Tompamannen 0 Postad 28 Mars , 2009 Jag har en 10 år gammal Fogelsta BUV 850, ska kunna lasta 850kg. Hur mycket vågar man lasta på denna vagn? Standardsvaret borde bli 850kg, men nu ligger jag precis på gränsen så det känns onödigt att köpa en ny. Båten väger 700kg motor på 200kg. Så det betyder 50kg för mycket, kanske 100kg med lite utrustning bensin inräknat. Det är alltså en båtupptagningsvagn som ska användas 2ggr om året att frakta båten 1,5km mellan hemmet och hamnen. Någon som har erfarenhet av att lasta lite tyngre på en båtupptagningsvagn och vet om dom håller för lite extravikt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havstulpan 0 Postad 28 Mars , 2009 Hej! Vagnen är säkert dimensionerad så den tål den lilla viktökningen, de har satt en gräns som är optimal för denna konstruktion, dessa fabrikstillverkade vagnar är klart rejälare en många hemmabyggen är. Kör man endast korta bitar och 2ggr per år så borde det inte vara några problem, kolla winschen vad den är klassad för, om du har wirewinsch kan du byta till en kraftig med band kostar inte så mycket. Sen köra försiktigt så det inte händer något för då kan det bli trassel problem med polis och försäkring om de kontrollerar ekipaget. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesperfh16 0 Postad 28 Mars , 2009 Var uppe med vår granne som skulle köpa en båt som vägde 1690kg han fick inte tag i en 1800vagn så det fick bli en 1500 o det gick utmärkt bra bara att man får akta sen för polisen men annars tror jag ej att det ska vara några problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 28 Mars , 2009 Är säkert inga problem kolla däcken bara så det inte är en massa torrsprickor i dem. Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 28 Mars , 2009 Försäkringsbolag och polis har väl inget att tycka om en upptagningsvagn som detta gäller. Det är ju lagligt att köra med vilket hemmabygge som helst... Förövrigt har jag en Buv 1502 till min D66:a på 1700kg last men kör med huvudet och använder stadig bil och surrar bra dessutom kortare sträckor på våren och hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havstulpan 0 Postad 28 Mars , 2009 Det har ingen betydelse om det är en båtupptagningsvagn och polisen kommer visst du kan göra vilket hembygge som helst, men händer en olycka eller liknande då kollas det mesta upp finns så mycket paragrafer som gäller föra vägar, kommer sedan försäkringsbolag in i bilden blir det inte lättare. Sen gäller vissa regler även för båtupptagningsvagnar har för mig att LGF skylt som är krav ska sitta min 60cm från mark samt i mörker krävs bakljus och reflex baktill på vagnen och ev vitt ljus fram om den sticker ut för mycket. Men tar man det lugnt har LGF skylt på då ska det mycket till om något skulle hända...men visst är det svårt hålla 30km/tim med en bra kärra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 28 Mars , 2009 En liten parentes i sammanhanget angående vikt osv. på båtupptagningsvagn. Dessa går ju som efterfordon, viktbegränsningen då är att bruttovikten på båtvagnen inte får överstiga bruttovikten på dragfordonet. Spelar alltså ingen roll här vad bilen är klassad för att dra i lagens mening, däremot klart att man inte ska dra för tungt på liten bil då det kan bli jobbigt i vissa lägen. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 28 Mars , 2009 Vad är det för paragrafer du tänker på? Efterfordon är efterfordon och då är det enkla regler med begränsad hastighet och var kan du se hos ditt fösäkringsbolag att du måste ha en trailer som skall uppfylla div. svenska trafikregler? (Ja jag vet att det sen några år är krav på belysning och blinkers osv. vid färd på allmän väg) Jag valde en 1502 för att jag inte ville ha boggi pga. hanterbarheten med bilen frånkopplad då jag ganska ofta måste flytta båten för hand under vinterförvaringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 31 Mars , 2009 Länk till vägverkets publikation om efterfordon: http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1567/88560_bildragna_efterfordon_vad_ar_det_som_galler.pdf /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser