Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
CalleN

Stålpropeller - 3 eller 4 blad?

Rekommendera Poster

Hej,

Ska byta ut min aluprop mot en i stål och undrar lite vilken man ska välja. Jag står mellan dessa 2;

 

4-bladig för 5490:- http://www.drev.se/ProductPopup.aspx?filename=turbo22_109.jpg

3-bladig för 3995:- http://www.drev.se/ProductPopup.aspx?filename=Advantage_763.jpg

Båda finns att läsa mer om på www.drev.se under propellrar, drev, alpha 1.

 

Jag har en 23-fots daycruiser med en Mercruiser 5.0MPI (260hk), den väger 1700kg varvar idag 5000rpm med en 21 aluprop.

Vilken prop ska jag välja och med vilken stigning? Det jag är ute efter är bättre marschfart, mindre förbrukning, bättre grep och högre tophastighet.

Har ni andra förslag tar jag gärna emot dom också!

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag kan svara dej rätt bra på detta eftersom jag testat bägge dessa propellrar minst sagt ordenligt under lång tid och har ungefär lika stor båt som du. Har även testat dessa på Ryds 23 och Flipper 700... En 4-bladig är normalt bättre på allt utom toppfart.. Där kan man tappa ett par knop.. Så ska man åka fort på topp och vill ha ut absolut max så är det 3-blad som gäller..
Men 4-blad ger bättre acc, bättre stabilitet, du kan trimma ut mer och svänga utan att det kaviterar, d.v.s blåser luft.. 4-blad ger mindre vibrationer och mindre ljud än 3..
Högre marschfart på samma varvtal och därmed lägre bränsleförbrukning.. 
Med 4-blad så kan du dra av farten mer utan att aktern sätter sej t.ex när du möter svall och när man sen drar på igen så går det lättare än med 3-blad... I låg fart när du ska t.ex ska in mellan bommar och kanske behöver backa, då är det skillnad.. Med 4-blad händer det nåt när du svänger, även när du backar, du kan svänga åt bägge håll, det funkar inget vidare med 3-blad för då går båten i princip rakt bakåt när du svänger åt ena hållet.. Så är du inte ute efter absolut max toppfart är mitt tips.. Absolut 4-blad!!



Senast ändrad av Micke_Se | 26 mars 2009 | 20:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Stod inför samma dilemma som du gör nu. Köpte mig en ny propp hos drev.se förra sommaren, en fyrbladig rostfri 22. Har en 20 fots DC med en 350EFI motor. Testade med en 3-bladig först men bestämde mig sedan för den 4-bladiga, tack vara en jämnare gång. Jag fick testa propp hos drev.se, började med 20 men 22 visade sig passa min båt och motor bäst.

Skillnaden mellan stål och aluminium är stor, nu när jag har båda är det lätt att byta och visst är det skillnad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det väldigt stor skillnad på vibrationerna? Hur är det med marschvarvet, hur mycket minska det? Hur mycket ökar acc, är det stor skillnad?

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...