Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
kvasthilda

Tvätta kapell

Rekommendera Poster

Hej! Jag ville bli av med alla svarttmögelprickarpå mitt kapell. Så jag tog högtryckstvätten och gick loss. Det blev inte helt rent. Då kom jag på att eftersom kapellet är 2-delat skulle man nog kunna köra en del i taget i tvättmaskinen. Jag testade kulörtvätt i 60 grader. Det blev nästan bra men inte perfekt. Jag körde en gång till med 4 dl klorin i tvättvattnet. Nu blev det som nytt! Problemet var bara att det krympte en aning så att jag fick korta bågarna för att få på det på båten. Men om man kör i 40 grader borde det inte krympa. När det har torkat är det bara att spraya på impregnering. Billigt och enkelt sätt att få mindre kapell som nya. OBS! Klorin bleker färger. Man kanke inte behöver så mycket som 4 dl. Jag är inget proffs på detta. Men mitt kapell är beige så det blev bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag gjorde nästan samma sak.

Men då mitt kapelltyg inte skall tvättas i mer än 40 grader använde jag detta pogram. SÅg till att få extra sköljning också. Istället för att hälla i 4 dl klor i maskinen tog jag ättika och hälde i en blomspruta. Spraya på där de fanns lite fläckar lät verka någon timme och sedan körde ja det i maskinen. Mkt bra resultat. Ättika är snällare mot tyget än klor. Sedan en god inpregnering. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns bara ett medel som funkar ritktigt bra--- Shipshape !!!.

Jag har provat flera olika märken, men med detta gör riktigt rent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju alltid schyyst om något billigt kan fungera. Vissa av Biltemas produkter är ju ganska bra, men du kände inte till just impregnering och tvätt förstår jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Joodå!! visst kännar jag till att saker & ting finns på bl.a biltema, men det gäller att göra det på rätt sätt också som sagt. Det var inte jag som fixade mitt nämda kapell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, men jag undrade om någon hade erfarenhet om just Biltemas produkter. Vore grymt om man springer på nåt bra medel. Jag har en gammal billigare båt som du har som andra-båt.

Någon som har testat just de medlen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hånar du oss fattiga mäniskor? Tänk att vi finns faktiskt i dagens Sverige! Jag har en båt från 1958 och den duger för mej. Tänkte bara utbyta erfarenheter. Kan man få göra det utan påhopp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En vän till mig påstår ha uppnått kanonresultat med Jotuns husvask och Clas Olssons impregering.
I år köpte han Jotuns kapellrengörning, vi får se om det blir ännu bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kvasthilda, man ska inte bli upprörd på sådana människor. Det underhållande är att Ovik själv har en gammal billig båt. Han är förmodligen nära vän med snåla budgetar, men mindre vän med god uppfostran. Skrattande

Jag ska kolla upp CO:s produkter också som Zeeker föreslog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat många olika impregnering och det en är sämre än den andra kapellen blir hårda och nästan ohanterbara och börjar läcka i slutet av säsongen, men så prova ja en flaska SNAPPY WATERPROOFING som jag rolla på med en skumroller(det blåste, så ja ville inte att det skulle blåsa bort).

Kapellet blev mjukt och stöter ifrån sig vattnet hela säsongen utan efterbehandling.

Det är min erfarenhet.

Fins bla hos Watski.

//Jonas

http://www.forbina9000.dinstudio.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det var bara lite tips!

Vill man inte göra det själv slipper man givetvis. Men ja gör detta efter varje båtsäsong. Gillar att ha rent och fint kapell! Som de flesta vet är de väldigt fuktigt svenksa somrar vilket gör att man lätt får små svarta fläckar på kapellet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag provade att maskintvätta mitt kapell till träbåten med biltemas Kapell-tvätt. Tvättade 40 grader kulörtvätt och resultatet blev strålande. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina kapell har iaf föreskriften att kalltvättas å kalltorkas... 40 grader skulle bli förödande hehe...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat Biltemas kapellimpregnering. Jag är väl lite tveksam än så länge.

Hade hoppats att det skulle bli lite av den gummerade känslan som finns på vissa delar av kapellet men det är bara torrt och sprött istället. Känslan är att det inte tätar speciellt mycket...men det har inte regnat än. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en sprayhood som varit flammig och nästan svart, speciellt i nerkanten dit impregneringen runnit. Den har även färgat däcket svart-grått då det runnit ner av impegnering.

Men för varje sommar har den blivit snyggare. Nu i vinter hade vi ingen täckning och sprayhooden uppe som lite skydd för nedgångsluckan.

Den har aldrig varit så snygg som nu!

Impregneringen har försvunnit nästan överallt och måste förbättras. Jag har använt en halv liter Clas Olssonimpr. med bra resultat. Framförallt missfärgar den inte tyet. Märks inte alls att den är behandlad men läcker mindre vid regn.

Undvik impregnering som ger ett fernissaliknande resultat. Tyget ska inte bli för stelt eller få annat utseende än innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...