Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
tobbz

Vilken knop är den bästa för endamålet ?

Rekommendera Poster

Skall ligga på akterboj denna säsong, den första också för den delen.

Kravet är en MERX hake vilket jag har införskaffat.

Min idé är att ha 2 st tampar en till varje knap och som jag fäster i MERX haken med en pålstek på varje tamp.

Båten i sig väger ca 600 kg, Har ni andra förslag på hur eller vilken som är den bästa infästningen för att det skall hålla och fungera bra ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder också merxhake. Kör dock en annan variant. Har 2 linor med splitsade öglor dragna igenom merxhaken och genom sig själva. Blir lite trångt i haköglan, men det lossnar aldrig.  I aktern på båten kör jag utan öglor. Surrar runt knaparna och avslutar ev med några halvslag kring egen part. Med lösa linor i aktern är det lättare att kompensera för hög/lågvatten, efterspänna osv. Tycker jag... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där skulle jag slå ner på vid inspektionen efter sjösättningarna.  Så här ska det vara i vår hamn:

Två linor från båt mot boj.  I linornas ändar ska det vara insplitsad kaus.  De båda kausen fästs i merxhake eller handy duck med schackel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, då kanske det är  bäst att göra som du sa, trä den splistade öglan genom haken och resten av tampen igenom sen surra runt knapet.

Man kanske kan göra en sådan om man vill ha en ögla och trä igenom knapet ?

Överhandsknop med ögla

post-10003906-1394235828,9068_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Linan nöts av, åk till Watski eller annan butik å be den splitsa in ett kaus istället. Håller längre så det lönar sig. Kostar inte många 10 or heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, det nöts av, och fort går det.  Det finns färdiga linor med insplitsad kaus att köpa, inte så farligt dyra är de heller.  Och att splisa in själv är inte så svårt som man skulle kunna tro, och stolt är man när det är klart Glad Så inga knutna linor, och inga skarvade linor heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns bra och billiga treslagna sådana på Clas Ohlson.
När jag låg med boj i aktern hade jag en fast lina och en med Merxhake. Den fasta lossade jag innan jag kastade loss och knöt i bryggan, tvärt om vid tilläggning, och drog mig sedan ut i linan med Merxhaken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, men det som är så förbannat svårt att veta är ju isf vart man ska splitsa in kausen.
Med tanke på att vi har aldrig legat vid denna bojen innan och avståndet vet vi inte.

Så det blir ju lite meck att först åka dit och mäta upp avstånd med mera och sedan lägga dit en provisorisk förtöjning för att sedan åka in till stan igen och fixa dom permanenta tamparna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer, sålänge repet är 3-slaget. Om det är flätat är det lite svårare...

Om man ska splista själv skulle jag starkt rekommendera att man tränar lite före om man inte har någon erfarenhet innan.

Jag har själv i ett par år splitsat och stoppat linorna själv, men det är lite pill såklart. :)

MvH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Linornas längd har ingen betydelse, du lägger lu till med dem runt båtens knapar.  Vill du ha fasta öglor så blir det till att splitsa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför mådte du åka in till stan?

Splitsa kan du göra sittandes i båten. Det är ganska enkelt. 5 instick på nylon. Det svåra är att börja om man vill att det skall se snyggt ut. http://www.teamtorskarna.se/splits.htm

Jag hade en arbetskompis som hade en otrolig förbindelse mellan ögat och näven - allt han gjorde blev perfekt. Som pensionär är han fleralldig Svensk mästare i knivtillverkning. Han sa alltid;han splitsar dåligt, men han rullar gott. Om splitsen inte blir så snygg hjälper det mycket att rulla den tex mellan skosulan och durken.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...