fiskcrille 0 Postad 28 Mars , 2009 Problem?!?! Har en liten båt som jag lägger i och tar upp ca 10 ggr om året (det är ingen skönhet men den flyter). Vill byta upp mej men min andra hälft tyckte inte att jag ville, OK! Då fixar jag till den jag har och upptäckte plastpest. Har kollat en del och fattar det som att det räcker o spackla, prima o måla med 2 comp med tanke på att den aldrig ligger i mer än en dag åt gången. RÄTT eller FEL????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Mars , 2009 Hur vet du att det är plastpest? Om den beskrivningen du gör är avsedd att behandla och motverka plastpest är det fel. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Mars , 2009 Jag tor du kan göra det som är enklast och billigast. Tätskiktet som normalt är gelcoat kan vara blåsigt och det gör att båten lättare torkar ut mellan de få dagar den är i sjön. Tvåkomponentsfärg kan nog duga i ditt fall. Annars tar man epoxi som är tätt men som sagt, några dagar i sjön klarar den nog som du funderar på att göra. Plastpesten försvagar inte båten nämnvärt och den flyter ju bra så varför göra mer än nödvändigt. Men ska du ändå stryka nåt lager så ta epoxi som är det gängse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskcrille 0 Postad 28 Mars , 2009 Är inte hundra på plastpest men det är sprickor på gelcoaten och om man trycker på dessa med kniv så spricker det och ett lite större (hålrum) är innanför. båten är ganska (väldigt) gammal så jag har fått spackla invändigt också, 2 lager topcoat. Kan kanske kommit in vatten inifrån också. Ska tilläggas att det är endast sötvatten denna ska flyta på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Mars , 2009 På din beskrivning tycker jag ner det verkar som luftblåsor pga dålig rullning vid tillverkningen. Plastpest känner man igen på att det är små blåsor, som när man petar hål på dom innehåller en vätska som luktar ättika- Debatten om plastpest är ganska överdriven och i vissa fall hysterisk. Om jag tolkar det du skriver så har båten ett ringa värde. Oavsett vad det är för problem tycker jag att den behandling du föreslår är tillräcklig. Jag skulle primat/grundat med ett par lager epoxygrundfärg typ Gelshield http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=480&artname= Konstigt att ens äkta hälvt alltid vet vad vi karlar tycker, fast dom egentligen inte har en aning. Det är lika dant för mig. Bifogad bild - en av mina båtar under behandling av en mindre böldpestskada. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 28 Mars , 2009 Hej Läste förut hur de lagade plastpest i Praktiskt båtägande. Dom slipade först bort gelcoat, sen tvättade de med högtryckstvätt och 70 gradigt vatten, 3ggr om dagen i flera veckor. Verkade riktigt jäkla omständigt. På en liten, billigare båt borde det väl räcka om det ser hyggligt bra ut i några år. Det är juu som sagt inget som har med säkerheten att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser