Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
johsva

Eberspächer D1L

Rekommendera Poster

Hej!

Är nybliven ägare till en segelbåt (Nord 80) så detta blir mitt första inlägg här.. :)

Igår var vi ute och försökte felsöka varför inte värmaren fungerar (gamla ägaren sa att den hade fungerar när han köpte båten, men han fick aldrig igång den och la aldrig ner någon tid på detta).

Först kom vi fram till att felet låg i termostat/timer och vi gjorde då en bygel och startade värmaren utan termostat och perfekt den gick igång (fläkten iaf), vi kände att det blev varmt vid glödstiftet men efter nån minut stängde fläkten av.

Verkar som att det inte kommer fram någon diesel så vi började felsöka pumpen, vi kopplade loss pumpen så den enbart var kopplad till tanken och sen kopplade vi in ström direkt och inte via värmaren, vi hör att det klickar till i pumpen en gång sen händer inget mer, ger vi den ström till-från-till-från o.s.v. så kommer det ut några droppar åt gången.

Någon som vet hur denna pump skall fungera, den skall väl jobba på (tick,tick,tick,tick) och bygga upp ett tryck men för oss händer egentligen ingenting när vi kopplar på ström.

Tack!

/Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din värmare är byggd som eber X2 så sitter det en liten brytare inbyggd vid fläkten som slår ett slag varje gång fläkten har roterat 33 varv och då får du ett (tick). kolla även filter och eventuell pulsdämpare som brukar sitta monterad mellan bränslepump och värmare, på en del instalationer där det är långt mellan tank och värmare sitter det monterat en matar pump mellan tank och doseringspump.

stjarna 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

Så som pumpen var inkopplad så får den strömmatning hela tiden om termostaten är till, pumpen var inkopplad på samma plint som plus-polen från termostaten/timern och minus-polen var inkopplad på en plint där jag hade en fast minus-pol (tror jag), kunde mäta upp den minus-polen även fast värmaren inte var igång.

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På dom äldre D1:orna sitter överhettningskyddet uppå brännarn. Löser det ut

går inte pumpen. Prova att trycka på det vita lilla locket och hör om det klickar till då. Det händer även att skyddet är trasigt. Kör inte pumpen med direktström!! Skruva inte isär pumpen

då den är inställd till din värmare. På ing bränsleledning finns ett litet filter (på pumpen). Kolla även att inte den tunna slangen är tät av skräp, dieselbakterier etc. Pumpen orkar då inte slå tillbaka. Mycket viktigt att värmaren körs minst eggr per månad hela året bla annat för att få fram färskt bränsle.

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, skall testa detta!

Har redan testat köra pumpen med direktström, det blir bara ett klick, men skall pumpen få puls-ström från värmaren?

/Johan

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det är inte riktigt min modell, denna är nog lite nyare, men jag har hittat en manual för den modell jag har.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror att pumpen ska ha pulsström.

mäter jag på min pump när den pumpar visar mätaren 1.2-1.3 volt.

Det tror jag beror just på att den får pulsström som mätaren inte hinner registrera-.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpen SKALL ha pulsström.

Pulserna alstras på äldre Eberspächer av fläktmotorn, men på din D1L vill jag minnas att det är elektronikburken som via en transistor fixar pulserna. I drift skall det pulsa/ticka med 2-3 Hz.

Det som skall hända med D1L är följande steg:

  1. Termostaten sluter, fläkten startar, pumpen startar och glödstiftet får ström (om värmaren inte redan är varm).
  2. När temperaturgivaren i utblåset indikerar varm luft, släcks glödstiftet. Värmaren har tänt.
  3. Skulle inte givaren indikera varm luft inom ett par minuter, så stängs allt av. Minns inte om man måste bryta strömmen eller om det räcker med termostaten för att få den att försöka igen.
  4. När termostaten bryter (=varmt nog) kommer pumpen att stängas av, varvid brännaren slocknar.
  5. Fläkten fortsätter att gå tills utblåsgivaren inte längre ger signal om att brännaren är varm.

Senare versioner, D1LC, har lite mer sofistikerad styrning. Dessutom lägger de på glöden igen i samband med att pumpen stängs av i steg 4 för att bränna upp sista slatten som annars ofta ger en liten rökpuff. Petitesser kanske....Förvånad

Det som händer för dig är att den löser ut vid steg 3, troligen beroende på att pumpen inte får pulser. Jag har inte elschemat framför mig (har det hemma i en pärm), men ena sidan KAN vara ansluten till konstant plus och att den styrs på minussidan. Men den skall definitivt inte vara ansluten till konstant 12V, alltså med båda till (batteri-)plus och minus.

Ett annat vanligt fel är att kablar och kontakter är dåliga, så att spänningen är för låg vid uppstart. Värmaren drar då c:a 15A (men bara en kort stund), och är spänningen dålig blir det ingen vidare glöd - värmaren tänder inte. Men då har man ju tickande pump, och det har inte du.



Senast ändrad av IngemarE | 20 augusti 2009 | 07:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått igång min värmare. Det var doseringspumpen som var felet.

Jag hörde en stor skillnad i tickandet, innan promlemet mer kraftfullt och nu bara så att man kan känna det om man håller i pumpen. Ingen soppa kommer heller fram. Provade med en lånepump och den gick igång efter en omstart.

Skönt ,, annars hade säsongen nog varit så gott som slut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...