Zeeker 0 Postad 25 Mars , 2009 Hejsan, Är det någon som vet hur väl Gelcoat Filler färgen stämmer överens med den vita färgen på en nästan ny Örnvik? (-06) Har lite smått att lägga igen och fillern verkar smidig, men vill inte ha för stor färgskillnad... Har du andra tips på hur man smidigare lägger igen borrhål odyl så är det välkommet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 25 Mars , 2009 Det finns ju hur många olika nyanser på gelcoatfiller som helst, så det är nog omöjligt att svara på. Men alla har ju ett färgnummer så om du istället kollar vilket färgnummer som man använt på örnviken så kommer du att kunna köpa och få gelcoatspackel som har mycket liten färgskillnad, speciellt som du har en nästan ny båt som inte hunnit ändra färg pga väder och sol. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 25 Mars , 2009 Är båten så pass ny så borde väl Örnvik kunna tillhanda hålla rätt kulör(?). Den borde väl inte heller ha blekts så mycket av solen. Hur som helst bättre att laga än att inte göra det, anser jag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zeeker 0 Postad 25 Mars , 2009 Jag var nog lite otydlig... Jag köpte Plastic Paddings Gelcoat Filler och den står det bara vit på (vad jag hittar i alla fall) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 25 Mars , 2009 PP har normalt bara en färg och än en gång så tycker jag att du skall göra dig besväret att kolla färgnummret på din båt. Örnvik svarar på det !! Om du skall lägga tid och möda på att laga så kan du lika bra använda rätt färg så att det blir snyggt. Det finns små förpackningar i de vanligaster kulörerna hos de flesta handlare så det är inget konstigt. Kostar inte så mycket. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millerone 0 Postad 26 Mars , 2009 Gelcoat filler finns inte i flera kulörer som ovanstående skribent skriver. Utan den ingår i Plastic Paddings sortiment och finns i kulören 200-vit. 200-vit är förmodligen i vitaste laget för din Örnvik men hör med en återförsäljare så bör dom veta vilken kulör just din båt har. Sedan kan du köp Gelcoat-spackel som finns i de flesta kulörer. (definitivt den vita du söker) Sen är det bara att spackla och våtslipa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 26 Mars , 2009 Suck! Om du läser inlägget ovanför ditt eget så ser du att jag skriver just det du påpekar att PP bara har EN färg. Jag föreslår också precis som du att man bör ta reda på färgnummer för att köpa rätt lagnings gelcoat. Om du kallar det filler eller något annat är ju mer en semantisk fråga. Här på forumet används ju alla världens uttryck för gelcoatspackel. Men kontentan var precis exakt det du upprepar att köpa rätt kulör. Så vad tillförde du för nyhet? Per Senast ändrad av oceanis | 26 mars 2009 | 08:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser