Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
kimnordinform

Sjökort till Garmin bilnavigator

Rekommendera Poster

Jag har en Garmin nüvi 255 WT som verkar vara en utpräglad bilnavigator. Den har dock en plats för SD-kort. Kan någon nåt knep att få en bilnavigator att fungera som sjökortsplotter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den är windowsbaserad ska det gå att fiffla till det på något vis, har jag hört. Typ starta i windowsläge, installera ny programvara osv, jag är ingen expert på området, men det fanns ett ganska utförlgt reportage i nån båttidning för nån månad sen.

Tror dock inte att en bilnavigator är det mest optimala på sjön med tanke på skärmens ljusstyrka osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skärmens ljustyrka är väl sak samma, det stora problemet är att bilgpser normalt inte har DGPS/WAAS/EGNOS.

En GPS mottagare utan dessa, har en säkerhet på runt 30-20 meter, och det är mycket det om man kör i en farled som är fem meter bred.
Med DGPS och ev. WAAS och EGNOS har man en position på runt 3 meter felsäkerhet.

Använder man en bilgps så behövs detta inte, iochmed att man bara kan köra på vägarna och den tar vägen som är närmast positionen -> GPSen kan hoppa lite vid vägar som går parralellt med varandra.

MvH

P.S.
Inte menade du nüvi 255W? Det finns ingen 255WT.
D.S.

Senast ändrad av Limpann | 30 mars 2009 | 15:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, visst finns det en sådan gps.. har själv en sådan. Men att använda den som plotter kan du nog glömma. Själv har jag lagt in Friluftskartan så man kan se terrängen i skogarna när man är ute och plockar svamp. Visst går den att använda i båten också men man får ju inga varningar för grund och så var det det där med felmarginalen..

Skulle det hända något, så har man ju i alla fall positionen om man behöver larma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, jag kollade bara hastigt på Garmin.se, aja, det är somsagt ganskaa grovt med 30 meter...

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har hänt med folk? Är 30 meter grovt? Det har inte kommit till några nya farleder sedan GPS gjorde sitt inträde. Förr navigerade man i samma farleder med bara ögonen, kikare, sjökort (papper), pejlkompass, vanlig kompass, passare och transportör. Det gick hur fint som helst. Varför behöver man plötsligt en noggrannhet på 2-3 meter? Jag är på intet sätt emot elektronik ombord och har precis köpt plotter själv, men det innebär inte att jag kommer göra mig av med de gamla pryttlarna eller kunskapen att använda dem.

Funderar du på plotter så skulle jag kunna rekommendera Raymarine A50 med förladdade kort över hela europa. Knappt 10.000:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cool

Sjöfartsverket (http://www.maritimeline.com/Education/sjofartsverket/DiginfoEcdis.pdf)

När ny teknik som digitala sjökort kommer fram är det viktigt att man lär sig den nya tekniken, och framförallt begränsningarna.

Bara för att man får sjökorten på en dator, betyder inte det att man har bättre sjökort.

De flesta länder använder sina gamla papperssjökort som grund vid framställningen av de digitala korten.
Detta medför att man för över de eventuella fel som redan finns samt den redan befintliga noggrannheten, det vill säga noggrannheten blir inte bättre i dessa fall.

Med ny teknik måste man lära sig att upptäcka nya ”fel”.

När DGPS ger ända ner till meternoggrannhet är det viktigt att veta att den noggrannheten oftast inte finns i dagens digitala sjökort.

I de svenska digitala sjökorten finns det data som är från slutet av 1800-talet och då hade man inte några möjligheter att bestämma positionen med en så stor noggrannhet.

Genom att zooma i ett digitalt vektorkort är det lätt att tro att man får bättre noggrannhet.

Så är det inte.

Är det digitala sjökortets originalskala 1:50.000 och man zoomar in till 1:20.000 har man förstorat sjökortet och medelfelet 2.5 gånger.

Senast ändrad av Gunnar_ | 30 mars 2009 | 21:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset. Jag har en Raymarine 435i på min Sea Ray 290 SD. Håller med dig att elektronik inte ersätter navigationskunskap. Ägnade flera år i Flottan. Dock vore det kul om man kunde fuska Jeepens Garmin så att den går att använda till min lilla Forslund Seamaster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste väl försvara mig lite.

Jag själv har endast en DGPS som anger position, och så har jag några saker som kallas för transportör, passare och penna, och navigerar själv.

Själva GPSen är bra att ha för att få positionen i dåligt väder utan att pejla, annars är det navigera som gammalt folk som gäller i min båt.

MvH

EDIT: Alltså ingen plotter, utan bara positions gps.

Senast ändrad av Limpann | 30 mars 2009 | 23:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ingen kritik mot dig eller hur du navigerar, bara en iaktagelse och lite förvåning ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm, instämmer på det.

Det är dock för de som bara sitter fastklistrade på sina plottrar och kör (som borde förbjudas ordentligt, mycket farligt att inte titta frammåt!), som behöver den här 3-meters noggranheten.

Jag har vänner i min ålder på sjön (Jag är endast 14, fyller 15 iår), och ingen av de använder varken GPS eller traditionella navigeringsmetoder, men de har alla funderat på att skaffa GPS, men ingen av de verkar vara intresserade av att lära sig konsten att navigera.

En rätt kombination mellan GPS och traditionell navigation är det allra bästa!

Ha en bra båtsommar nu,
MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skärmens ljustyrka är väl sak samma, det stora problemet är att bilgpser normalt inte har DGPS/WAAS/EGNOS.

Har en Garmin nüvi 660 FM (bilnavigator) med WAAS/EGNOS, och det verkar inte vara något unikt ens i mellanprisklasserna 2-3000kr.  

Och är det inte så att marinplottrar har starkare skärmar, just för solljusets skull?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Starkare på dagen, mörkare på natten.

Jag skulle dock inte lita på en gps för marin metersnavigation i norden utan DGPS, men men.

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Navigera med mobilen som gps :P fungera bra om det e -30 meter vet jag inte .Men tycker nog att min mobil e bättre än 30 meter fel marginal stämmer faktist mycket bra då man fiska mycket och kör gärna nära grund osv ....

Men visst en bra marin navigator och bra kunskaper i navigering utan elektroniska instrument e ju det ultimata

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...