Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Jippe

Elmotor funderingar. Hjälp!

Rekommendera Poster

Goddag!

Jag behöver lite åsikter. Jag har en 50hk motor idag på min finnark 490.

Har även en 6HK Evinrude motor som jag ska sälja för köpa mig en elmotor som jag kan ha i nöd. Om min stora motor skulle lägga av så vill jag ta mig i land med elmotor. Jag bor i landskrona och kör vid öresund. Finns där någon speciell elmotor jag ska ha och hur monterar man fast den? Får man motorfäste med? Eller måste man montera fast ett tiltbart där bak? Sett man kan ha elmotorn i fören.

Kolla bild och säg vad ni tycker.

//Mvh Jippe

post-10005243-1394235838,8713_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som om du skulle få plats med en motor som monteras i fören - eller bow-mount - som amerikanen säger. På http://www.minnkotamotors.com/ hittar du alla modeller som det företaget saluför, men det finns billigare märken. Riptide är den modell som tål saltvatten. Se till att du tar till lite extra i storleken, eftersom vind och vågor gör att det krävs mer kraft.

I dagens läge vet jag inte om man tjänar något på att importera motorn från USA (eller möjligtvis Tyskland eller England). Jag inhandlade min från USA då dollarn stod lägre i kurs. Jag har en Minn Kota 55' bow-mount med fjärrkontroll. Storleken är nog den du minst ska ha på din båt. Lycka till med efterforskningarna!

post-29234-1394235839,2767_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...