CalleN 2 Postad 25 Mars , 2009 Skulle vilja installera silent choice på min Mercruiser 5.0MPI, någon som vet någon firma/privatperson som gör det mot betalning i Sthlm`s området? Någon som vet vad landar på med material, arbete, moms, osv? /C Senast ändrad av CalleN | 25 mars 2009 | 11:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 25 Mars , 2009 Tänk till innan. Har sett alltför många dränkta mororer med detta som fått baksug och fyllt upp cylindrarna med vatten. Skitviktigt att det är någon som vet vad han gör och som förstårsig på båten i vattenet med detta system. Skulle personligen aldrig installera detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 25 Mars , 2009 Hej & hå! Berätta vad som är faran med silent choice, det gäller väll att lägga utbloset tillräkligt högt om det ska vara raka rör!? Alt. Vad finns det ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 25 Mars , 2009 1. raka rör på en 5.0 liters motor känns lite fjuttigt. du kommer vara missnöjd med ljudet efter ett par repor. 7 liter och uppåt minst. 2. det finns rätt mycket skit och hemmabyggen (klåpare) på den här marknaden. Läckage runt spjällen (avgaser och vatten), skramlande spjäll, läckande avgaser när man valt att köra silent, har sett och hört det flera gånger, 3. det finns över huvudtaget inget att vinna på att köra med raka rör på en liten otrimmad v8, nä jag avråder bygget smuggler28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 26 Mars , 2009 Tillräckligt högt?? Med skorsten då, eller? Sjögång med aktersvall, otäta lock och en motor som misständer till vid startögonblicket sedan är det klart. Vidare så har jag sett ett gäng grabbar som höll på att sänka hela båten via de rakarören när dom satt bak allihopa och tog en pilsner och tyngde ner båten. Det finns många sätt att sabba en motor på genom detta om det är Händiga Sven som varit framme och skruvat. Om ett proffs gör det så minimeras risken till motorskador men vad är anledningen till att sätta dit raka rör på en 5,0 och riskera motorskador bara för att mullra lite och känna sig tuff i gästhamnen?? Töntigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 26 Mars , 2009 Satsar på en riktigt bra stålpropeller istället, men tack för tipsen! /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 26 Mars , 2009 Hej, Är det jag som förstår helt fel?!? Uppfattar som om han vill installera ett silent choice (istället för de raka rör han har). Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 26 Mars , 2009 hehe tja så kan det ju vara, lite otydligt där kanske. men svaren ovan tycker jag ändå är intressanta. satsa på att bygga ner avgaserna under vattnet med orginal/piratdelar. inga hemmabyggen på kritiska punkter. smuggler28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRayeller 18 Postad 12 September , 2009 Hallå eller! Många vet, alla säger och alla vet. Min erfarenhet är att inte ens de som jobbar med båtar vet vad de snackar om. ”Västkusten” Min fråga till dig är vad blir effektökningen på en 7,4L, 330hk, med raka rör? Märks det på bränsleåtgången? Varför hjälper inte raka rör på en mindre motor? Om man leder ner avgaserna ur de raka rören ner i vattnet via ett förlängningsrör och släpper ut avgaserna i höjd med skölden och botten på båten för att hålla nere ljudnivån, får man då samma effekt som endast raka rör? Den viktigaste frågan, Hur vet du detta? Har du hört eller ... ja du förstår nog vad jag menar. Med förhoppning om att du kan svara på mina frågor till följd av att du själv har erfarenhet och att du vet hur det fungerar med raka rör. Tacksam för seriösa svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser