almers 0 Postad 28 Mars , 2009 Hej! Som rubriken lydder så har jag problem med en motor, den går igång(svårstartad) men ger efter en stund en mindre avgas-smäll och dör, sen får man kämpa ordentligt för att den ska komma igång igen. Jag har blivit tillsagd att det är tomgångsskruven som har gått av, det är ju lång pinne med en nål som justerar bränsletillförseln under tomgång på denna modell, den är visserligen lite trubbig men tvivlar på att det är den som ställer till det då jag har samma problem när jag gasar under start. Förra ägaren hade slagit i en spik i tändspolen så jag har bytt till en fungerande tändspole, är det några inställningar som kan spöka? Väldigt tacksam för hjälp! /almers Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 28 Mars , 2009 kolla chokespjället gören förgasaren prova om den inte startar lättare med startgas då är det säkert förgasar fel.kolla förgasaspickupen du har en arm som på verkar en rulle vid tändplattan det finns 2st streck på cammen rullen ska stå mitt i mellan strecken när den öppnar spjället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
almers 0 Postad 28 Mars , 2009 Jag har rengjort förgasaren, ang chokespjället vad ska jag kolla efter? Tack för tipset om förgasarpickupen och strecken, det var ca 2-3cm från strecken åt vänster framifrån sett. Kan det vara det som har ställt till det hela? Tack så mycket för hjälpen wanmar! /Almers Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 28 Mars , 2009 kolla att choke spjället stänger,justera rullen,har du kollat flotörnivån ? när du vänder upp o ner på förgasarhuset så ska flottören ligga i våg med förgasar huset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
almers 0 Postad 29 Mars , 2009 Har varit ute och dragit en stund nu igen efter att ha justera rullen, och som innan så mullrar den igång men endast med ordentlig gas och full choke, så fort jag minskar på gasen eller slutar choka så dör den. Har inte kollat flottören, det får bli ikväll, är det bara att vända på den och öppna och kolla så att flottören ligger emot förgasahuset? det känns ju som det måste vara förgasaren som strular...? Mvh Almers Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 29 Mars , 2009 som sakt vänd förgasaren upp o ner ta bort flottör huset flottören ska ligga i våg med förgasarhuset eller annlägnings ytan där packningen ligger till flottörhuset kolla även lågfartsnålen så att den inte är avdragen ,skruva in nålen i bott skruva sedan ut den ca 2 varv,sedan när du kör motorn på tomgång så skruva in nålen tills motorn börjar att hacka sedan ut ca ett halvt varv,(hackar den vid första start skruva ut nålen tills den går bra.) kolla även att packningen är hel som sitter i mitten runt röret på förgasaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 29 Mars , 2009 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0075419&path=BRP~A0000003~M0004734~M0004761~M0004764~C0075419&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 29 Mars , 2009 kolla att packning nr 40 är hel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
almers 0 Postad 2 April , 2009 Flottören ligger i våg med packningens anläggningsyta, packning 40 är hel, lågfartsnålen är lite trubbig längst fram men det kanske den ska vara? Jag bli börjar bli sur på den där motorn nu, hade inte varit fel med elstart i ett sånt här läge:P Mvh Almers Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 2 April , 2009 Det kanske är för dåligkomp i någon cylinder då orkar den ej gå på lågfart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 2 April , 2009 Kontrollera att det är RÄTT tändstift! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
almers 0 Postad 3 April , 2009 För att kolla kompet är det bara skruva in en mätare, dra några gånger och jämföra värdet på de två cylindrarna? Har kollat tändstiften som ser ganska nybytta ut, förutsatte att föregående ägare hade rätt grejer men jag har ännu inte hittat vad det är för stift som är rätt till denna modellen, de som sitter i nu har beteckningen B7HS om jag inte minns fel. Om det är någon som kan det här med stift eller vet någon tabell så är jag väldigt tacksam för hjälp, modellnummer 25BA75B Mvh Almers Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 4 April , 2009 Det ska vara B7S ej B7HS det är för lång gänga på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
almers 0 Postad 5 April , 2009 Jag ber om ursäkt för detta, det sitter B7S precis som wanmar säger, vet inte vad h:et kom ifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
almers 0 Postad 12 April , 2009 Nu går motorn, den är tom. lättstartad, dock så har jag fortfarande ingen aning om vad felet var/är, jag har rengjort motorn ordentligt på alla ställen jag vågat förgasaren osv. jag har lite tankar på att det kan har varit smuts som satt sig någonstans i bränslesystemet men som sagt är jag inte säker. Tack ändå för alla hjälpsamma tips, det uppskattas verkligen! Mvh Almers Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser