Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Maroska

Rep av Mercury 35

Rekommendera Poster

Kan någon ge tips på hur man kan få isär drivaxeln på 20år gammal Mercury 35 Hp som aldrig varit isärtagen. måste få bort växelhuset eftersom axeln ör Fram/Back gått av i riggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Få isär drivaxeln..? Det sitter skruvar som håller fast växelhuset, skruva bort dessa och lirka/bryt bort växelhuset lite försiktigt. Men sen sitter det oftast en skruv bakom en liten lucka på sidan av riggen som axeln/pinnen till växeln. Det är inte bara den skruven som ramlat dän..? Men hur som helst så får du bort den skruven så åker hela växelhuset och drivaxeln ut..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det så här, inga luckor o pinnar o skruvar för att lösgöra växelstången på mercury 35,i dit fall så har med största sannolikhet drivaxeln rostat fast i vevaxeln vanligt på äldre mercury,försök att slå in kilar mellan rigg o växelhuset går ej det så finns en lösning till det är att såga upp et hål i riggen o skära av drivaxeln,men de är knappast lönt att laga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att byta växelstången måste du demontera motorblocket från riggen lika jäkligt om drivaxeln har rostat fast i vevaxeln ,växelstången har väl rostat av kan jag tänka mig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

borra ett hål i riggen så du kommer åt med don elller slaghammare. Be en polare snurra på sväng hjulet samtidigt som du får drivaxeln att vibrera och lossna  genom att knacka på axeln genom hålet. Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset. Det var min sista plan också. Borrar man ett hål kan man ju för söka få in rostolja så kanske det hjälper till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lyckats med kilar,rostolja och kylspray(Finns på biltema) men var försiktig när du driver in kilarna, har hänt mej att aluminiumen spricker om man blir för hårdhänt...

/Leif

Tips: www.glasfiberklassiker.se   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...