Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
yonkas

Båtpendla bränsleffektivt idéer sökes!

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har 20 km till mitt jobb sjövägen och 40 km landväg genom köer och morgontrafik. Rätt enkel matematik. Nu till uppgiften: Hjälp mig hitta den mest bränsleeffektiva farkosten på marknaden. Det ska gå att köpa en sån i vår så forskningsprojekt räknas inte.

Här följer lite data:

Sträcka: 40 km
Maxförbrukning: 10 liter
Hastighet ca: 25-30 knop
Budget 70' kr max 100' kr

Så vilken typ av båt ska jag titta på? Motor? 2takt-4takt, storlek?

Komfort är inte så viktigt. Jag åker gärna vattenskoter till jobbet om det visar sig att den tar sig fram bränslesnålt.

Drömmer om en Rib Unlimited som tydligen har ett grymt bra skrov.

Så kör hårt, vad tror ni?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får väl skiva om (sjö)vägen går via skyddade skogssjöar eller mellan öarna på öppet hav !!! Hur mycket blåser det och hur stora kan vågorna bli ??

Eftersom du efterlyser bränsleförbuking på under 0,45 liter/dM så lättdriven flattbotnad båt under 5 meter med 30-40 hk fyrtaktsmotorn skulle kunna vara svaret. Men då kan du inte köra via öppet hav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra poäng. Sträckan är mellan Vaxholm och Södermalm. Innerskärgård som är rätt choppy. Småvågor från alla håll och sällan stiltje. Inga skyddsområden däremot vissa hastighetsreglerade sträckor.

Tack för svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg förbrukning är inget som satsats på inom motorbåtsbranschen. Troligen för liten marknad då de flesta vill ta last och flera passagerare.

Du får nog sno ihop nåt eget.

Jag skulle allvarligt ta mei en titt på bärplansprincipen som kan ge lågt motstånd. Även segelbåtar kan fås att gå i 20 knop med små båtar.

Med en 10-hästare fyrtakt borde det bli rätt låg förbrukning med en person och lättaste båt, t.ex en gummibåt med bärplan under. Med höjd på bärplanen slipper du också de små hoppiga vågorna. Någon form av höjdroder vore kul att experimentera med. Dvs vridbara vingar som skulle kunna reglera höjden. Högre vågor så drar man upp den i högsta läge.

Spännande resa till jobbet varje dag! Störthjälm, dödmansgrepp och livlina föreslås.

MC-hjälm har jag faktiskt använt vid förflyttning av båt på tidig vår med nollgradigt. Skönt med integralhjälm mot kalla fartvinden.

Om man får båten att gå med 25 knop med tio hästar klarar du dig nog på en femtilapp till jobbet (gissning).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja en 5- 5,5 meters ribb med 40-50 hästars fytaktare borde väl ine surpla i sig så mycket! kul är det också, kanske inte ryms i din budget iofs.

Skrev du inte 20 km? det är ju ungefär 11 distans en ribb borde inte dra mer än 0.6- 0.7 liter nm vilket gör 6.6- 7.7 liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag antydde så skulle jag överväga att utveckla konceptet lite. För att klara den låga  bränsleförbrukningen blir det per definition en rätt liten båt och färden kommer nog vissa dagar bli allt annat än angenäm. Garanterat kul första dagarna, men sen tror jag man tröttnar rätt fort. Kanske heller ingen båt som duger till att packa med familjen eller vännerna för en tur ut till ytterskärgården.

Om jag vore som du skulle jag satsa på en så stor och mer allsidig styrpulpetare med fyrtaktsmotor som du kan få för pengarna, acceptera en högre förbrukning men heller inte köra varje dag. Spara båtåkandet till de riktigt fina dagarna och njut då av resan och lyckan över att ha möjlighet att åka egen båt till jobbet, övriga dagar tar du med fördel Waxholmsbåten eller bussen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp en vattenskoter utan kompressor. tex Yamaha FX160HO toppar ca 55knop men läger du den i 25-30knop så går den mycket snålt den drar undefär en 0,4L/distans i dessa farter och ca 1 liter om man buskör ock leker på vågor mm. går tort och fint i sjön om det inte blåser riktigt mycket. Har bra stuvfack och jag vet att den rymms i din budget om du köper en ett år gammal.

En sån och ett kitt med bra kläder så du inte fryser tror jag är det optimala färdmedlet. den enda nakdelen jag ser är att den är stöldbegärlig men det finns fina spårsystem idag som du kan ta till hjälp.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte vara en tråkmåns, men fartbegränsningssträckorna (12 knop Vaxholm-Tynningö och Djurgården-Nybroviken/Slussen) gör att bränsleförbrukningen ökar ganska rejält. Såvida du inte kör i deplacerande fart, men då springer tiden iväg istället... Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är väl det bästa alternativet ändå.  Dessutom dyker ytterligare ett problem upp, var ska du lägga båten på Södermalm?  Utanför slussarna finns bara förhyrda kajer och orkar du vänta på slussning och betala för det så väntar låsta båtklubbar i Mälaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Jo, Vaxholmsbåtarna är skitbra. Tar lite lång tid bara men de kommer jag definitivt använda.

Båtplats är inget problem eftersom det finns via jobbet. Lägger till 100 m från kontoret vid Hammarby Sjöstad.

Hastighetsbegränsningarna är ju lite tråkiga. En viktig aspekt att ta in.

Var inne på vatteskoter ett tag men insåg efter att ha snackat med lite folk att det egentligen mest är en skön idé. Omsatt i praktiken blir det en blöt, jobbig, bränsletörstig och stöldbegärlig historia.

Bollar nu med följande alternativ:

En enskrovsbåt med 24° V-botten som Hydrolift T17/T20 eller Rib Unlimited 600. Går att få beg för ca: 100-150 SEK. Lite väl pricey för mig men däremot bra andrahandsvärde.
http://www.hydroline.se/MARINE/index-marine.html
http://www.ribunlimited.se/menu,1271,1318,page,1318.html

 

En mindre katamaran: KAR-marine RC 4,3 eller Gocat. De är relativt billiga. De hävdar att de är extremt sjödugliga och bränsleeffektiva. Lite barnsliga kan jag tycka. Men rätt balla också. Rätt sugen...

http://kar-marine.com/?sajt=batmodeller_zoom&id=5&page=7
http://www.gocat.se/#

Eller ett hemmabygge. Googlade lite på bärplansbåtar men det fanns bara några ryska modeller som sattes i produktion under sovjettiden. Volga 70 heter de. De verkar vara svåra att hitta på blocket...

Andra idéer mottages gärna.

/vaxholm-sjöstaden

 



Senast ändrad av yonkas | 27 mars 2009 | 17:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite tråkigt,  men en ca 5.50m mittkabinsbåt med runt 60-70hk fyrtakt kanske kan vara något.  Blir säkert lite skumpigt med tanke på hur vågorna är i dom områden du kommer att åka (njurbälte på), men smidigt, blir inte så påverkad av vädret, lättskött modell och relativt biligt med bensin.  Man brukar ju kunna öppna upp dom båtarna ganska bra om vädret är bra och stänga när det är dåligt.

 

Annars kan det vara om med en Smuggler 21 HT, Fjordling eller något i den stilen, om du kan hitta en med relativt modern motor på.  Kan bli lite knepigt att hitta ett bra exemplar dock.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bygg en Sneakeasy! En väldigt speciell båt med linjer från forntiden 8,10 meter lång men bara 1,4 meter bred och platt botten ger fenomenal bränleekonmi. Här finns lite info: Sneakeasyhemsida

Versionen med step chine skall tydligen vara bättre när det går fort och i lite vågor.

Versionen man bör bygga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär gjorde jag för att slippa sitta i köer och skit...

Jag har* bara* 22 km till jobbet (i centrala Göteborg) med bil landvägen.
Tar dock en timme eller mer om jag åker hemifrån 7:30, men bara 25 minuter om jag åker hemifrån 8:30 och i stort sett samma tidsvinst åt andra hållet.

Så, jag har helt enkelt förskjutit min arbetstid en timme och tjänar ungefär en timme/dag i restid...som sedan slösas bort på att sitta på forumet och skriva dumheter Flört ...



Senast ändrad av Gunnar_ | 27 mars 2009 | 18:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv ligger jag med båten i Mälaren, och de gånger jag varje säsong åker ut i skärgården, är det sträckan Stockholm - Vaxholm jag bävar för.  Mängder av båtar i olika hastigheter, många skärgårdsbåtar i full fart utan hänsyn som struntar i både fartbegränsningar och väjningsregler.  Möter eller passeras man av båtarna Dalarö, Sandhamn eller Söderarm, hamnar man i rena krondiket.  Att åka den sträckan två gånger om dagen låter som en mardröm för mig Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha. Ja. Men att sitta i bilköer vid Täby och karolinska är ju inte heller nån helagörande erfaranhet.

Det finns säkert hundra skäl till att inte ta sjövägen till jobbet mellan vaxholm och Hammarby Sjöstad. Men det är inte den frågan som ska utrönas här utan: vilken är den mest ultimata farkosten att färdas den sträckan bränslesnålt och relativt snabbt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett exempel på ett köp som nog platsar.

Jag har själv haft en sådan och använt som vinterbåt.

http://www.blocket.se/vi/20852185.htm?ca=11_s

Den behöver inte mer än 30-40 hk, den gör minst 30 knop med en 40-hästare. Eftersom den har hardtop är den OK även i regn och iskyla. Den är uråldrig och inte stödbegärlig. Enda nackdelen är att den går lite hårt i sjön då dess V-botten inte är lika skarp som på nyare båtar. Men det ger bra bränsleekonomi. Dessutom kan man förtöja i fören via luckan till fördäck även då det är isigt och halt att gå på däck.

Med gammal tvåtaktare som är lite överstark och körd på halvgas kan nog bränsleekonomin vara OK i förhållande till kapitalkostnaden.

Provkör en sån, jag tror aldrig du kommer att hitta något som ger mer nytta för pengarna än en sån....garanterat!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du skall åka åretrunt men annars e ju en akterhyttad båt mycket smidig med 50-70hk på o då e du ju inte lika väderberoende eftersom det är hytt samt att du kan få upp lite värme i båten om du åker vintertid :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart killen inte jobbar året runt.

Han jobbar bara 2 timmar i veckan på AMF, mars till augusti.

Men lönen på 4 mille har börjat tryta då han lägger för mycket pengar på hairdoin´ och stureplan.
Allvarligt en kille med en budget på max 100´ som bor i Vaxholm. Snacka om TrollCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glad

Hahahah

Ring du Hasse. Vaxholm-Hammarby Sjöstad i en Cresent 418 HT.

Snackade vi inte RIB UNLIMITED i början av tråden (visserligen en önskedröm) men du vet ju uppenbarligen en del om vassa båtar. Hur kan du då skriva att 418 HT är ett aletrnativ??

Lägg ned och köp en Anytec 750 SP det är ändå det du kommer att skriva i slutändenTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I wish.

Hade jag uppfyllt fördomsprofilen hade jag köpt en överriggad RIB imorgon och en sån där kombinerad väst/flytväst och slutat hänga på Maringuiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att det är en rå men hjärtlig ton du har och inte dryg, full och sarkastisk.

Jo men vafan. Helt ärligt. Den där crescenten kanske visst är vad det måste bli i slutändan när det visar sig att:
1. jag kan inte åka fortare än 12 knop pga hastighetsregler och annan skit
2. en bränslesnål båt är bara en illusion
3. man kommer bara palla åka båt till jobbet 10 ggr per säsong.
men innan jag väljer en sån ska jag ha gått genom andra roligare möjligheter.

Då står man inför valet att välja en svennebåt som gör jobbet för småpengar eller chansa på att nån dyrare levererar så stor bränsleförbrukningsskillnad så att det är värt att lägga 70 papp mer på en sån.

Den där anytec såg mest tung och dyr ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta det för vad det är yonkasFlört

Rå men hjärtlig!!

Lycka till med båtval..men erkänn en go´ bil med bra morgonradio så klarar man en bilkö.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så farligt en vanlig vardag morgon/eftermiddag. Men jag drar mig också för att gå den vägen på helgerna sommartid med min lilla femmetersbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...