nezze 0 Postad 27 Mars , 2009 Jag har en segebåt där laddning av batteriet endast kan ske vid brygga, har tittat på en Garmin 525 med en förbrukning av 1.25 Ah. Är det för mycket förbrukning, när det ej finns solpaneler eller annan tillgång till laddning. nezze Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 27 Mars , 2009 1,25Ah är 1,25 A i en timma. Om du har ett batteri på 125Ah så kommer du att kunna köra plottern i 100 timmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 27 Mars , 2009 Njaa, skulle nog säga ca. 50 timmar om du inte vill djupurladda batteriet-vilket inte är så lyckat. Sätt upp en liten solcell på ca. 25-30 watt så är problemet löst. Roger Senast ändrad av PCP-Roger | 27 mars 2009 | 10:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 27 Mars , 2009 Inte ens det, om du har vanliga våta batterier. Ladda aldrig ur sådana under 50%, helst ännu mindre. Det är djupurladdningarna som plågar batteriet mest av allt. Särskilt om det inte laddas upp till 100% omedelbart. Är verkligen strömförbrukningen så hög förresten? Den 5 Standard Horizon jag precis beställde från England har en maxförbrukning vid direkt solsken på 0,52 A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 27 Mars , 2009 Eagle Intellimap 642 iGPS med samma skärmupplösning och skärmstorlek som Garmins 525 drar mellan 500 och 700 mA enligt databladet. Är dessutom billigare (gäller även sjökorten) så för mellanskillnaden kan du skaffa en lämplig solcellspanel. Jag kan tänka mig att Garmin har lite kraftfullare processor (vilket förklarar ca 8W extra effektförbrukning), men det behöver man knappt i en segelbåt (och inte heller i en motorbåt som gör under 50 knop). Senast ändrad av jan_af_lisoe | 27 mars 2009 | 12:55 Senast ändrad av jan_af_lisoe | 27 mars 2009 | 12:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nezze 0 Postad 27 Mars , 2009 Ni har nog rätt,i en segelbåt är nog amperen viktigare än finesserna Nezze Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 27 Mars , 2009 Glöm inte Peukert! Med ett 125Ah/C20-batteri med normal* Peukert-faktor på 1,3 belastat med 1,25A så har man en Peukert-korrigerad total-kapacitet på 202 Ah! Samma belastning men 75Ah-batteri med samma Peukert-faktor har korrigerad kapacitet på 104 Ah = 1,38 gånger nominell Ah. Samma belastning men 2 st paralell-kopplade 75Ah-batteri (150 Ah) med samma Peukert-faktor har korrigerad kapacitet på 256 Ah = 1,7 gånger nominell Ah. Samma belastning men 3 st paralell-kopplade 75Ah-batteri (225 Ah) med samma Peukert-faktor har korrigerad kapacitet på 435 Ah = 1,9 gånger nominell Ah.. 50%-urladdnings-regeln ger med 1st 75Ah-batteri en driftstid på 50 timmar, med 2 sådana batterier blir driftstiden 128 timmar och med tre st 75Ah-batterier 217 timmar. Så, ju fetare batteribank man har ju större blir *extrakapaciteten* tack vare Peukert-effekten..extra batteri ger en extra *bonus* Med min lilla 300 Ah-bank skulle jag kunna driva den plottern i 316 timmar (13 dagar 24/7)innan banken är nere i 50%. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser