Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Sparre

Mycket skräp till salu på blocket

Rekommendera Poster

Fick ett konon erbjudande av ägaren till laxå firman på mässan i Göteborg, eller rättare sagt frugan. Som övriga här på forumet fann hon det dock inte lockande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var väl egentligen inte meningen att peka ut någon speciell handlare eller framställa någon i dålig dager, utan jag tänkte mera som generell företeelse.

Vad säger ni förresten om 72900:- för denna hos en handlare? Ett fynd?Oskyldig

http://www.blocket.se/vi/20970656.htm?ca=11_s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj oj, bigg business!

$-$
 o
|__|

Var kan man importera dom månntro?

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är väll inte så magstarkt eller?

Motor Mercury 60 hk -02   (egetligen sur tvåtaktare men men)

Motorn har Powertrim och betydligt bättre alterantiv än den som ingick i erbjudandet jag fick av viss firma. 

Dessutom så får säkert köparen möjlighet och pruta och blir säkert lycklig.

Säljaren är tvingad att lämna garanti.

Färgen medför att du syns reltivt bra

Motorn fungerar säker bra i många år till

Dynorna ser nyrenoverade ut

Bad/räddnings stegen är bristfällig -

Det är en Uttern Flört

Men...

Personligen tycker jag den är ful som stryk och liknar en gammal variant av Televerkets telefonkiosker. Men kan säkert vara ett bra köp för någon som vill fira en underbar semester i Sverige.

mvh Roland 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste hålla med om att begagnatpriserna alltsom oftast är totalt ologiska, framförallt hos båthandlare men även hos privatpersoner.

Några exempel är att jag hittade två HT båtar av samma modell (hade iof bytt modelbeteckning genom åren, men i princip samma) där det skiljde 12 år mellan båtarna (och motorerna). Där den 12 år äldre var till och med dyrare än den nyare... (självklart sålde den nyare ganska snabbt, medans den gamla troligtvis finns kvar på annons).

En kompis sålde en DC 23fotare från slutet av 90 talet förra året, i riktigt bra skick. Såg i samband med det tio år äldre båtar av samma märke till marginellt lägre priser... Jag blev lite nyfiken och kollade på några större mittkabinsbåtar från slutet av 80 talet, där hittade jag några bruksskick exemplar och några toppskick (i alla fall av vad jag kunde se från annonserna), där de billigare kostade runt 170.000kr och de dyrare 320-350.000kr.

Liknande har jag sett med några styrpulpetbåtar på lite drygt fem meter, där båtar från typ -92 inte skiljde sig så proportionerligt mycket i pris från en från 05-06.

Sen finns det dom klassikerna som har gamla 70-tals båtar med gamla volvomotorer som vill ha väldigt mycket för sina pärlor (typ tre gånger mer än nypriset, vilket även med inflation etc. känns lite väl tilltaget). Detta gör mig alltid lite förundrad, även om båtarna ofta är ganska välhållna så är det inte direkt moderna eller nya prylar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, eller hur? En gammal teleorange HT-båt från 1976 är väl varje mans våta dröm? Glad 

Kan man dessutom toppa detta med en sju år gammal 60 hk ELPTO tvåtaktare är ju lyckan fullständig. Dessutom ingår det ju gardiner. Allt detta för pangpriset 72900:-. Är ju nästan gratis... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har du rätt i tycker jag. Känns inte som att vissa säljare riktigt hänger med och/eller har en alltför optimistisk syn på vad den gamla pärlan är värd.

Det måste ju vara lite prisavdrag på en bättre begagnad (1-5 år gammal båt utan garantier) för att man ska välja att köpa en sådan och inte en helt ny. Är det då dessutom rea på kvarvarande nya exemplar i lager hos vissa handlare, blir detta pris givetvis ännu lägre. Det innebär att båtar från slutet av 90-talet, eller i början av 2000-talet måste prissättas betydligt lägre. Gamla lik från slutet av 1980-talet borde då prissättas precis som gamla lik, vilket de gör i USA, men inte i Sverige. Här snackar vi istället begärda priser om halva nypriset på motsvarande båt..

Sådana gamla lik från 1970-talet som jag tog som exempel har de malt ned till PET-flaskor för länge sedan i staterna, dock inte i Sverige...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl suveränt!

Rasar drevet är det bara att snabbt flytta över motorn till det andra och gasa vidareCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

suck alla dessa amerikanska skitbåtar dom finns överalltTungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Patetiskt...jag var ute efter en 60-90hk motor för några veckor sedan, men trots alla annonser hade de inte en enda kvar. Så uppenbarligen handlar folk där...för deras priser. Synd bara att de inte kan ta åt sig jobbet och radera annonserna efterhand de blir sålda också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigast/tristas på Blocket är i vissa fall att säljaren går ut med helt felaktiga angivelser av årsmodell på motorn resp båten. Tråkigt för den som har för avsikt att köpa båt för första gången, och kanske inte har kunskap om hur man kontrollerar sådant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ha viss förståelse för att en privatperson kan ange fel modellnamn/årsmodell på det som ska avyttras, men att en återförsäljare inom det marina området sysslar med sådant är inte seriöst. Onekligen lite märkligt att dom inte inser att det kan slå hårt mot dom själva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönast är väl ändå annonserna där man anger helt fel saker, men ordet intressekoll i rubriken. Typ:

Intressekoll Bavaria 31 fotare (trots att det är en 27 fotare)

Sedan anges fel motor, med bild på densamma med fel, efter fel...

Sedan avslutas allt med ett begärt pris som ligger way beyond marknadspris uppåt i skalan...

Men vad vet jag, kanske finns det någon köptorsk som går på det hela?

Lite märkligt tycker jag i alla fall att det är att folk inte vet vad det är de säljer. När jag köpte min nuvarande båt angav säljaren att det var modellen som kom efter. Det visste jag visserligen eftersom det syns från typ 30 meters håll och jag tror tom att han bad om ursäkt för att han skrivit fel i annonsen (bilden var visserligen rätt talande). Båten som jag hade innan hävdade säljaren hade en två år nyare motor än vad den i själva verket hade. Det upptäckte jag inte förrens det var för sent. Var kanske inte hela världen på en 30 hk liten styrpulpet, men ändå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är väl ett typexempel...

Dessutom har han mage att begära åttaochfem för det där skrotet. Passar väl möjligen som bojsänke..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...