Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Knoparn

Bergslagskanalen ?

Rekommendera Poster

Hej,

Någon här som har tagit en tur på Bergslagskanalen (Karlskoga-Filipstad) eller som kanske har båt inom sjösystemet?

Funderar på att åka kanalen en helg i sommar. Tanken är att börja i Karlskoga eller Filipstad, åka huvudleden och sedan traila båten hem. Är det en lagom tur på 2 dagar? Tips på sovplats/er efter vägen(gärna bra naturhamnar)? Något man inte bör missa etc?

Mvh
Knoparn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, har båten i Storfors, ungefär mitt i kanalen. 2 dagar låter nästan lite lite, du kan nog sätta av 3 eller 4, finns en hel del att utforska. Nu åker jag mest i södra delen, men kan lägga upp lite tips på bra övernattningsställen o naturhamnar. Ber att få återkomma när jag har bättre med tid!

//T.

Kom på att min avatar är från Gransundet, syd om Öjevettern, mycket bra plats för övernattning, väderskydd, grillplats etc!

Senast ändrad av ThomasS | 25 mars 2009 | 18:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh, kul. Återkom gärna med fler tips.
Har beställt hem kartor, farledsbeskrivning etc. ifrån hemsidan. Har normalt min båt i Vänern...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK,provar att lägga in en bild, får se om det funkar.

Som jag skrev så har jag bara ställen söder om Bjurbäcken att bjuda på, här kommer några:

Bjurbäckens slussar, fint att övernatta, populärt ställe!

post-6639-1394235828,9388_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller varför inte Storfors hamn, gästbrygga, vatten, el, toatömning, bunkring av livs o andra nödvändiga attiraljer inom bekvämt gångavstånd.

post-6639-1394235829,0556_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gransundet....fint ställe att ligga en natt eller ett par på. Tillhör Sjöändans Båtklubb, men helt OK att ligga där. Dass, grillplats bl a.

post-6639-1394235829,1775_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen ett par naturhamnar...först Korpholmarna i Ullvettern.

(Ullvettern är den sjö som har mest av klipphällar, det finns alltså många fina naturhamnar här!)

post-6639-1394235829,228_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Barudden, fint ställe o populärt. Ligger strax norr om Smedstorpssundets utlopp från Ullvettern.

(Bilden tagen från bryggan vid sommarstället)

post-6639-1394235829,2867_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var lie att välja på. Det finns ramp i Karlskoga, men den är låst. Storfors har annars en öppen ramp som är bra (bild).

Lycka till i sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar! Fina sommarkort, nu längtar man än mer ;)

Du har nog rätt får nog räkna in ytterligare någon dag för en mer behaglig resa. Vill ju inte stressa fram eller få otåliga barn i båten. Finns det några bra barnvänliga badplatser efter vägen? Känner till Lunedet men inte så mycket mer. Lungsund verkar det finnas en badplats enligt kartan, är den bra?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en del riktigt fina badstränder förutom dom du nämnt, jag tror jag ska försöka pricka in på en karta o lägga ut så ser du själv! Återkommer..
//T.

efit: Kom på att du frågade om Lungsund, den är helt OK...passa på o prova käket där, ..mmm..

Senast ändrad av ThomasS | 26 mars 2009 | 20:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ska vi se..Har markerat på kartan över Ullvettern lite naturhamnar och badplatser. Faktum är att det är Ullvettern som gäller i första hand för sådant, där finns klippor, sandstränder etc. I dom andra sjöarna är det lite mer tunnsått.

Gröna pilar/siffror är bad, röda naturhamnar. Dea gröna 1:an, Södra, är klart bästa badet. Röda 5:an är Korpholmarna, röda 6:an är Barudden.

Du vet om att det finns sjökort att köpa, t ex i Lungsund (Sporthotellet vid badet)?

F-n vad dåliga bilderna blir. PM:a mig så kan du få mer info den vägen istället!

Senast ändrad av ThomasS | 27 mars 2009 | 13:59

post-6639-1394235837,9459_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till bergslags kanalen. Du har fått tipps på fina rast ställen, men det finns fler. Ullvettern är som sagt den största sjön och har mest naturhamnar, men också Frövettern och framförallt Alkvettern har en del att erbjuda. Lunedet har gästhamn och enklare resturang, samt finare resturang som är öppen på helger. I sjön Lonnen finns också KBMK's klubbholme.

Rampen i Karlskoga är som sagt låst, men det är inga problem om man kontaktar någon i klubben. Då kan man ju sova lite lugnare på sjön, när ekipaget står inlåst i hamnen. Kran finns med (3 ton). 

Själv  gör jag nog tvärtom och lyfter till Vänern för att sedan dra mig ner mot väskusten, Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Knoparn,

Jag har också min båt i Vänern i vanliga fall, men brukar traila runt lite och lägga i båten för dagsturer på olika ställen.
Har åkt Bergslagskanalen (utom sista biten Lunedet/Knappforsen - Karlskoga).
Kan verkligen rekommenderas. När jag har åkt så har jag lagt i min båt i Filipstad men även i Storfors, se bilder nedan var ramperna är. Det finns även en ramp i Nykroppa så man kan sen ta prästbäcken ut i Daglösen och vidare. Rampen i Storfors är klart bäst tycker jag. Rampen i Filipstad har lite bullig asfalt och lite hål i asfalten också så man får se upp lite där men för mig funka det bra trots detta. Se även foto på rampen i Filipstad nedan.
Det var en fin artikel i Vi Båtägare om Bergslagskanalen för nåt år sen, kan nog skaffa en kopia av den artikeln om du vill.

Karta rampen i Filipstad/Daglösen - bild 1.

Lycka till!

/Bo

post-1495-1394235838,3689_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Foto rampen Filipstad - bild 2.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Karta ramp Nykroppa/Östersjön - bild 3.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Karta ramp Storfors - bild 4.

/Bo

post-1495-1394235838,5341_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen. Kommer du tidigt kan du hjälpa mig att sätta ut prickar.

Mvh

henrik

Sjöändans båtklubb

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tillbaka igen efter genomförd resa. Det bidde en fyra dagars resa från Lunedet(rampen ovan slussen), upp till slussarna vid Bjurbäcken och sedan tillbaka till Lunedet igen. Allt flöt på finfint. Efter vägen besökte vi bl.a. badplatsen vid Ökna, Korpholmarna, Storfors & Lungsund.

Några egna reflektioner:
- Ett exploaterat område, mycket sommarstugor. Vid nära på varje strand, udde eller berghäll fanns ett hus, på eller i närheten av.
- Mycket bra markerad farled. Tydlig utmärkning av grund i sjöar och sund, kändes tillslut väldigt säkert. Från att åkt efter sjökort så vändes det till nästan ren märkeskörning. Finns det något under ytan så är det nog utmärkt
- Många mycket trevligt vinkande personer, från både båtar och landkant.

Mvh
Knoparn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...