Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
emilbjareborn

Uttern 5502 som lutar

Rekommendera Poster

Hej! Har en utter 5502 från 1995 med en 80hk fyrtaktare. Problemet är att den lutar när man kommit upp i planing. Det har blivit något värre med åren och jag undrar nu vad det kan tänkas bero på? Kan man fixa det själv eller vem kan man lämna in båten till? Marinan hemma (Åhus) hade ingen aning. Är tacksam för alla förslag och teorier.

MVH Emil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern har haft (har?) problem med skrov som buktar inåt och sugs ner vid högre fart. Sök på lutande uttern här på forumet. Det har skrivits en hel del. behöver ju inte vara just detta med din båt, men en möjlig orsak.

// Pierre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte svara varför den lutar. Men om det är konstant, kan man förbättra detta med hjälp av smart tabs, detta är självjusterande trimplan. Företaget nauticus påstår detta ialla fall. Kanske värt att undersöka.

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tipps!!

Prova justera den lilla trimfenan (anoden) över propellern!!  Jag gjorde så på min 5500a och problemet var borta..  Trodde inte deta lilla skulle göra någon skillnad när jag hörde om det..  Men prova så får du se det gör mycket och inte säkert den skall vara spik rak för att båten skall ligga bra i plan...

Ett tipps bara o återkom med resultatet tror det löser dina problem..

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske gått upp i vikt....smile...nej skämt o sido du har inget vatten liggandes mellan bottnarna? Har du kollat dyvikan på utsidan av akterspegeln? Vet flera som haft problem som aldrig öppnat den fått kondens, läckage den vägen. Och det samlar på sig år efter år. Att den lutar i låg fart är säkert inget onormalt men i planing borde det räta upp sig. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar Smart tabs om båten lutar?

Trodde att dessa bara var effektiva i längsled alltså vid upplaning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jå enligt de. Man kan ställa in hur mycket båten skall tryckas upp. De påstår sedan, om en båt konstant luter, kan man göra olika inställningar mellan styr o båbord sidan, som botar detta. Låter vettigt när man tittar på deras hemsida (nauticusinc.com , tror jag), förklaringen är bra. Även en varning att man skall vara säkert ätt det ät en konstant lutning.

Jag har faktiskt beställt smart tabs, som heter SX nånting och de finns inte i Sverige än, tror jag. Det blir roligt att leka med de om några veckor :-)

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej! Har en utter 5502 från 1995 med en 80hk fyrtaktare. Problemet är att den lutar när man kommit upp i planing. Det har blivit något värre med åren och jag undrar nu vad det kan tänkas bero på? Kan man fixa det själv eller vem kan man lämna in båten till? Marinan hemma (Åhus) hade ingen aning. Är tacksam för alla förslag och teorier.

MVH Emil

Hej Emil.

Är helt ny på forumet och har precis köpt min första enligt mig seriösa styrpulpet, en Uttern 5502 från 1995.

Kanonbåt får jag nog lite partiskt säga  ;) Gillar planlösningen i båten, de höga friborden, utrymmena, ja den tilltalar mig helt enkelt.

Dock har jag problem med båten, nämligen att den lutar  :angry:

Detta märktes inte vid provkörningen (då vi enbart var 2 pers. i båten) och märks inte så länge man är max 3 pers. och det alltid sitter minst 2 personer bakom pulpeten.

Alltså, 2 personer bakom pulpeten och 1 i fören går fint.

Bara 2 personer båten varav 1 i fören och 1 kör så lutar den.

Alltså, ju mer viktfördelning fram desto mer tenderar babord att luta ner i vattnet.

Det är alltid samma sida som lutar. 

Trimmar jag ut så mycket jag vågar innan den verkar suga luft så avtar lutningen skapligt, men fortfarande irriterande.

Vi åkte 4 personer i båten vid min jungfrutur med den och det var rent obehagligt då den innan planing lutade väldigt kraftigt åt babord. 

I mitt fall handlar det inte om ölkaggen  ;)

Provade att innan planing ställa mig helt på styrbordsida (100 kg) med sambon i fören men den fortsatte att luta åt babord. 

Har provat att vrida lite på anoden på motorn som någon tipsade om vilket förbättrade lite, men mer kan jag inte vrida då tillslut började uppleva det som att jag fick hålla emot motorn hela tiden.

Motorn ser enligt mitt ögonmått ut att hänga i mitten.

Är medveten om att det var ett tag sedan du skrev här, undrar egentligen om du fick löst ditt problem och hur i så fall?

Redigerad av Bredare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...