Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Pike1979

Honda BF50 -98

Rekommendera Poster

Problem!

Jag har ett återkommande problem som dyker upp på våra fisketurer. Trots att motorn är välservad med stift, bränslefilter och allmän översyn, dör motorn vid tomgång. Tomgången är justerad så att den ligger i rätt intervall. När motorn väl stannat, är den svårstartad och trög att få igång. Förgasarna har varit nerplockade och man har tittat på den hos en aukt. honda verkstad. Tyvärr kan detta problem komma och gå och skapar fundering och frustration. Någon därute i stugorna som känner igen sig eller kan ge tips?

Drömmer mig bort och vaknar med en insprutare i min famn :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Är inte så säker på att du har ogöra med ett mekansikt eller bränslerellaterat problem. Men något av d svåraste som finns är att ge en diagnos på ett problem som kommer och går och som man själv inte kan studera irl så att säga.. Hade förr en 4-takt Mariner med liknande sjuka, dock var d mer från än till om man säger som så.. D var ett elektroniskt problem i vad dom kallar styrbox. I min värld heter d tändbox men skit samma. Den hade ungefär samma symtom, fast kunde resultera i helt död maskin under gång.

Efter boxbytet så gick den fint, men d finns nog ingen maskin i världen som varigt så jävlig som den. Byta väl d mesta innan jag blev trött på skrotet och bytte bort det.. Därav erfarenheten av mer eller mindre lustiga problem.. Efter som proffs har kollat igenom bränslesytemet finns bara 2 saker till o göra, spåra på elektronisk väg samt ta ett kompprov om d inte redan är gjort..

Och sluterligen Lycka till

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur går maskin på fullvarv? Som en klocka gissar jag...

Vi hade (har) samma problem på en mercury, 95a 50hp. 4t. Nu har vi sålt motorn, men gissningen är skit i förgaseren/na. Det var iallfall diagnosen på våran.

Plocka ner en gång till om du har lust, annars skit i det. Har du ett extra bränslefilter innan motorn? Vi satte dit ett när felet uppdagades. Och felet blev aldrig värre efter det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen :)

Det får väl bli att plocka ner allt en sista gång och se om man kan hitta en lösning. Får lägga in Trossen på snabbvalsknapp så man i alla fall kan ta sig hem :)

Ta det lugnt därute!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla med någon som har en ultraljudstvätt för rengöring av förgasarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...