Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Apollo11

Vilken GPS ska man välja?

Rekommendera Poster

Har funderingar på att införskaffa en GPS men ju mer jag läser desto mera villrådig blir man. Från början var jag ute efter en GPS för bilen, båten och skogspromenader (svampletning) men när man börjar läsa artiklar så får man lust att lägga till pengar och köpa en kartplotter. Är kartplottern något man utnyttjar även efter första tiden eller är en handgps att rekommendera? Vad rekommenderar ni? Handburen? Kartplotter? GPS m h a en Palm? GPS-puck till PC? Fabrikat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man kartplotter så utnyttjar man den, fast man måste fråga sig om man tycker det är värt det. Det är ju en förhållandevis dyr och icke-flexibel lösning. Har man ingen GPS alls skulle jag nog ändå först satsa på handuren. Det är relativt billigt och man får en pryl som är användbar till annat än båten. Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, var i samma situation som du, har en HT-båt 5,50. Jag köpte en Garmin 72 (handburen) och knappade in de luriga grunden runtomkring med en larmradie 30 m. Använder den som komplement till sjökorten, samt mätning av fart/distans. Fungerar perfekt med batteri/cigg-kabel. Totalt under 2000 pix. Vattentät flyter! GPS i PDA kanske funkar i bilen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen tycker jag att man kommer väldigt långt med en enkel handhållen GPS. Dom är dessutom såpass billiga att om man efter ett tag känner att man skulle vilja ha mer funktioner så kan man ha kvar hand-GPS:en som backupmaskin för ökad trygghet utan att känna att man slängt pengar i sjön. Väljer du ändå att köpa någon form av kartplotter så är min spaning att då ska man köpa ordentligt. Att investera i någon form av handhållen apparat med kartmöjlighet blir marginellt billigare än att köpa en bra fastmonterad variant med typ 5-tums skärm. Det är frestande att välja något datorbaserat alternativ (antingen laptop eller handdator), men dom är rätt fuktkänsliga, och dessutom tenderar det att bli en stor mängd kabel som är lätt att trassla till, och som har en tendens att börja glappa när man som minst vill det. Läsbarheten i solljus brukar också vara rätt kass på sådana skärmar, och man vill ju kunna ha kartorna vid förarplatsen/i sittbrunnen, inte nere i ruffen. Såvida man inte brukar packa bilatlasen i baggageluckan :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK! Det lutar alltså åt en handburen, har ni något fabrikat/modell att rekommendera? Det bör ju vara en fukttålig modell med bra noggrannhet max 3000kr eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK! De är likvärdig funktionsmässigt men har någon synpunkter vad det gäller handhavandet ex. Klumpig? Rörig meny? Bra knappar? Display monochrome/färg? OK att när man vill ansluta den till PC? Tacksam för alla synpunkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Magellan och Garmin är ju dom stora tillverkarna på marknaden, och om det är enkelt handhållet du bestämt dig för så är ju Garmin GPS 72 och Magellan Sportrak modellerna för dig. Bägge är monokroma, har alla nödvändiga funktioner, och är väl ungefär lika lätta att lära sig även om jag tycker Garmin-modellen är lite enklare att förstå. Garmin-apparaten betydligt billigare tillbehör, och är lättare att hitta PC-program som pratar med. (Bägge fungerar för att skicka data till PC, men ska man ladda rutter och waypoints -till- apparaten så är det fler program som kan prata med Garmin.) Magellan-apparaten har strået vassare antenn, men ska man ha den i båten är det inte stor skillnad mellan 72:an och Sportraken i det avseendet i praktiken. Det är mer i tät lövskog och i stan man märker skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bade 72 och SporTrack har quad helix antenner av samma typ, sa om det ar nagon skillnad torde den vara sa liten att den inte ar markbar i praktiken. Lagger man till nagra hundralappar sa far man en Garmin 76, som man kan koppla in extern antenn till, om man tycker det skulle behovas. Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Henrik

Garmin har en plotter som heter 276c och den fungerar både i bilen och båten. Dessutom är den batteridriven så man kan ta med den i skogen om man vill det. Själv har jag precis skaffat en Garmin 172c för montage i båt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade som sagt satsat på en Garmin 72. Enkel och basic. Samt att nya modeller kommit så du får GPS:en, en cigg-kabel och båt-hållare i ett Marin-kit för under 2000:-.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej tack för alla tips, vet inte om jag blev så mycket klokare mer än att det finns många likvärdiga GPS. Det lutar dock åt en handburen som jag kan koppla till en PC och inte allt för dyr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör en handhållen garmin som jag kopplar till min PC och har Fugawi (sjökortsprogram) på. De flesta GPS går att koppla till till en dator, GPS:en skickar data till datorn via NMEA kod genom vanlig RS-232 kabel, för det mesta handlar detta om att programmet på datorn ska klara av det. Nogrannheten på GPS:en består till största delen av hur många satelliter som terminalen har kontakt med. Alltså en bra GPS har en bra mottagarenhet som kan ta emot de enormt svaga signaler som satelliten skickar ut. På länken http://swepos.lmv.lm.se/pre/in.asp så kan ni själv göra en satellitprediktion, alltså se hur många satelliter som är synliga för GPS:en. En annan sak som påverkar hur pass bra noggrannhet man får är hur bra sjökortena i datorn stämmer överens med vad GPS:en ger för värden, vanligast för oss i Sverige är WGS 84 som beräkningssystem, känner ni säkert igen från sjökorten, ett annat vanligt är RT90, ställer man in GPS och sjökortsprogram fel i överförningen av NMEA så kommer en felposition erhållas. Trots detta så stämmer inte alltid beräkningsmodellerna med verkligheten och satelliterna befinner sig ur position. För att säkerställa att man alltid får en nogrann position så kan man prenumerera på DGPS; Differential GPS. Det är helt enkelt ett antal landstationer, som positionen är exakt positionerad med triangulering, som tar emot GPS signaler för ett antal satelliter och skickar sedan ut en rättning med radio till alla närliggande GPS terminaler, smart va! mvh // Systemtekniker Lundin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...