Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
grondahl2

Båttips sökes

Rekommendera Poster

Hej

Säkert en tjatig frga, men ställer den ändå. Är total nybörjare med en flickvän som seglat triss och andra småbåtar för 20 år sedan. Vi funderar på segelbåt och jag blir alldeles rörig i huvudet efter att kollat blocket mm.

Det jag letar efter är bästa köp för max 150 000:- där prioordningen är

1.komfort för ca 3-5 pers, (ska användas för semester segling)

2 Lättseglad nog för amatörer och gamla kunskaper, men även säker och tål att växa med ett tag iaf. 

3. Seglingsegenskaper     

Tacksam för hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Hej, det finns en sajt som heter sailguide.com där du kan söka på storlek och där du kan läsa ägaromdömen av lika båtars egenskaper. Finns säkert en liknande här oxå, men sailguide är mer komplett.

Mitt förslag på båt i den prisklassen är en Compis 28, eller kanske en Albin Scampi som man kan få för de pengarna om man har tur.

Viserligen handlar det om båtar från 70-talet men du hittar inga nyare för 150,000:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte fundera på en Maxi 77? Då behöver du inte lägga upp så många slantar för att uppnå det du vill. Få båtar som har så stora utrymmen under däck, tål mycket vind och kul att segla LYS 1.03. Lägg ner lite pengar på att uppgradera det du vill ha ombord och fortfarande få en hel del över. Nyfiken? Kolla på min Hemsida så förstår du vad jag menar

//Stickan

post-14058-1394235830,9626_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är ju att 77:orna är så billiga att du och flickvännen kan köpa varsin och sedan ordna matchrace mot varandra! ;-)

Det finns hur många båtar som helst inom den ramen du beskriver!
Tipset om Sailguide är nog det bästa du kan få.
Eller kolla på typ Blocket. Dyker det upp en båt som verkar intressant kan du snabbt läsa på om båttypen.
Snöa inte in dig på en båttyp, hitta ett fint exemplar istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...