Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
edvin333

vented loop vacuumventil på in vatten

Rekommendera Poster

Kan / skall man ha en vacuumventil på kyl/sjövatten toa vatten IN

Pumpar man inte bara in en massa luft då. ventilen borde ju stänga om man inte har tryck UT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst din insändare flera gånger. Men jag förstår inte vad du frågar efter. Försök formulera om frågan igen. Det är detta med vakumventil som jag inte förstår.

Zappe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vacuumventil ska väl sitta efter pumpen (på trycksidan).

Lustigt nog har jag på min el-toa-installations inlopp en vacuum-ventil (ett U-rör sittandes över vattenlinjen med ventilen i toppen) på inlopps-sidan före toalettstolens inbyggda impellerpump..och visst *väser* det ibland lite i ventilen när man spolar men den pumpar (suger) ordentligt med spolvatten ändå Förvånad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Edvin333

Vacumventilen är till för att om exempvis toan är under vattenlinjen så  bryter ventilen hävert-verkan. Annars fyller slangen som en hävert båten med vatten. Är grejen över vattenlinje även vid krängning så behövs inte vakumventil.

På min båt suger impelern/pumpen vatten från sjön via båtbotten och trycker upp den i motorn som är ovan vattenlinjen. Det blir ingen hävert verkan så jag har ingen vacumventil

Men om en slang går av så sänker jag båten i alla fall så en kran vid skrovet direkt vid insläppet är nödvändigt! Den stänger jag alltid så fort motorn stannat.

 

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag är medveten om varför en vacumvetil är praktisk :)

Jag tar in sjövatten som sedan grenar av sig till Handfat i toa och kök sammt spolvatten till toaletten.

Pumparna till vaskarna sammt toaletten är under vattenlinjen. Om det skulle bli ett slangbrott vid pumparna eller i om toalett pumpen skulle gå sönder så skulle båten sjukna pga hävertverkan.

Det jag inte förstår är hur en vacuumventil kan fungera på vatten in. Ventilerna är ju samma princip som en backventil.

på toalettavloppen så trycker man ju vatten ut ur båten och ventilen trycker upp ett gummimembran som tätar ventilen, men om hävertverkan går på andra hållet så släpper ventilen och hävertverkan uteblir.

I min värld så blir ju det samma på mitt vattenintag dvs jag kommer att suga både luft och vatten .

post-26559-1394235839,1282_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...lite märkligt verkar det ju! Pump-lyftarbetet plus slangfriktionen på pumpens trycksida är väl iofs större än sugsidans hjälpande fall-arbete plus slangfriktion. I närheten av slangsystemets ändar är väl absolut-tryckena alltid omgivningens, oavsett om pumpen går eller inte. Denna tryckskillnad mellan intagets närhet* och utsläppets närhet kan inte pumpen påverka.

((Men har man en lång klen slang på sugsidan och en kort grov på trycksidan, kan nog friktionstryck-skillnaden upphäva absoluttryck-skillnaden? Då öppnar vacuum-ventilen. Alternativt kan man kanske helt enkelt se det som att trycksidans motstånd normalt gör absolut-trycket tillräckligt högt vid pumpen och vacuum-ventilen!?))

(*) I närheten av intaget börjar vattenpartiklarna att accelerera vid pumpning, så avståndet mellan partiklarna tenderar att öka lite vilket ju motsvarar en liten trycksänkning. Området allra närmast slangändarna ingår sas lite i systemet.
Edit: Resonemanget utgår felaktigt ifrån att vakuumventilens höjd över vattenytan inte fullt ut påverkar trycket. Se nedan.

Börjar nästan tro på det själv.... Glad



Senast ändrad av Thomas-1 | 01 april 2009 | 17:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....men ändå inte!
Efter ytterligare klurande verkar kopplingen fortfarande märklig. Mitt resonemang ovan om trycket på pumpens trycksida är nog irrelevant. Endast tryckskillnaden mellan ventilens in och utsida räknas, och utsidan har alltid absoluttrycket 1 atmosfär. ((Insidan har väl varierande men oftast lite högre tryck, 1 atm några decimeter vattenpelare!?))

((Startas pumpen minskar tryckskillnaden men kanske inte ända till noll, så ventilen kan nog fortfarande täta hjälpligt?)) Ventilen verkar ju iofs vara mycket känslig för sjövattnets smutspartiklar så risken för att det läcker in luft verkar överhängande, men kanske klarar pumpen att fylla häverten om det finns vatten i hela systemet upp till havsytans nivå?

Vid sjösättningen däremot, när systemet är helt tomt verkar det omöjligt att fylla häverten även om pumpen klarar att kortvarigt pumpa luft effektivt. Nu, om inte förr, måste väl ventilen öppna och sabba påfyllningen!? Eller....??
Edit: Det är bara vattenpelare högre än ventilens höjdnivå som ökar trycket på ventilens insida. Nu tror jag istället att ventilen är justerad så att den sluter tätt trots visst undertryck på insidan. Toabehållaren hänger högt så där kanske det funkar, men vid gemensamt inlopp till även motorn kanske inte. Hmm...fast kopplingen är fortfarande märklig.

Hmmm....Oskyldig



Senast ändrad av Thomas-1 | 01 april 2009 | 17:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...