Sturgeon 1 Postad 24 Mars , 2009 Hej! Har och skall ha min båt i år på samma ställe som tidigare. Jättebra läge med egen brygga och så. MEN haft problem med att akterförtöjningen strulat. Det går en tjock syrafast wire på botten som jag haft akterbojen förtöjd i med en kätting i. Två gånger har någon detalj nästan fallerat pga av att de nästan var totalt bortkorroderade. Detta på ett par månader. Är det helt enkelt pga skillnaden i ädelhet mellan de galvade detaljerna och den syrafasta wiren? För samma produkt på annan plats är helt opåverkad. Funderar på att förankra med en tjockare tamp i wiren, men vill då ha en kaus som inte är galvaniserad, finns det bra i något icke metaliskt material? Eller skall jag helt enkelt köra på som tidigare men med en offeranod på kättingen? /K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 24 Mars , 2009 Kör med tamp och shakel och kuas(stavning?) i RF. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 25 Mars , 2009 Samma svar, prova med rostfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 25 Mars , 2009 Jag hade försökt ha samma hela vägen. Varför inte RF Wire plus RF Schackel och sedan en tamp med RF kaus i ögat mot schacklet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 25 Mars , 2009 Två gånger har någon detalj nästan fallerat pga av att de nästan var totalt bortkorroderade. Vilken detalj, var i kedjan RF bottenwire->boj korroderar det? Kan du beskriva mer i detalj vilka grejer du har mellan bottenwiren i rostfritt och bojen ? Hur grova grejer är det som korroderat på så kort tid som några månader ? Offeranod på galvad kätting för att skydda kättingen har jag instinktivt svårt att tro funkar nå't vidare... Lösa tankar: Att isolera kontakten RF<->galvkätting med nåt plastmaterial (typ en grov kaus för lina) eller helt enkelt en grov lina virad några varv/knopad runt wiren (så den sitter helt fast och inte nöts) borde väl funka. ..eller gå upp i dimension några snäpp på det som korroderar(offrar sig)..? Senast ändrad av Gunnar_ | 25 mars 2009 | 20:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bregott_22 0 Postad 26 Mars , 2009 Vilken människa lägger ut ett sådant stort foto på sig själv på ett forum?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 26 Mars , 2009 Bort med kättingen, det är bättre att ha grov bojlina, rörkaus, schackel och ett wirelås. Sedan sätter du en liten flytboj med en lina i schackeln, avmätt så att flytbojen håller sig under vattenytan, då hålls bojlinan sträckt och delarna slits mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser