Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
iatoaon

Gelcoat spackel eller Gelcoat filler?

Rekommendera Poster

Hej,

Hur avgör man om man behöver använda Gelcoat spackel eller Gelcoat filler?
Har köpt Gelcoat spackel men via en annan tråd insåg jag att det finns en filler också som verkar betydligt smidigare att använda.

Hålen vi ska reparera är max 1-2 mm djupa och max 1 cm i diameter. Funkar det med fillern då?

Främsta anledningen att jag frågar är att arbetstempen för spacklet oroar mig. Vi ska ha båten i sjön 19 april och innan dess är det inte troligt att dygnstempen är 15 grader vilket enligt intruktionerna krävs.

Tacksam för svar!

MVH
Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vet inte om jag är helt fel ute, men rent spontant känns det som om att spackel är att föredra i det fallet, eftersom du inte har så djupa hål att fylla... En filler är för djupare grejer har jag för mig... Men som sagt: Jag kanske hoppar i helt galen tunna här... Men jag hade iaf använt spackel före filler i ovanstående läge...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt produktinformationen är det precis tvärtom? Fillern är för mindre skador (repor osv) och spacklet för större skador (alternativt djupare).

Fillern härdar på 10 minuter och är enkomponents. Spackelt är två komponents och härdar på 6 timmar men kräver då 15-20 grader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehehehe... ja du ser själv vad rätt jag hade (eller inte...Skäms)

Men som jag skrev: Rent logiskt så hade åminstone jag använt spackel, för att jämna ut små repor, sprickor o s v med... och en filler för att -som jag läser det- fylla upp exempelvis ett hål...

Men men: det går inte att ha rätt jämt... om jag ens har det någon gång...Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gelcoatspackel är vad jag brukar använda till sådana småskador, lättjobbat och finns i mängder av nyanser.

Men filler funkar säkerligen lika bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...