Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Micke9000

Longblock, Shortblock, Bygga själv?

Rekommendera Poster

Hej,

Har funderingar på att byta ut min motor i höst då den har måånga år på nacken.

Vad är troligast mest ekonomiskt?

Longblock?
Shortblock?
Eller plocka ihop delar och renovera upp en egen motor

De motor det då handlar om är en GM350 5,7L V8

Har en 305 idag, en 350 ger väl lite mera klös?

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shortblock innefattar inga toppar, och det är ofta där de flesta felen sitter i en gammal sliten motor.

Välj ett longblock och se över förgasaren och kyldetaljerna ordentligt eller byt dessa så har du en bra maskin ett tag till, se bara till att du får de rätta marinprylarna i ditt utbytesblock och ingen dåligt balanserad bilmotor!

Om du känner dig händig så kan du renovera mycket själv med delar från tex. hansen racing, vilket förmodligen blir billigast.

Men ibland blir eventuell borrning och slipning aktuell och då drar det iväg en del.

En 350 drar sällan mycket mer än en 305, det högre vridet gör att motorn inte behöver gasas lika hårt, kanske lite lättare att kliva över plantröskeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan Du förklara lite närmare vad som är skillnaden mellan 305:an & 454:an. Är det själva blocket eller vad jag tror, innanmätet/utrustningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan 305 och 454 är motorstorleken och motorfamilj,vad det talar om är storleken i antal kubiktum,en 305a ligger på 5.0L medans en 454a ligger på 7.3L volym.

Alla dessa motorer har balansering så det är inget konstigt med det om man jämför mellan bil och båt V8a.

Det är inget hokuspokus om man jämför bil och båt USA V8a det är samma innehåll gjutna grejer rakt igenom sen kan man kosta på mer rakt igenom bara ekonomin sätter gränserna och vilket användningsområde du ska ha.

Dom effektområden och varvtal som en båtmotor håller ställer inga högre krav rent innehållsmässigt i motorn jämfört mot en hetare V8a för bil,det som du ska lägga pengar på är att se till att ha ett bra bottenparti på din motor(vevaxel,lager,överfall med ARP bult,balansering)då V8a generellt inte gillar lång gångtid på höga varvtal.

mvh Mats 



Senast ändrad av badcam70 | 27 mars 2009 | 08:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade 2 st VP290A (GM350) -83or. Bytte ut dessa mot två longblock. Det jag med andra ord behövde komplettera var Generator, förgasare, vattenpump, bränslepump, limpor, och krök. Köpte mitt longblock hos http://www.usaonline.se/priser_vanliga_batblock~33.php 
Betalade då 17.000:-, såg att dom nu kostar 23.000:-


Joxet att flytta över/komplettera ovanstående prylar i syfte att få en komplett motor, var relativt enkelt. Gjorde det i mitt garage med motorn hängande i en vanlig motorlyft (typ biltema eller jula). De har nu snurrat 3 somrar till stor belåtenhet.

Anledningen till att jag inte bytte till Dieslar, var enbart ekonomiska. Kunde för mitt liv inte räkna hem merkostnaden under min kvarvarande livstid, förutsatt att deltat mellan bensin och diesel är konstant.

Skall i år ta hjälp att göra en helrenovering på mina Rochester (som går bra) men kan förmodas vara slitna (också från -83).

 



Senast ändrad av Reine | 27 mars 2009 | 10:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räknade lite på det hela och det vart för dyrt för min del med motor och limpor för tillfället.

Fick pris runt 35 - 40k på en nyrenoverad 350 från sent 80-tal med smidda högkompskolvar och limpor.
Detta av en vän som jobbar på motorrenoverings firma.

Vet inte om det är ett bra pris eller om man borde sattsa på en ny longblock.

Får spara lite pengar först ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En V8 kan Du snickar ihop precis som Du vill. Hade själv en 350 på 270Hk som jag tyckte fick gå lite tungt med en båt på ca. 3.5 ton marchfart på 25Knop. Jag byggde därför på en 383 (6.2L) longblock med samma antal hästar men med en kamaxel som ger betydligt bättre vrid upp till 3.500 varv. Det betyder att jag med byte av prop kan gå från 3.800 varv på marchfart till strax över 3.000 varv. Det ger behagligare färd, bättre bränsleekonomi, slippa plåga motorn på höga varv och därmed lägre ljudnivå. Nackdelen är en besvärande hög bränsleförbrukning på maxfart 4.000 varv och 32-34 Knop men i de farterna kör jag sällan så det spelar ingen roll om det drar mycket de få gånger jag kör max.

Byggde ihop det hela med kringutrustning från min gamla motor men med nytt tändsystem. Körde motorn i en bromsbänk för att se att allt satt som det skulle och fick ut en perfekt effektkurva efter lite justeringar. Finessen är att man i princip med byte av kamaxel (tar ett par timmar) kan få ut precis vad man vill ur motorn 270-370Hk och vridmomentskurva. Det enda att fundera över är hur mycket man vill betala i bränsle per distans.

Ett tips är att inte börja i vill-ha-många-hästkrafter ändan utan vad vill och behöver Du ha? Vad har Du för båt, vill Du åka fort eller ligga i behaglig marchfart, snabbt komma över planingströskel osv. Har Du bestämt dig för vad Du vill ha så är det bara att köpa ett bra longblock med rätt grundkonfiguration, volym, kamaxel etc. Jag köpte mina prylar hos USA Online och är helnöjd.



Senast ändrad av Tlinden | 27 mars 2009 | 21:40

post-10005711-1394235838,1573_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm! Rätta mig om jag har fel! Om en 5,7 liters ger ca.300 hk, så är det en upptrimmad motor och en 7,4 liters har det redan i grunden dvs ca 330 hk.

Är det inte så att marina motorer har bättre prestanda gentemot bilmotorn??

En som försöker lära sig så mycket!Glad och längtar nu efter sjösättning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry ! Missade Din kommentarSkäms Den sa väldigt mycket, tror jag kommer bli väldigt nöjd med min blivande Sey Ray-kvinnaCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glänste liiiiiite olika på blocket tycker jag .... Kanske kan en proffessionel sprutlackerare fixa denna grava defekt ;-)  Vi ses på lördag  ?



Senast ändrad av Reine | 28 mars 2009 | 22:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte längre rekommendera USA Online, efter det att en vän också gick och köpte en motor av dom. Den fungerade aldrig riktigt från början, och efter att USA Online varit där och försökt åtgärda felet, därefter sagt att nu går det bra att köra. Så rasar hela motorn !  När man man då av förklarliga själ vill ha det ordnat (typ ny motor eller liknande) Så hittar dom på en massa svepskäl för att inte ersätta. Garantin är alltså värd 0 (noll) från USA Online, oavsett hur detta kommenteras. Skall tillaggas att min vän är en MYCKET noggrann person. Har således föjt alla rekommendationer från USA Online till punkt och pricka !  Jag har nu rekommederat honom att använda Konsumentverket och även få med affären i Sverkers TV program Plus. Jag kommer att följa USA Onlines fortsatta ageranda i denna affären NOGA !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha ytterligare en som råkat illa ut med garanti ärrenden mot USA Online

Denna firma har tydligen som policy att slingra sig undan. Det gär bra att sälja men att ta ev. efterspel är inte intressant.

Jag var på gång för några år sedan att handla men gav snabbt upp den tanken när men började läsa vad som händer om det börjar jävlas. Pratade också med ägaren via telefon, han ringde upp och bara där drog jag öronen åt mig, säljsnacket var vidrigt.

Visst om delarna som man köper via aktuell firma fungerar så är det kanske ok priser, men trots detta skulle jag ALDRIG handla av USA Online.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...