Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
Havssula

Familjesegling till Holland

Rekommendera Poster

Vi planerar att segla ner mot Holland och sedan möjligen norra Frankrike med en Monsun 31 till sommaren. Med tanke på att det finns ett litet spädbarn ombord tänkte vi ta så mycket korta etapper som möjligt och kort och gott försöka att segla i hyggligt väder. Vad rekommenderar ni i första hand att utrusta sig med för sjökort och vilka pilots är bäst? Är det Imray som gäller eller har ni några andra tips? Båten är utrustad med en äldre Garminplotter så alternativt finns möjligheten att ha digitala sjökort som back up, även om vi naturligtvis har papperskort i första hand. Tror ni vägen innanför de ostfrisiska öarna är realistisk med Monsunen som sticker 1,4 m?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nautiska Magasinet har ett bra sortiment med Pilots wwww.nautiska.se och sjökort.

Inte innanför de ostfrisiska öarna! Där är besvärligt, sandrevlar som flyttar sig fort och ofta. Strömt pga tidvattnet och så pass grunt att tidvattnet gör att det torkar ut på vissa ställen.

Varför inte lägga masten på däck och ta kanalerna ner istället. Mycket lugnare med en liten ombord.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska ner till Engelska kanalen i sommar. Jag kollade också på den vägen och det ser inte bra ut. Mycket grunt, vid lågvatten ibland hlt torrt. Där finns gästhamnar på de flesta av öarna, på insidan med muddrade rännor, men de flesta av de rännorna har bara ett djup av max 1,5 meter så den idén övergav vi. Som LadyAnnila sa, så har nautiska de flesta böcker och kort ni behöver. Har ni en båttillbehörsbutik i närheten som säljer Admirality Charts så rekommenderar jag att ni åker dit och kollar i deras sjökortsförtäckning. Det är enklare än att bläddra på Nautiska magasinets hemsida där man i förhand måste veta vilka nummer man ska ha.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bibel som man bör ha är Reeds Nautical Almanac

http://www.reedsalmanac.com/

Den kan köpas på nätet på bokshopar. Den behandlar de flesta hamnar och kustområden från Tyskland till Irland.

Mycket tidvattenstabeller och ingående information om en massa hamnar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta har ju sagts, Reeds är ett måste kan man nog säga. Men köp pilots från England istället. Bra mycket billigare än här! Skippa Admirality charts, välj Imrays istället, de är anpassade i både format, pris och detaljer för fritidsbåtar.

Däremot tycker jag inte alls att man skall undvika att gå inanför de Frisiska öarna. Med en båt som sticker 1,40 kan man hitta ankarplatser där man flyter vid ebb och många av de hamnar som i princip torrläggs sjunker en såpass grundgående båt ner i dyn och ligger bra. Men kraven är naturligtvis goda pilots, tidvattentabeller och nogranna beräkningar. Det blir tidvatnet som styr. Men det gäller även om man går på utsidan. Det är ingen mening att kämpa mot flera knops ström om man sex timmar senare kan ha den med sig istället.

Fördelen med att gå på insidan är att man kan ta korta dagsetapper och rör sig i vatten som är skyddade. Dessutom finns det en mängd pittoreska småhamnar både på fastlandet och på öarna.
På utsidan får man gå långa sträckor, är utsatt för väder och det finns få hamnar för avbrott. Räkna med etapper uppåt 100 sjömil. Och man riskerar bli inblåst. Ja har legat en vecka i Cuxhaven och väntat på väder och 5 dagar i Borkum. Inte så kul!

När ni kommit ner till norra Holland kan man också smita in vid Lauwersoog och gå den stående mastrutten via kanalerna ner till antingen Amsterdam och ut där via IJmuiden, eller fortsätta söderut i kanalerna (via Amsterdamas kanaler nattetid i konvoj eller via Harlem) till Vlissingen nere vid gränsen mot Belgien och gå ut på havet där.
Denna väg är långt trevligare och mer idyllisk med massor av charmiga städer och småbyar än den stentrista utsidan och man stannar precis när man vill. Kanalerna är gratis men några broar är avgiftsbelagda, kostnaderna är sammanlagt bara ett 10-tal € för hela sträckan och i många städer och byar ligger man gratis om man inte behöver ha marinaservice med el och vatten vid båten.

Om jag får tycka, och om detta är en ren semestersegling där ni skall återvända hem - skippa Belgien och norra Frankrike!
Belgien är utomordentligt stentrist och norra Frankrike inte mycket bättre innan man kommit ner till södra Normandie, från Le Havre och nedåt. Och dit är det långt!

 



Senast ändrad av Eilean | 30 mars 2009 | 11:36



Senast ändrad av Eilean | 30 mars 2009 | 11:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...