Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
grondahl2

Varför...

Rekommendera Poster

Nu när jag som glad amatör tittat på mycket annonser noterar jag ju att man kan få ge flera 100 000 spänn för 20-30 år gamla segelbåtar. Är det sådan efterfrågan ??

För mig känns det lite underligt, men har säkert sin naturliga förklaring...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan dra paralleller med hus. Ett gammalt hus går fortfarande att bo i och fyller sin funktion även efter 50 eller 100 år. Pannan behöver bytas efter 30 år jfr motorn i båt ungefär samma.

Fortsätter man dessa jämförelser ser man att det gamla huset/båten konkurrerar med nyproduktion. Det kan bli dubbelt så dyrt med nyproduktion och många väljer då det gamla huset/båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jadu, varför är det så?  Åk ut till en båtklubb/marina nu i april så har du svaret där.  Det putsas och fejas och sköts om.  Båtar kan väl hålla i princip hur länge som helst bara de får omvårdnad.  Även de små marindieslar som ofta sitter i segelbåtar är slitvarjar om de sköts om, men efter 30 år så kanske det ändå börjar att bli dags för byte.  Vi nordbor är ett båtälskande släkte som ömt vårdar våra båtar som om de vore levande väsen, därav ett högt andrahandsvärde.  Hade själv en trettiotreårig dam för ett par år sedan, en Nidelv 24 (snipa)  Hon var i absolut toppskick.  Även den gamla md2-b i original var i fint skick, henne fick jag 145000:- för.  Sen finns det ju så klart ruckel också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är precis som Forgus31 säger. En kul grej om du letar uppäldre båtar och kollar vad de kostade när de var nya för 20-30 år sedan så ser du att det i många fall är exakt samma pengar som de säljs för nu, om skicket är bra. Den värdeminskning som skett är helt och hållet avhängig av inflationen, om man bortser från de exemplar som nu är i betydligt sämre skick än då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det har varit en sådan efterfrågan. Får de hur det blir denna säsongen med kris och så.

Vår förra båt kostade när den var ny 1985 225000 kr och vi köpte den 18 år gammal för 465000 kr. En fin värdestegring genom åren som visar på den inflation som fanns på 80- och 90-talen.

En annan faktor är att nya båtar tidgare varit mycket dyrare än de begagnade vilket gjort att en ny båt varit utom räckhåll ör flertalet. Det har blivit lite satt ur spel nu med de billiga kontinentala båtarna som Bavaria mfl.

Vissa äldre kvalitetsbyggen tror jag kommer att hålla ställningarna prismässigt = man får igen det man lagt ut när man säljer den begagnade en gång. Detta gäller nog inte de mer massproducerade byggen som kommit in.

Känner tex två personer som köpt nya båtar.

En köpte en Linjett 1999 för 850000 kr och har nu sålt den för 1200000 = 350000 kr

En annan bekant köpte en Jeanneau 35 år 2004 för 1250000 kr. Den är nu värderad till 995000 kr = -255000 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det verkar onekligen som att man inte slänger pengarna i sjön om man köper segelbåt.....

Vad bör prutmånen vara på útpriset i dag (bortsett från skick) 10-15 % ? (jag jämför med bilköp och inte hus, för budgivning lär det väl iaf inte vara..Glad)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prutmån kan man väl inte ange generellt.

Gillar du inte båten till det priset den bjuds ut får du väl leta efter nån annan.
Eller värdera det som du anser behöver åtgärdas och sedan pruta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan man väl arrangera en budgivning på ett båtköp.

Har säljaren ett objekt han inte vet priset på (vem vet det egentligen?) kan han skriva in säljes till högsta bud.

Det borde vara bästa sättet att få ut rätt pris för varan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt.

Där finns inte heller ett överflöd av begagnade båtar. Marknaden ser rätt normal ut, kanske till och med lite färre objekt än ett bra år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Bara att inse att du har fångat ett intresse som du inte har råd medGråter

Annars hade du aldrig ställt frågan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på dina inlägg, jag har läst alla sex, så skulle jag vilja påstå att din avatarbild är en smula motsägelsefull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar dyka upp såna där idioter mellan varven, inte så mycket att bry sig om, de självdör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Terrafobica med vilken rätt kallar du mig idiot?

Är det ironi eller idioti att häckla någon för felstavning av båtvagn och bårvagn?

Är det ironi eller idioti att skoja om kvinnor ( simultankapacitet, sex och huvudvärk samtidigt)?

Ett axplock av de senaste

Känner mig pånyttföddGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska många har nog en väldigt orealistisk uppfattning om vad de kan få ut för sin båt, men har kanske inte heller så bråttom med att få den såld. Jag har sett annonser på båtar som har legat ute till försäljning i åratal. Jag antar att tanken är att om de får rätt pris för sin båt ska de köpa en ny, finare.

Med lite is i magen kan man nog komma ner en hel del i pris jämfört med de förslag man ser. Det är dock ofta inte några enorma kostnader att bara underhålla och äga båten, så ofta kan säljaren vänta ganska länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom flesta vårdar sin båt bättre än sin kärring.

Båtarna behåller då sitt värde, medans kärringen måste bytas ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Män har också ett bäst före datum... när de blir griniga gubbar (vilket helt uppenbart kan ske redan i trettioårsåldern). Skrattande Själv verkar jag dock ha fått tag på ett hållbart exemplar som med gott underhåll nog kan hålla en livslängd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MariaTherese

Det är ingen idé att hugga på något av de alla mansgrisiga uttalande som vissa gillar att slänga ur sig på detta forum.

Det finns tillräckligt många trevlig och kunniga båtmänniskor att diskutera med här. Spar energin till dom istället. Det gör jag sedan ca 400 inläggFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med dig bregott. Låt ingen hoppa på dig bara för att du är ett 15-årigt mobboffer som inte har råd att ha egen båt ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säger bara suck. Skummade igenom dina inlägg, lite svårt att komma på något positivt att säga om dig så jag kniper väl istället. Munhuggartrådar tenderar att bli tråkiga. Bara hoppas att de släpper några nya Star Trek avsnitt eller att dina vänner tar med dig och spelar rollspel så du slipper sitta och vara ett as...le på Mg Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst moderator

Trådskaparen har i denna tråd lyft frågan angående prisbild på begagnade båtar och är nog måttligt intresserad av glåpord och annat struntprat som är totalt irrelevant gentemot trådens ordinarie innehåll.

Skärp er och ta erat pajkastande via email eller i DÖSNACK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vänta nu....

Har läst igenom dina ca 40 inlägg nu också och du verkar ju vara en glad amatör som svarar på mycket utan att direkt veta.

De värsta är ju att du i i en tråd direkt pekar ut en handlare för att ha rätt skithöga priser ( mycket skräp till salu på blocket_tråden)

Städa framför egen dörr först!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok,point taken.

Man skulle ju önska att det vore med båtar som med bilar, att en 30 år gammal båt kostade som en 30 år gammal bil. Fast i proportion till vad en ny kostar kanske det är det. Jag fick ge 130 000 för min, då var motorn rätt ny. I båtsammanhang är väl 8 år skapligt nytt. Båten är 30 . Men en ny med samma prestanda och utrymmen och storlek börjar ju på typ 7-800 000. Sen finns det ju alltid de som övervärderar sina båtar, eller slänger ut en annons på chans och ser om dom får skitmycket, och annars behåller den. Om du är köpare ska du ju aldrig betala mer än du tycker den är värd. Kommer alltid fler objekt. Pruta inte per telefon eller mail bara, sånt är så tradigt och tråkigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kanske borde göra som moderator sa och fortsätta den här diskussionen någonannanstans. men jag har aldrig utgett mig för att vara annat än glad amatör. Medan du mest verkar försöka vara rolig på något konstigt sätt som nog ingen förutom du själv förstår. Angående tråden jag skrivit i så pekade jag inte ut någon, bara konstaterade att prisrena verkade rätt höga på det dom säljer. Vilken firma det handlade om hadde redan framgått, och jag tycker förövrigt inte man skall skriva ut firmanamn i negativa sammanhang. Hur befogat det än kan vara.

Hellre tiga och bli misstänkt idiot,

än att prata och bekräfta alla misstankar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att jämföra med bil köp är väldigt fel och väldigt tidstypikt. Vi tenderar mer och mer att betrakta saker som förbruknings artiklar. Bilen varar 10 år sen ska den skrotas eller säljas till någon mindre bemedlad. Men båt välden har inte hängt med i denna syselsättningsskapande utveckling Båtar vårdas. Min båt är från 1978 jag har ägt den i 10 år jag köpte den för 150000 kr. Jag har under dessa 10 år lagt ner ca 200000 tusen på den och har gennom detta vårdat båten så att jag kan få igen inte allt jag lagt ner på den men en hel del. Om någon gjort samma med sin bil hade den säkert varat i 30 år och bilindustrin hade gått på knä. Båt industrin går inte bra och har väll aldrig gått bra. Så vill vi ha en vital industri så köpp och släng eller ska vi undehålla och vårda och ha en indusri som går på knä. Jobb eller en frisk miljö. Det är ditt val.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag köpte min 35 år gamla båt helt oprutad bara för att jag blev helt kär i den! I efterhand så har jag fattat att killen som sålde den nog hade satt en prutmån...

Jag ser inte båten som en investering pengamässigt. Jag har hittat min drömbåt och kommer nog att lägga ner massor av pengar på att förbättra den utan någon chans att få igen pengarna om jag säljer den. Men jag ska ju aldrig sälja den så vad spelar det för roll :-)

Dessutom så tycker jag att äldre plastbåtar är snyggare än de nyare som ofta har rak för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker du köpte båten av helt rätt andledning. Man ska köpa det man gillar Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...