Jippe 0 Postad 28 Mars , 2009 Hej, Först och främst måste jag säg vilken underbar sida! Det är såhär att jag köpte en begagnad båt efter sommaren så har ej sjölagt den än. Det jag undrar över hur jag ska måla den. Pensel? Roller?. Ska man ha nån grundfärg först och sen bottenmåla den och sen vaxa? Kan ej så mycket om det här då jag är en ny båtmänniska. Det är en Finnark 490 (se bild). Den är blå i botten. Behövs de ny vattenlinje? Tacksam för svar! //Mvh Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 28 Mars , 2009 Kul att du gillar forumet Jimmy ! När det gäller målning med bottenfärg på en äldre båt så förutsätter jag att båten är målad vid ett otal tillfällen tidigare ? Grundfärgen finns då redan. Har båten legat i samma vatten tidigare ? eller byter den från sött till saltvatten ? Om så är fallet måste du slipa lätt på den befintliga färgen och tvätta ytan före målning. Köp sedan en lämplig färg det vatten du skall utsätta båten för. Samma gäller om befintlig färg är skavd och sliten. Hoppas att detta var till någon hjälp för dig ? Du kan även söka i Forumet på Bottenfärg/Bottenmålning där finns hur myckt som helst i ämnet. Välkommen till båtlivet Jimmy ! /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser