Havssula 0 Postad 28 Mars , 2009 Inför en längre segling tänkte jag installera ett sjövattenfilter i min Monsun 31. Motorn är en Volvo penta D1-30 från 2006. Sjövattenfiltret är ju ett extratillbehör men finns det någon baktanke med att inte installera ett sådant? Jag ställer mig frågande till att man inte gjorde det i samband med motorbytet (båten är nyinköpt). Har ni något man bör tänka på vid installeringen (frånsett att det bör sättas ovan vattenlinjen!)? Senast ändrad av Havssula | 29 mars 2009 | 00:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 28 Mars , 2009 Är den färskvattenskyld krävs sjövattenfilter då det annars är finns risk att sätta igen kanalerna i värmeväxlaren. Vet inte om din motor är sjövattenkyld om så är fallet tror jag de flesta anser det räcka med silen vid intaget. Jag har ett sjövattenfilter med genomskinligt lock så man ser när det är dags att rensa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 29 Mars , 2009 På originalmonterade penta D1-20 sitter sjövattenfilter samt en ventil som ska tryckutjämna på något vis, (har inte satt mig in i funktionen, men den är säkert bra att ha!) kan sitta ganska mycket skit i filltret, så det är nogvärt investeringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser