga vp eller kraftigare prylar.. Jag ser faktiskt ingen anledning till att använda vp-rör i något fordon eller båt. Sedan jag fick upp ögonen för denna flexslang så har den varigt favoriten vid alla eldragningar i båtar och maskiner.. Vp-rören stod man bara förr o svor åt när d sprack och inte passade ihop bara för att man mätt fel på den där lilla böjen som skulle runt d där lilla hindret.. Nu drar man bara en snygg sväng med slangen och klipper lätt av den med kabelsaxen. Ingen såg behövs och inte heller dessa krökar o böjar.. Lätt är den att fästa markeringsbrikor på oxå bara att naja fast i vecken en kanon pryl helt enkelt.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Mars , 2009 OK, då förstår jag. Den öppna varianten med slits är ju bra när man har kortare sträckor och det är enkelt att lägga in nytt. Har sett den på bilar tror jag. Vet inte var man kan köpa den. Med en bra stålfäder är det nog snabbare att komplettera med nya kablar när det är längre sträckor. Det blir nya ledningar ibland. Nu sist blev det gångvärme men jag fulade och lånade ström från pentrypumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 30 Mars , 2009 Rexco, skulle kunna vara detta alternativ Slitsat kabelrör hos t.ex. ELFA 55-135-02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 30 Mars , 2009 Jajemen ett alternativ. Slangen som finns på swedol är dock inte delbar dvs inte slitsad. Om dom inte bytt ut den mot annat på sistonde, var ju ett tag sen man handla nu.. Förmodligen finns den oxå hos större el levrantörer, kanske till bättre pris. D som jag tycker är bra, är kopplingarna och skarvarna till denna slang bara att nita dit och så sitter d. En delbar slang är ju o föredra när man ska peta in befinterlig kabel i kanalisation... Dvs slangen ditt Elfa nr går till V-P, blir ju lite trögt att sitta o dela slangen utan slits om d ens går.. har faktiskt inte haft planer på att skydda de befinterliga kabelknippet men nu blev man faktiskt lite lockad till att göra det med. Kan d rädda en kortslutning eller för den delen elfel eller ännuvärre brand och andra tråkigheter så skadar d inte med lite ordning på grejerna. om inte annat så är det fasen så mkt lättare att felsöka o åtgärda felen med dessa lösningar.. Och som så alltid bra märkbrickor på slangarna gör inte bort sig.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 30 Mars , 2009 Den slitsade är inte alls av samma kvalitet som vanlig VP-flex, mycket tunnare väggar. Den duger däremot som komplement när man behöver göra en lite mindre bra komplettering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke100 0 Postad 31 Mars , 2009 Tack för alla svar och tips! Blir nog inköp av flexrör för min del. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Mars , 2009 När man drar ledning första gången ska man passa på att dra en eller två tunna extra snören som kan användas när man ska dra in ev. nya ledningar. Som man gör i masten för att underlätta att dra in nya fall. Alltid en tunn lina tillsammans med kabeln som dra i. Lätt att glömma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser